2021-12-30, 22:14
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
En bra ragu är alltid fint. Men jag har två egna som jag slängt ihop som är sjukt goda.

1. Lax pasta. Färsk tagliatelle, färskost vitlök/örter, CF, stekt lax i bitar, pesto, bladspenat. Nymalen peppar och några blad basilika.

2. Krämig currybolognese. Lite lyxigare pasta, vitlök, högrevsfärs, bra currypulver, färskost och kokosmjölk. Lök, morot, selleri i färsen.
Citera
2021-12-30, 22:28
Medlem
gp1s avatar
Var.1 Stek vitlök i olivolja, tillsätt hakade färska paprikor sedan färska skalade hackade tomater stek tills vätskan är borta.
Under tiden har du kokat pastan som är all dente. Häll ut vattnet och häll pastan i såsen. Rör om lite och stek i 5 min. Salta, peppra och hacka färsk basilika och persilja över. Servera med pecorinoost.

Var.2 stek färsk grovt hackad paprika i olivolja. I med hackad vitlök och grovt skuren aubergine. I med stekt kycklingkött, stek i några minuter. Häll allt i kokt pastan, rör och krydda med persilja och kyndel.
Citera
2021-12-30, 22:52
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Jag älskar pasta (paparedelle)med skinka (parma) och en ostsås (formaggio) sedan hyvlar man över vit tryffel . Ett nygräddat gott surdegsbröd till. Enkelt och gott och med ett gott glas vin till. Varför krångla till det i onödan?
Citera
2021-12-30, 23:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VanRey
Mums, vad kör du för substitut för jänkarnas älskade italian sausage - kryddad fläskfärs eller inkråmet från några italienska salsiccias/korvar? Har tänkt laga ugnsbakad ziti i åratal nu.

Rekommenderar starkt ’nduja.
Citera
2021-12-30, 23:04
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanRey
Mums, vad kör du för substitut för jänkarnas älskade italian sausage - kryddad fläskfärs eller inkråmet från några italienska salsiccias/korvar? Har tänkt laga ugnsbakad ziti i åratal nu.

Testa inkråmet från vanliga svenska isterband
Citera
2021-12-30, 23:11
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Testa inkråmet från vanliga svenska isterband

Blir för syrligt, testat det en gång..
Citera
2021-12-30, 23:19
Medlem
Finns ett recept på vegetarisk lasagne från en restaurang på södermalm, minns inte vilken dock, som är jävligt god. Fetaost, morötter, chili, vitlök, zuchini, färsk spenat, creme fraiche, norrbottensost m.m. Har det liggande någonstans, skickar här när jag hittat. Funkar i alla lägen iaf.
Citera
2021-12-30, 23:34
Medlem
Fy fan vilka vidriga rätter som presenteras!

Mitt bidrag är en traditionell carbonara.
Stek guanciale och koka spaghetti. Riv peccorinoost som du blandar med äggulor i en skål bredvid. Häll av pastan men spara pastavattnet. Ner med pastan (al dente) i stekpannan och stek på den lite med guancialen. Tag av det från spisen och blanda försiktigt ner peccorino-blandningen. Tillsätt sedan pastavattnet tills du fått rätt konsistens. Krydda med lite svartpeppar.

Finns seriöst inget godare.
Citera
2021-12-30, 23:43
Godaste pastarätten jag någonsin ätit var tveklöst på Ricardos på orten Riverton långt ner på Sydön Nya Zeeland tidigt 90tal. Cyklade förbi stället och gick in. Tomt, plötsligt kom Ricardo, en knubbig kille i 30 års åldern ut. Bad mig sitta ner och gav mig menyn. Redan där häpnade jag och insåg det var nåt extra på G. Varje rätt var poetiskt uttryckt. Typ: Smaken är som en ljummen sjöbris fylld med fruktig nektar och för dig som älskar en syrlig eftersmak är detta någonting utöver det vanliga..

Hursomhelst fick spiralpasta m vitlök som var magnifik, vitlöksbröd där det var snarare klyftor av vitlök i brödet. Chokladfondant med körsbär i och allt var fullkomligt magnifikt. Hade man varit en guide Michelin restaurang ägare i London så hade man erbjudit Richardo jobb på stående fot. Men han var nöjd bo i en typ av avkrok och tillsynes förbereda sina rätter med enorm talang och precision.
Citera
2021-12-31, 01:49
Medlem
Mandingos avatar
Så, förrförra sommaren började mitt intresse för havet växa igen, praktiskt när man bor i göteborg... men vi var iallafall i en sommarstuga uppe i bohuslän, långt från allt, jätteskönt tills vi upptäckte att vi alla var fulla och inte kunde köra och handla mat...
I skafferiet fanns pasta, tomatpure, svartpeppar och lite andra rester, kvar i kylen en skål uppvispad grädde till gårdagkvällens irish coffee, några hårdostskalkar från en ostochcharkplatta vi hade gjort i förrgår... lite bregott, och på bänken stod en flaska olivolja och en flaska vitt vin...

Jag gick ner till havet, plockade rörtång, krossade en mussla och satt i den begynnande bakfyllan och plockade upp tångräkor som kom när det började lukta mat... fick ihop ett 100tal på 20 minuter... tillbaka i stugan nöp jag huvudet av räkorna, slungade dem i olivolja, plockade ur och slängde i rörtången som fräste fint, på med tomatpurén, vinet, grädden och räkstjärtarna... samtidigt kokade jag pastan, hällde av det mesta vattnet, men lämnade lite i bottnet, rev ner osten och drog på med svartpepparn... swishade runt så det tjocknade och i med tång- och räkblandningen... fantastiskt gott, har gjort samma på trangiaköket på utflykter efteråt...
Tångräkorna kan du äta med skalet på när de är slungade i varm olja...

Lärde vi oss nåt av detta? Nej, vi fortsatte givetvis dricka utan att kunna köra iväg ett par dagar till, men fick en leverans av mat från en som kom över dagen...
åh vad jag längtar till sommaren igen!
Citera
2021-12-31, 02:15
Jag gör faktiskt en jävligt god bakfyllepasta och tomatsås på rena skitingredienser. Genom åren har den förfinats en aning men den består fortfarande av burktomater från Ica Basic och Icas egen pasta. Däremot är det hemlagade STORA köttbullar, rejäla pjäser på 80-90 gram bullen och stekt lök/vitlök som får koka ihop med både burktomaterna och köttbullarna. En aning fond, lite pastavatten och salt/peppar och ett par örter från vardagsrumsfönstret och vi har den perfekta dagen-efter-måltiden, en kombination av god, lättlagad och lagom sunkig. Man presterar inte en paradmåltid i kalsongerna med en Resorb brusande vid stekpannan. Det ska vara salt, köttigt och mättande. När såsen har fått gå under lock i någon timme är den enormt genomkokt och de stora köttbullarna är mjälla som mandelmusslor i munnen. Allting faller ihop av sig själv. Ett par rejäla slevar över pasta och till det en redig återställarsjukommafemma och du är på benen igen efter en stund.

Jag har två stora påsar julköttbullar modell större i frysen så det lär bli ett par sådana här måltider i januari.
Citera
2021-12-31, 02:23
Medlem
JerryCottons avatar
Linguini med sardellsmör som innehåller smör, mosade sardeller, chili, persilja, citronsaft och lite zest samt persilja. Annars är puttanesca en klar favorit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in