2021-12-30, 14:12
Medlem
FNLSs avatar
Är det bara jag eller har den här tråden blivit fruktansvärt usel senaste veckan?
Citera
2021-12-30, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hankypanky14
Vad har Per Nilsson för CV där han har kunskaper och erfarenheter att lotsa fram en ung åkare på hög höjd?? Vad har Per Nilsson för CV för att lotsa fram en åkare som skall åka sitt första mästerskap på 1700 m höjd??
Vem är du med rätt att ifrågasätta landslagets kunskaper?
Eller lever du i villfarelsen att Fridas team inte kommunicerar med expertisen i ämnet?
Lägg ned nu.
Citera
2021-12-30, 14:16
Medlem
Citat:
Hur många medaljer knep USA under denna period? Om man nu skall ta hand om den mest talangfulla skidåkare på distans måste man ha ett CV som är på samma nivå. Det räcker knappast med att nu vara tränare på skidgymnasiet i Sollefteå..
Då menar du att alla kvinnliga skidåkare måste ha Thereses tränare som tränare?
Jag menar hon är ju ändå rätt överlägsen dom senaste åren.
Logiskt………eller inte.
Citera
2021-12-30, 14:18
Medlem
Citat:
Per Nilsson har redan kört in Frida i väggen vid 2 tillfällen. Är man insatt så är risken stor att Frida kör sig totalt slut i tds. Vad är det du inte förstår?? Frida är trött och sliten precis som vid andra tillfällen när de varit tvungna att dra i handbromsen.
Du verkar inte kunna NÅGONTING om hur det är att vara elitidrottare och med målsättningen att bli bäst.

Lägg ned dina tramsiga kommentarer.
Citera
2021-12-30, 14:22
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ski.rage
Ja vi har bara åsikter och min åsikt är att det är bättre att skicka Kalla än ingen alls. Vill man hellre skicka LL på något sorts ”se och lära”-kriterie är det också en rimlig uttagning. Jag delar dock inte bedömningen att Kalla ”tar” någon annans plats om vi skickar henne. Det är inte som att LL (eller någon annan) har presterat på ett sådant sätt att hennes (eller någon annans) plats skulle vara given. Därför måste man göra en helhetsbedömning och inte bara titta på en enskild åkares resultat.

Det är väl klart att Kalla tar Lindströms plats. Om man sätter upp ett krav att en åkare ska vara topp-8 för att få en OS-biljett så har ingen av dem klarat det. Lindström har varit före Kalla i två tävlingar och hon är 21 år.

Om det ska ges en biljett till någon som inte klarat vad som krävts prestationsmässigt är det givet för mig att det går till en yngre åkare med huvudsakligt syfte att den personen ska få känna på atmosfären och köra ett (individuellt) lopp.

Nu tror jag emellertid att landslagsledningen med press från SOK bestämt sig för att Kalla ska till OS oavsett vad som sker så länge hon inte själv lämnar återbud. Jag tycker att det är ett perspektivlöst sätt att se på detta, men inser att det blir så.
Citera
2021-12-30, 14:25
Medlem
Metallharrys avatar
Vet inte om man kan kritisera Fridas tränare för att vara dålig när man uppenbarligen tagit extrema kliv denna säsongen. En säsong där Frida öppnat med 2 vc-segrar, 2 andraplatser, en tredjeplats och så en femteplats som "bottennapp". I ett lopp med extremt svåra förutsättningar, med 2 finskor (kanonskidor) och en ryska med högt startnr (snöade mindre på slutet av loppet vilket gav en viss fördel till åkare med sent startnr) och så Ebba med en uppåtgående formkurva.
Citera
2021-12-30, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjelvklart
Jag tycker det är synd att åkarna nervärdera världscupen så fort det är ett VM eller OS år, är verkligen dessa mästerskap så stora nu för tiden, jag menar det är ju samma åkare i princip som åker, det är väl så t.om att det är svårare att vinna världscuplopp än ett mästerskaplopp.

Jag uppfattar att den prioriteringen har gällt inom landslaget under överskådlig tid. Kanske som ett resultat att vi inte haft en enda åkare som har kunnat utmana om världscupen den senaste 20 åren (eller så).
Citera
2021-12-30, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Är det bara jag eller har den här tråden blivit fruktansvärt usel senaste veckan?

Jo, så är det tyvärr. Vintersportforumet håller paradoxalt nog i regel som bäst kvalitet mellan maj och oktober.
Citera
2021-12-30, 14:31
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickXIX
Jag anser att du har fel här, eller misstolkar mig lite. Eftersom uttagningen kommer just nu har man nog låtit det här loppet varit helt avgörande, helt utan någon helhetsbedömning.

Man har naturligtvis gjort en form av helhetsbedömning inför att det är jämnt. Men nu slutade det här loppet med väldigt likvärdig prestation. Man lät då den som presterade marginellt bättre här få platsen istället för att göra en helhetsbedömning (där nästan alla andra lopp gjort större skillnad än just den här tävlingen som skulle varit i princip betydelselös i en helhetsbedömning). Vilket är helt rätt när man sagt innan att det är amerikansk uttagning och att det här loppet ska vara helt avgörande (utan någon helhetsbedömning).

Helhetsbedömningen säger uppenbarligen att det var jämnt inför och den kvarstår förstås efter den "amerikanska uttagningen". Du har nog fastnat att det var jämnt i förgår. Och visst det var små marginaler fast det går inte att frångå att Dyvik var bättre. (Alltså man får trots allt utgå från placeringar). Ser vi till prestation så var Johanna fortsatt seg och Anna hade inte det avgörande krutet. Finalplatsen var tungan på vågen. Ibland är skillnaden hårfin mellan framgång och fiasko.

Sedan verkar vi ha olika uppfattningar om helhetsbedömning. Som sagt, helhetsbedömningen innan touren var det superjämnt. Med adderandet av Lenzer så blev det Dyvik som gick segrande. (hade varit skevt om Johannas placering i Lenzer skulle gå före Annas).
Citera
2021-12-30, 14:32
Bannlyst
Det är en balans som elitidrottare måste ha. Att träna rätt och inte gå in i väggen. Per har lotsat honom till den nivå hon är på MEN det har skett efter vid två tillfällen där Frida varit totalt slut och varit tvungen att lugna ned sig. Första gången var mer allvarlig än den andra. Andra gången gällde det bara ett rullskidelopp. Nu gäller det lopp i tds. Mer press att säga ” jag avstår touren för att jag är sliten”.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/mrMjgg/frida-karlsson-avstar-tavling-i-norge

Vissa här litar på den medicinska expertisen i det svenska längdlandslaget. Det är samma personer som litade på Pliggens omdöme när det gäller den medicinska bedömningen av Linns axelskada..

Linn, som skulle varit Sveriges största guldhopp i OS. Det blev inte så för att Linn litade på den medicinska expertisen i det svenska längdlandslaget. ( Pliggen försvann i oktober från det svenska landslaget).
Senast redigerad av Hankypanky14 2021-12-30 kl. 14:34.
Citera
2021-12-30, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vi har inget annat än åsikter att komma med. Vi har ingen påverkan.

I princip tycker jag att den som kommer med utan att ha klarat kvalificeringsgränsen rent prestationsmässigt ska sitta på avbytarbänken och endast tävla om någon annan blir indisponibel. Den som inte klarat topp-8 ska inte vara aktuell för en stafett.

Att åka stafett ska inte vara ett tack för gamla prestationer eller en förhoppning om nya prestationer. Stafettlaget ska sättas ihop med åkare som presterat i nutid på ett bra sätt. Titta på senaste stafetten i VC och se vilka som presterade där.

Hur gör du med stafettlaget om det bara är tre åkare som har varit topp-8 i VC? Ställer du in Sveriges medverkan eller tar du ut den fjärde åkare som anses ge laget bästa förutsättningar?

Och hur ställer du dig till ev. formdipp? Ska en åkare som uppenbart har problem med formen (men har varit topp-8 för månader sedan) gå före en åkare som uppenbart är i toppform (men som inte varit topp-8 i VC)?
Citera
2021-12-30, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finnvedssonen
Jag uppfattar att den prioriteringen har gällt inom landslaget under överskådlig tid. Kanske som ett resultat att vi inte haft en enda åkare som har kunnat utmana om världscupen den senaste 20 åren (eller så).
Ja, nu ser jag till hela touren inte till svenskar bara, men jag tycker detta urholkar intresset för världscupen och att detta har blivit mer påtagligt senaste 10 åren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in