Citat:
Ursprungligen postat av
Ski.rage
Ja vi har bara åsikter och min åsikt är att det är bättre att skicka Kalla än ingen alls. Vill man hellre skicka LL på något sorts ”se och lära”-kriterie är det också en rimlig uttagning. Jag delar dock inte bedömningen att Kalla ”tar” någon annans plats om vi skickar henne. Det är inte som att LL (eller någon annan) har presterat på ett sådant sätt att hennes (eller någon annans) plats skulle vara given. Därför måste man göra en helhetsbedömning och inte bara titta på en enskild åkares resultat.
Det är väl klart att Kalla tar Lindströms plats. Om man sätter upp ett krav att en åkare ska vara topp-8 för att få en OS-biljett så har ingen av dem klarat det. Lindström har varit före Kalla i två tävlingar och hon är 21 år.
Om det ska ges en biljett till någon som inte klarat vad som krävts prestationsmässigt är det givet för mig att det går till en yngre åkare med huvudsakligt syfte att den personen ska få känna på atmosfären och köra ett (individuellt) lopp.
Nu tror jag emellertid att landslagsledningen med press från SOK bestämt sig för att Kalla ska till OS oavsett vad som sker så länge hon inte själv lämnar återbud. Jag tycker att det är ett perspektivlöst sätt att se på detta, men inser att det blir så.