2021-12-30, 12:22
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, men frågan var om smittan kommer öka ännu mer efter jullovet. Jag tror det.
Tegnell tror på minskad smitta under julhelgen
Artikel från 15:e december 2021

Att han får hållas och skicka ut massa felaktiga signaler vilket gör att folk inte sköter sig.
Kurvan för smittspridning går spikrakt upp nu.

https://omni.se/tegnell-tror-pa-minskad-smitta-under-julhelgen/a/V9e1r6
Citera
2021-12-30, 12:24
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Okej, så det du förespråkar är att alla ska bära mera avancerade munskydd än de av kirurgtyp.
Vem ska bekosta dessa tycker du?

Citat:
De som bär dem förstås. Det gör jag. Inga konstigheter.
Det blir rätt höga påtvingade kostnader för en tonårsfamilj med två vuxna och två barn.
5 000:- kronor extrautgifter för FPP3-masker varje månad blir 60 000:- kronor per år.
Det är i princip en skattehöjning på 60 000:- kronor vi talar om. Alla kommer inte att uppskatta detta.
Citera
2021-12-30, 12:25
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod

Att han får hållas och skicka ut massa felaktiga signaler vilket gör att folk inte sköter sig.

Omikron tar ju knappast julledigt...Men Tegnell tror ju inte omikron kommer dominera förrän om några veckor
Citera
2021-12-30, 12:26
Medlem
Hrass avatar
Elon Musk skickar en gliring till vaxxare
... och ställer en högst relevant fråga
Citera
2021-12-30, 12:30
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:

Jag tror de flesta här på FB har gissat bättre än de bedömningar Regeringen/FoHM och Tegnell lyckats presentera under pandemin.
Citera
2021-12-30, 12:30
Medlem
qwerty-66s avatar
Israel överväger flockimmunitetsstrategi. Klart mycket bättre att testa nu med omikron än som Tegnell när vi hade väldigt dålig koll på viruset.

"Antalet nya smittfall ökar i Israel, men inte belastningen på sjukvården. Det har fått den israeliska folkhälsomyndigheten att överväga att byta till en ”massinfektionsmodell” för att nå flockimmunitet, rapporterar The Times of Israel.

Enligt tidningen skulle det spegla Sveriges strategi under pandemins tidiga skede, en beskrivning som Folkhälsomyndigheten tidigare har dementerat.

”Trots att den sågs som ett misslyckande, och att Sverige sedan bytte kurs, har den ökade förekomsten av omikronvarianten – som är mer smittsam än delta men orsakar mildare sjukdom – fått israeliska myndigheter att överväga en sådan åtgärd”, skriver de."
Citera
2021-12-30, 12:31
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Ja, anmärkningsvärt att han så ofta ligger helt fel i sina prognoser. Jag tror han underskattat smittsamheten.
Citera
2021-12-30, 12:32
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Det blir rätt höga påtvingade kostnader för en tonårsfamilj med två vuxna och två barn.
5 000:- kronor extrautgifter för FPP3-masker varje månad blir 60 000:- kronor per år.
Det är i princip en skattehöjning på 60 000:- kronor vi talar om. Alla kommer inte att uppskatta detta.

Beskriv gärna hur du räknat.
Citera
2021-12-30, 12:33
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Jag tror de flesta här på FB har gissat bättre än de bedömningar Regeringen/FoHM och Tegnell lyckats presentera under pandemin.
Jag tror att de flesta (inklusive jag själv) överskattar sin egen förmåga och minns det man haft rätt i medan man behagligt glömmer det man haft fel om.
Citera
2021-12-30, 12:36
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ja, anmärkningsvärt att han så ofta ligger helt fel i sina prognoser. Jag tror han underskattat smittsamheten.
I så fall ironiskt, men rätt typiskt. För 18-20 månader sedan så var det väl snarare så att FHM överskattade smittsamheten?
Citera
2021-12-30, 12:36
Medlem
Citat:
Omikron är mer smittsamt. Vaccinet förmår inte riktigt att bromsa samt att det gått lång tid sedan många fick den andra sprutan.

Det vi ser är bara säsongseffekter.

Förra vintern låg toppen den 6 januari, därefter gick det ner, trots att knappt någon var vaccinerad vid den tiden.

Ökningen (och antalet inlagda) på IVA är just nu bara 25% av vad vi såg förra vintern vid den här tiden.

Ge det en vecka sen börjar det dala igen.

Toppen blir alltså bara 1/4 del jämfört med förra vintern.

Lär bli ytterligare en mindre topp framåt vårkanten, men sen är pandemin över.
Senast redigerad av B.R.Donut 2021-12-30 kl. 12:39.
Citera
2021-12-30, 12:38
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Beskriv gärna hur du räknat.
Jag använder summering och multiplikation.

Alla i familjen vill gå ut dagligen.
Skyddet ska bytas minst var åttonde timme eller tidigare om det blir fuktigt.
Skyddet ska inte återanvändas.
Priset för ett FPP3-skydd vet du säkert redan.

Alla stänger inte in sig som du verkar göra och då blir kostnaderna för ett skydd som filtrerar bort virus högt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in