2021-12-29, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgarden
Mamman skriver på sin allra första Facebook-profil uttryckligen att hon började jobba "at Mr. V***** H*** oktober 2010" så jag har hela tiden trott att de träffades så. Hon uppger även att hon började läsa tyska i Filippinerna samma år. Sedan har det varit så motstridiga uppgifter (bl a en i tråden som placerat VH i Sverige och Sandviken redan för 15 år sedan)

Det var saker som jag reagerade på i Facebook-profilerna och som antagligen beror på kulturella skillnader. T ex att mamman stolt återgav en konversation där hennes 4-åring sa att mamma är sexig. Det rör i vart fall inte villabranden.

Därifrån till att peka ut sonen som en potentiell "Ragnar" tycker jag är mycket magstarkt. Det var ett vagt inlägg om skolavslutning i april (?) och personen hade hört om ett inlägg men kunde samtidigt citera det ord för ord. Ingen granne eller vän har nämnt sonen i Sandviken (vilket de skulle ha känt till om han bott eller vistats på en så liten ort)

Allmänt sett kanske det inte alltid är så kul för äldre särkullbarn att en förälder och dennes nya partner är så öppna på sociala medier om sin lycka med nya barn. Många barn är i den situationen - utan att bli massmördare.

Om någon kände sig utanför blir medias rubriker "hela familjen borta" knappast bättre utan tvärtom en bekräftelse på att inte ens när en ny familj är utplånad, räknas man. (Ragnar, Lennart m fl som dödat sina syskon)

Det är något att ha i åtanke innan man fläker upp nya familjer på öppna konton och för media när det rapporteras om händelser. Dvs att det kan uppfattas provocerande av tidigare barn.

Däremot tycker jag att man ska akta sig noga för trådsanningar som börjat skapas, t ex att sonen bor i Tyskland nu, att han skrivit ett inlägg som inte går att finna. Någon kan jäklas och inför stor publik hänga ut honom ofördelaktigt. Den skadan som det gör, i kombination med att orsak till branden eventuellt inte går att finna, kan följa sonen hela livet.

Sonen är redan offentliggjord i och med att hans pappas namn och foton spridits i tråden. Då krävs belägg innan man kommer med så allvarliga insinuationer. Även om det citerade inlägget stämmer hör det inte hit, om sonen befann sig utomlands i jul.

Helt riktigt!
Citera
2021-12-29, 23:24
Medlem
Kungsgardens avatar
Här nämns inget automatlarm vilket skulle vara fallet om brandvarnaren direktlarmade SOS. Branden registreras som inringd. Annars skulle det stå just automatlarm.

https://www.gastrikeraddningstjanst.se/din-sakerhet/larm/Index?page=2
Citera
2021-12-29, 23:33
Medlem
GamleJans avatar
Om det nu stämmer att första samtalet kom inifrån huset, så är nog min gissning att föräldrarna vaknat, flygit upp i panik, nån av dom har ringt 112 medans dom försökt skrika och gå uppför trappen till barnens rum för att hämta dom. Vem vet, kanske har trappan rasat eller varit så eldhärjad efter det, eller att dom fastnat uppe på nåt sätt eller svimmat av röken/värmen och inte kunnat ta sig därifrån. Oavsett så är detta så inihelvete tragiskt. Har fått mig att börja se mig om efter potentiella brandfaror i mitt eget hem. Vila i frid V*lker med familj!!
Citera
2021-12-29, 23:53
Medlem
Får sjukt dåliga vibbar i detta fall... varför har man inte gått ut tidigare med att första larmet kom från huset?, helt plötsligt finns ett vittne man pratat med i tidigt stadie på eldförloppet som man söker med ljus och lykta. Varför kan man ev misstänka att dom ev inte finns i huset då en nära vän som pratat med dom på julafton sa att dom skulle vara hemma hela julen samt att båda bilarna står utbrända i garaget...
Citera
2021-12-30, 00:16
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Här nämns inget automatlarm vilket skulle vara fallet om brandvarnaren direktlarmade SOS. Branden registreras som inringd. Annars skulle det stå just automatlarm.

Så 3 st "brand i byggnad" i Sandviken under drygt 1 dygn. Är inte det mycket? Sandviken har bara drygt 22000 invånare.
Kanske är normalt med så många bränder/dygn runt jul, vad vet jag.
Citera
2021-12-30, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greatis
Precis! Hade dom sovrummen på övervåningen så kanske det inte fanns nån väg ut och röken tog dom på några sekunder…

Ja sas de inte i början på tråden eller om det va någon tidning att sovrummen va på övervåningen?
Typ 2-3 andetag kan man bli medvetslös och några andetag senare död, va nått sos program häromveckan en brandman så detta och därför man absolut inte ska gå ut i ryckfyllt trapphus.
Citera
2021-12-30, 00:33
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wendy1
Så 3 st "brand i byggnad" i Sandviken under drygt 1 dygn. Är inte det mycket? Sandviken har bara drygt 22000 invånare.
Kanske är normalt med så många bränder/dygn runt jul, vad vet jag.

Svarar på min egen fundering. Genomsnitt är 28 bränder på julafton i landet. Då var ju 3 st på 1 drygt dygn i lilla Sandviken rätt mycket
Citera
2021-12-30, 00:58
Medlem
Handsekreterarens avatar
Citat:

Nja, det finns fler larmcentraler än SOS, och vid brand ringer då denna larmcentral in larmet till SOS, eftersom det är SOS som skickar brandkår.
Citera
2021-12-30, 00:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Ja han skriver kryptiskt och hans text ger mer frågor än svar och det är svårt att veta hur man ska tolka texten. Är han arg, ledsen eller glad?

Han börjar med att skriva att det är två personer, inte bara "personer" som har förstört hans liv och han försöker att få ordning på det igen. Men, skriver han, att det kommer en tid och den kommer nästa år eller så när han kommer tillbaka till Sverige, men då ensam. Han skriver också att han inte kan vänta tills den dagen när han är tillbaka till Sandviken och att det blir snart.

Han avslutar med, var positiva.

Det är tre månader sedan han utvandrade. Är han född i Sverige eller kom han hit som liten, började skolan och flyttade tillbaka Tyskland när han fyllde 18 år. Varför stannade han inte kvar här och varför vill han komma tillbaka nästa år (2022).

Vilka är det som har förstört hans liv? Blev han mobbad i klassen eller i skolan?

Vem? hade de en son? trodde det var 2 små flickor? var kommer info om en son?
Citera
2021-12-30, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av listigtjej
Volker hade en son. Som inte bor i huset.
Citera
2021-12-30, 01:06
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av listigtjej

Det är mannens son sen tidigare. Han har uttalat sig i tidningen, minns ej vilken.
Citera
2021-12-30, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Ja sas de inte i början på tråden eller om det va någon tidning att sovrummen va på övervåningen?
Typ 2-3 andetag kan man bli medvetslös och några andetag senare död, va nått sos program häromveckan en brandman så detta och därför man absolut inte ska gå ut i ryckfyllt trapphus.
Ja det går otroligt fort att bli medvetslös av röken... o då behöver man inte diskutera varför de ej kunde ta sig ut! Så många här som undrar varför dem inte tog sig ut🤨....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in