2021-12-29, 19:37
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impact21
Ebba har slagit Diggins med stor marginal i den klassiska masstarten i Val di fiemme.
Ja Val di Fiemme är ett marigt ställe där har många vallabommar skett. Sverige hade problem flera grr för x antal år sen och norskorna det året när Stina vann masstarten och Diggins förlorade över 1 minut mot Jacobsen, Ebba och Hennig för två säsonger sen.
Så där kan nästan allt hända.
Citera
2021-12-29, 20:36
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joelfrog
Av de som lär kunna ha något i slutkampen o göra
Niskanen (Värsta bör vara fristil masstarten eller sprinten men känns som hon kan plocka en del på sprinten mot några andra så bör kunna vara högt upp fram till backen)
Diggins +29 (klassiska masstarten kan nog bli jobbigast där.)
Neprayeva +35 (lär vara en av de största favoriterna av dessa i sprinten, tror fristil masstarten kan va svårast)
Andersson +48 (sprinten blir det jobbiga, kommer nog få svårt att skapa luckor till de andra i masstarterna som vanligt så lär bli svårt att ta in mycket fram till backen.)
Pärmäkoski +51 (okej schema nästa 3 skulle jag säga)
T. Weng +54 (Kan nog närma sig Niskanen och ta några placeringar fram till backen)
Sorina +1.11 (svårbedömd men rimligtvis ungefär lika långt efter niskanen när vi är vid backen)
Karlsson +1.13 (kan plocka i alla distanser men då krävs det att formen kommer tillbaka, tror hon bryter efter lopp 3/4.)
H. Weng +1.31 (riktigt fina lopp kvar, ska nog kunna ta en del på Niskanen.)
Hennig +1.49 (fristilsloppet blir svårast.)

Tror att det ligger ungefär så här inför backen om ingen bryter:

Vad tror ni?

Tror inte Ebba släpper 50 sek på Heid Weng. På tal om Ebba. Vilken vändning. Uträknad på 9 och sedan idag tillbaks med råge. Kom in bakvägen kan man säg (ingen som hade koll på den dörren). Guldläge för Diggins, sa innan att de två första var de tuffa, nu har vi delvis svaret.

Min topp 6a Hennig har nog bränt det skeppet. Förvånansvärt svag på den starka tyska dagen.
Citera
2021-12-29, 20:50
Medlem
Citat:
Vad tror ni?

Jag hade satt Ebba före Frida fram till backen, ja även totalt nu. Att ingen av dom gör något större väsen av sig i sprinten och Ebba i sämsta fall åker jämnt med Frida i distansloppen. Det mesta tyder på att det blir svårt att vinna om man inte presterar i sprinten också däremot. För Ebba tror jag det blir en nyckel att fortsätta hålla sig före Heidi, och Frida då. Var ska Heidi ta in massa tid förresten?

Finskorna är svårast. Båda kan hålla i det framöver. Båda kan också tappa en hel del tid mot dom bästa klättrarna. Eller dessförinnan. Neppy har inte heller övertygat mig än trots dagens race, men nu är det bra etapper som väntar som sagt.
Citera
2021-12-29, 20:51
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Tror inte Ebba släpper 50 sek på Heid Weng. På tal om Ebba. Vilken vändning. Uträknad på 9 och sedan idag tillbaks med råge. Kom in bakvägen kan man säg (ingen som hade koll på den dörren). Guldläge för Diggins, sa innan att de två första var de tuffa, nu har vi delvis svaret.

Min topp 6a Hennig har nog bränt det skeppet. Förvånansvärt svag på den starka tyska dagen.
Ja Ebba märkligt underskattad. Men jämför man med Ruka är det egentligen ingen stegring jämfört mot andra än Hennig och Frida som uppenbart gör sämre lopp. Ebba såg dock riktigt fin ut när hon åkte (inte alls så seg ut som innan jul) och man ska också ge henne att relativt alla andra svenskor presterar hon mycket bra.

Ser bra ut inför fortsättningen av touren och för OS så tror jag inte det är någon fara med tanke på att hon var sämre i Dec.

Ebba och Frida har helt enkelt lagt upp säsongen perfekt för oss TV-tittare, minst en av dem är med i toppen hela tiden.
Citera
2021-12-29, 20:55
Medlem
Joelfrogs avatar
Ja Ebba måste jag räknat fel på eller något, tänkte att hon skulle förlora nån enstaka sekund mot Heidi i masstarts loppen och att Heidi går vidare till semi i sprint o ebba åker i kvalet så kanske 25 sekunder där, så ebba ska väl vara kanske 55 efter.
Citera
2021-12-29, 21:11
Medlem
Citat:
Ja Ebba måste jag räknat fel på eller något, tänkte att hon skulle förlora nån enstaka sekund mot Heidi i masstarts loppen och att Heidi går vidare till semi i sprint o ebba åker i kvalet så kanske 25 sekunder där, så ebba ska väl vara kanske 55 efter.

Om man tror att Heidi gör det bra i sprinten kan hon gå förbi. Ibland slår hon till men det börjar bli längesen. Brukar kunna bli en del sekunder i klassiska prologerna också.

Är väl iofs större chans att Frida skärper sig jämfört med förra sprinten i så fall, enligt mig.

Tror på färre sprintskrällar i Oberstdorf jämfört med glidtestet i VdF.
Senast redigerad av frankkk 2021-12-29 kl. 21:14.
Citera
2021-12-29, 21:16
Medlem
MuscleSharks avatar
Ska bli kul med en masstart nu på Fredag för en gångs skull. Har börjat tröttna på alla individuella lopp den senaste tiden. Oavsett hur det än går.
Citera
2021-12-29, 21:18
Medlem
slagskotts avatar
Niskanen gånger två, imponerande i ett förr som såg helt jävlig ut
Citera
2021-12-29, 21:29
Medlem
Jag tror (hoppas kanske jag ska säga) att sprinten i klassiskt på lördag blir lite annorlunda än vanliga sprintar på så sätt att det är 4:e tävlingen och flera åkare antagligen är lite möra och de som är motiverade och har bra läge i sammandraget kanske kan plocka fram extra vilja att ta ut sig. Jag hoppas att det kan göra så att Ebba och Frida klarar sprintkvalet och kanske går till semifinal. Det är inte ovanligt i tourer att distansåkare går långt i dessa sprinter. Till och med Johaug har gått ganska långt i sprinter i TdS.
I den klassiska masstarten kommer det säkert att gå fort och Diggins kan få svårt att följa med i tempot.
Citera
2021-12-29, 21:32
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Om man tror att Heidi gör det bra i sprinten kan hon gå förbi. Ibland slår hon till men det börjar bli längesen. Brukar kunna bli en del sekunder i klassiska prologerna också.

Är väl iofs större chans att Frida skärper sig jämfört med förra sprinten i så fall, enligt mig.

Många sprinters lämnar nu skutan, gör det lättare för totalåkarna att hävda sig. Tror Ebba kan fixa kvalet, vilket t.o.m. Heidi lär göra.

Någon som vet om Lampic ska fortsätta?
Citera
2021-12-29, 21:39
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk

Val di Fiemme är väl känd för massa vallamissar genom åren?
Citera
2021-12-29, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Många sprinters lämnar nu skutan, gör det lättare för totalåkarna att hävda sig. Tror Ebba kan fixa kvalet, vilket t.o.m. Heidi lär göra.

Någon som vet om Lampic ska fortsätta?

Töntigt av Jouve att kliva av. Med hans nya nivå på distans, bekräftat idag, och därefter en i utgångspunkt relativt lätt masstart som gärna blir sällskapsresa, och sedan ytterligare en sprint.

Läser också att Kruger hoppar av. Tydligen med i planen från början. Det hade jag missat helt. Otroligt märklig plan. Vad fan är poängen att åka en sprint och klassisk distans för honom? Jaha, han ville slå sig in i OS-laget, eller vadå? Långsökt i sådana fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in