Citat:
Ursprungligen postat av
zantera
6 poäng med hälften av matcherna kvar är väl ändå inte alls omöjligt? Liverpool slår City i nästa match och så räcker det med en City förlust i en annan match så är de 6 poängen ikappsprungna. Det finns ju potentiella minor därute - Arsenal borta på Lördag (dock med Arsenals statistik mot topplagen så slutar väl den 0-4) men tror ju inte City kommer gå helt rent resten av säsongen.
Dock kan jag förstå om du känner dig uppgiven för City just nu ser väldigt starka ut och både Liverpool och Chelsea har åkt på några bananskal det senaste. Dock kan ju City ha en svag månad i Januari eller Februari t.ex, dock gäller det ju att ta igen poängen och inte tappa mer.
Citat:
Ursprungligen postat av
Camelot
Visst är det ett svårt läge att ta in poäng på ett City i form, men det är ändå många matcher kvar. Till helgen spelar City borta mot Arsenal... Ett Arsenal som gjort en del fina matcher och med ungdomlig entusiasm och självförtroende kanske med viss tur kan ta en poäng mot City. Omgången efter spelar City mot Chelsea, som kommer göra det svårt för City. Sedan ska ju Liverpool en gång till möta City...
Inte lätt, men lite väl tidigt att se slaget förlorat. Det finns många bra lag i ligan och alla drömmer nog om att ta poäng mot City, och anpassar spelet till en sådan match. Några av lagen kommer nog lyckas ta poäng mot City... Men visst tycker jag också att City i dagsläget har störst chans att vinna ligan.
Ja, halva ligan kvar, allt kan hända, bollen är rund osv. Om marginalerna går rätt man kan snabbt vara ikapp. Men det avstånd City nu skapat sig, samtidigt som man rullar över allt motstånd, medan Liverpools maskineri hackar (och afrikanska runt hörnet)..
Liverpool måste vinna den här sortens matcher om man vill ge sig själva en chans på titeln, that's all. City missar inte såna här chanser, de tar dem. Ett kryss mot Tottenham borta må väl vara hänt (även om man borde vunnit den matchen också om man vill visa musklerna), men en förlust borta mot Leicester med det skadeläge de har, med 48h vila från en holmgång mot City... nej, det får inte ske.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vatos.Locos
Snark, varje säsong långt innan den är över så är titeln redan borta. Det gäller nu bara 6 poäng...
Redan förra säsongen (och då var det tidigare) så låg City efter med vadå, 11 poäng? Vad hände? Jo dom gick och vann skiten ändå.
Finns absolut ingenting som säger att Liverpool INTE skulle klara av att vinna denna säsong.
Bollen är rund och vad som helst kan hända.
City visar inga tecken på att tappa poäng. När var man senast nära att göra det? Wolves? Som spelade med 10 man och det krävdes en tveksam straff, men man vann ju ändå. Keita, Mane, Salah försvinner snart iväg på AFCON.
Citat:
Ursprungligen postat av
Alannon
Såg bara första halvlek men kan ju lugnt säga att jag hade hellre haft det spelet hos mitt United och någon gång här och där åkt på en sådan här förlust än det man nu bevittnar

Men likt Zantera så förstår jag dig, Pool har oturen att de har ett äckligt starkt City samtidigt för utan City så hade Pool vart lika dominanta som United var ett tag på 90-talet.
Glöm dock inte bort ANC där väl City inte kommer tappa tongivande spelare i laget, ser det som större chans att när ANC är klart så kommer Pool vara mer efter än de är just nu.
Alltså ja, det finns ju problem och sen finns det problem. Liverpool är i ett väldigt mycket bättre läge nu än dagens United och topp 4 ska väl inte vara några problem i år så vida det inte sker någon katastrof. Men som jag skrev ovan - man måste vinna den här sortens matcher om man vill utmana om titeln. Det är i sådana här matcher man tappar chansen, när det som borde varit 3p blir 0p. Det betyder mycket i slutändan.
Och ja, på lång sikt handlar det om möjligheterna att bygga en dynasti. Liverpool har inte samma pengar som City/United/Chelsea att spendera (eller så håller ägarna hårdare i dem), alltså gäller det att smida medan järnet är varmt. Få ut maximalt av nuvarande spelartrupp, locka till sig spelare av toppklass, värva smart, behålla försprånget och utöka det mot klubbar som United, Arsenal, Spurs. Annars kommer de komma ikapp och förbi, och Liverpool är nere och slåss med Spurs om platserna 4-7 igen år efter år utan realistisk chans att vinna något.
Precis som du säger, AFCON kommer snart. Då kommer Liverpools anfall vara Jota/Firmino/Origi, typ. Inte optimalt ur målproduktions-synpunkt. Men vem vet, kanske blir det nu Origi får en formtopp och öser in bollar...