2021-12-29, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Jag har tittat på dina länkar och de säger inte alls det du hävdar att de säger. IPCC:s rapport är planetens mest omfattande rapport i ämnet och du förnekar allt vad den säger. Du förnekar vetenskapen. Varför gör du det?
Om du har kollat tidvattenmätarna så visa mig vilka trender du har hittat. UPP TILL BEVIS!
Citera
2021-12-29, 12:36
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ja, men det reportaget såg jag också. Klimatförändringarna kommer givetvis inte att ha endast förlorare, åtminstone inte på kort sikt. Det kommer även att finnas vinnare. På lång sikt är det dock svårt att hitta vinnare. Förmodligen är det ett klipp att köpa mark på Grönland om man är riktigt långsiktig. Vad gäller renarna så är det största problemet att vädret och betesmarkerna inte länge går att förutse. För övrigt så existerar det inga gudar i vårt universum.
Hittills har du alla rätt. Gud är i en högre värld än vår men Guds makt sträcker sig dit Gud vill.

Men hur går det med renlaven om vanligt gräs tar över renmarkerna?
Citera
2021-12-29, 12:37
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bush1
Om du har kollat tidvattenmätarna så visa mig vilka trender du har hittat. UPP TILL BEVIS!
Som jag redan sagt. Vi har IPCC:s rapport. Det finns inget behov av något annat. Det är planetens i särklass mest omfattande rapport i frågan.
Citera
2021-12-29, 12:38
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Hittills har du alla rätt. Gud är i en högre värld än vår men Guds makt sträcker sig dit Gud vill.

Men hur går det med renlaven om vanligt gräs tar över renmarkerna?
Det går åt helvete med renlaven. Renarna kommer att dö ut. Gudar existerar inte i vårt universum och kan därför inte påverka någon eller något.
Citera
2021-12-29, 12:39
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Har du någon poäng med det du skrev?
Ja, Faronstream undrade hur det kunde vara 6 grader varmare (än under förindustriell tid) när koldioxidhalten bara var knappt 200 ppm mer än idag.
Citera
2021-12-29, 12:41
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Ja, Faronstream undrade hur det kunde vara 6 grader varmare (än under förindustriell tid) när koldioxidhalten bara var knappt 200 ppm mer än idag.
Okej, då hänger jag med.
Citera
2021-12-29, 12:49
Medlem
Citat:
Som jag redan sagt. Vi har IPCC:s rapport. Det finns inget behov av något annat. Det är planetens i särklass mest omfattande rapport i frågan.
Du ljög alltså om att du hade kollat sidorna jag länkade till? Du skrev att de inte alls visar det jag hävdade.
Vi ser ingen acceleration av havsnivån vid kusterna över hela världen.
Citera
2021-12-29, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faronstream
Klimatet har alltid varit svårt att förutsäga, det är ett så kallat kaotiskt system, det är egentligen bara de sista tusen åren som vädret har varit "hyffsat" stabilt men sådant håller inte i sig förevigt.
Det är många som tar det som argument för att vi inte bör rubba klimatet så det halkar ur detta ovanligt stabila läge. Det kanske inte enbart är en slump att det just är under denna stabila period vi kunnat utveckla bofasta civilisationer snarare än vandra om kring som nomader där det för tillfället fanns mat.
Citat:
Jag har sedan tidigare länkat bilder där vi klart kan se att den aktuella koldioxidhalten för perioden och den globala temperaturen inte överenstämmer. ca 75 miljoner år sedan var den globala temperaturen 21c med en koldixidhalt på 0,06% dvs 600ppm, knappt 200ppm mer än idag men trots det 6 grader högre global medeltemperatur.
Jag vet inte vad du syftar på för bild, det är rätt stor spridning på skattningar av både temperatur- och CO2 när man går så långt tillbaka i tiden. Här en aktuell rekonstruktion av CO2:
https://climatestate.com/2021/06/04/new-study-finds-co2-today-enough-to-raise-sea-level-by-20-metres/
Man får då också ta hänsyn till sådant som att kontinenterna flyttar på sig vilket påverkar klimatet rejält.
Citera
2021-12-29, 12:55
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Jag har visat att öar försvinner i havet på grund av att havsnivåerna går upp.

Sitter du här och trollar fortfarande? Trams. Du har inte visat någonting.

Här har du dock en peer-reviewed studie som visar att Tuvalu, en ö-nation i Stilla havet har ökat sin areal med 2,9%. Åtta av nio atoller har ökat i storlek.

"Results highlight a net increase in land area in Tuvalu of 73.5 ha (2.9%), despite sea-level rise, and land area increase in eight of nine atolls."

https://www.nature.com/articles/s41467-018-02954-1

"Klimatkris". Tillåt mig hånle.
Citera
2021-12-29, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bush1
Så det är helt normalt att en liten cirkel på säg 20x20 mil har sjunkit med 20cm och allt runtomkring har ökat med 20cm?

Det är det viktiga är hur havsnivån ändras vid kusterna, vad spelar det för roll vad det är för havsnivå ute i havet, skulle du märka om havsnivån var 20cm högre om du seglar långt ute på havet?
Vid kusterna ser vi fortfarande samma gamla ökning vi sett de senaste århundradena. Den har inte accelererat. Men du är välkommen att titta på tidvattenmätare och hitta en trend.

Jag vet inte exakt hur vanligt det är att det skiftar 20cm men ja, det är vanligt med lokala skillnader i vattennivån.

Skulle tippa på att det skulle märkas vid kusterna ifall havsnivån "ute på havet" höjdes med 20cm, även om fiskarna som befinner sig mitt ut på havet kanske inte hade märkt nåt.

Du fortsätter snacka om specifikt tidvattenmärtare. Dessa används tillsammans med satelliter för att avgöra den globala nivån.

"Sea level is primarily measured using tide stations and satellite laser altimeters. Tide stations around the globe tell us what is happening at a local level — the height of the water as measured along the coast relative to a specific point on land. Satellite measurements provide us with the average height of the entire ocean. Taken together, these tools tell us how our ocean sea levels are changing over time."

https://oceanservice.noaa.gov/facts/sealevel-global-local.html
Citera
2021-12-29, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Sitter du här och trollar fortfarande? Trams. Du har inte visat någonting.

Här har du dock en peer-reviewed studie som visar att Tuvalu, en ö-nation i Stilla havet har ökat sin areal med 2,9%. Åtta av nio atoller har ökat i storlek.

"Results highlight a net increase in land area in Tuvalu of 73.5 ha (2.9%), despite sea-level rise, and land area increase in eight of nine atolls."

https://www.nature.com/articles/s41467-018-02954-1

"Klimatkris". Tillåt mig hånle.

Från din länkade studie: "Climate change remains one of the single greatest environmental threats to the livelihood and well-being of the peoples of the Pacific"

Klitmatkris är inget dåligt ord där.
Citera
2021-12-29, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Jag vet inte exakt hur vanligt det är att det skiftar 20cm men ja, det är vanligt med lokala skillnader i vattennivån.

Skulle tippa på att det skulle märkas vid kusterna ifall havsnivån "ute på havet" höjdes med 20cm, även om fiskarna som befinner sig mitt ut på havet kanske inte hade märkt nåt.

Du fortsätter snacka om specifikt tidvattenmärtare. Dessa används tillsammans med satelliter för att avgöra den globala nivån.

"Sea level is primarily measured using tide stations and satellite laser altimeters. Tide stations around the globe tell us what is happening at a local level — the height of the water as measured along the coast relative to a specific point on land. Satellite measurements provide us with the average height of the entire ocean. Taken together, these tools tell us how our ocean sea levels are changing over time."

https://oceanservice.noaa.gov/facts/sealevel-global-local.html
Det är vid kusterna som havsnivån kan påverka oss och det är där tidvattenmätare finns, och de visar som sagt ingen acceleration.
Vad som händer mitt ute på havet är mindre intressant då inget kan översvämma där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in