2021-12-29, 09:55
Medlem
HungalaBungalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hankypanky14
Jag har aldrig påtalat något om någon lagkapp I simning. Michelle Coleman, Jenny Johansson, Sarah Sjöström och Louise Hansson var en medaljkandidat om alla fick till det. Det har jag aldrig sagt något annat.

Statistiken är tydlig när det gäller individuella medaljplatser. Hagström är en större medaljkandidat än Ribom..Ribom är en större medaljandidat än Dyvik.

Dyvik är inte ens en medaljkandidat då hon aldrig varit på pallen innan trots ca 50 försök.
Det krävs verkligen väldigt märkliga argument för att påstå att Hagström skulle vara en större medaljkandidat än Ribom. Ribom har 2 finaler på 2 försök i fristilssprint där motståndet var bättre än igår. Hagström klarade inte gå till final igår trots att Dahlqvist, Sundling, Ribom eller Brennan saknades. Lägg därtill att Faehndrich föll i kvarten. Hon kunde knappt fått bättre möjlighet att visa upp vad hon kan prestera.
Citera
2021-12-29, 10:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HungalaBungala
Det krävs verkligen väldigt märkliga argument för att påstå att Hagström skulle vara en större medaljkandidat än Ribom. Ribom har 2 finaler på 2 försök i fristilssprint där motståndet var bättre än igår. Hagström klarade inte gå till final igår trots att Dahlqvist, Sundling, Ribom eller Brennan saknades. Lägg därtill att Faehndrich föll i kvarten. Hon kunde knappt fått bättre möjlighet att visa upp vad hon kan prestera.

Hagström har större kapacitet än Ribom och det har hon visat i fristil med flera pallplatser. Ribom har ingen pallplats i fristil.

Hagström gick i det tuffaste heatet med vinnaren Diggins och 2:an Myrvold. Andra heatet hade första heatets tider att gå på. 5:a eller 8:a..eller 6 hundradelar avgör ingenting. Hagström har 3 pallplatser (2 i fristil), 4:a I VM ( bra på att formtoppa sig till VM), 5: a I sprintcupen. Dyvik inga pallplatser någonsin, 12:a I OS, 13:e i sprintcupen.

Solklart vem man skickar. Inte ens en diskussion.
Citera
2021-12-29, 10:34
Medlem
Citat:
Hagström har större kapacitet än Ribom och det har hon visat i fristil med flera pallplatser. Ribom har ingen pallplats i fristil.

Hagström gick i det tuffaste heatet med vinnaren Diggins och 2:an Myrvold. Andra heatet hade första heatets tider att gå på. 5:a eller 8:a..eller 6 hundradelar avgör ingenting. Hagström har 3 pallplatser (2 i fristil), 4:a I VM ( bra på att formtoppa sig till VM), 5: a I sprintcupen. Dyvik inga pallplatser någonsin, 12:a I OS, 13:e i sprintcupen.

Solklart vem man skickar. Inte ens en diskussion.

Håller inte med dig alls.
Tycker att det syns att den ena (Dyvik) är lite bättre än den andra i dagsläget.

Tycker sen att Kalla bör producera två bra lopp, varav ett topp5-lopp för att komma på fråga att köra OS. I dagsläget så ser hennes åkning allt annat än bra ut så hoppas att hon vänder det nu.
Senast redigerad av Bruz-Lee 2021-12-29 kl. 10:36.
Citera
2021-12-29, 10:41
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Har du läst nånstans att Dyvik nu är klar för OS?
Det finns väl inget hinder att man låter tävlingarna i Frankrike avgöra då det var väldigt liten skillnad idag? Vi får hoppas landslagsledningen varit oerhört tydliga kring hur besluten kommer ske, men det verkar man tyvärr inte ha varit när man läser om uttagningen av Häggas som sprintåkare.

Nej. Läggar bara ihop ett plus ett. Var uppenbart att det var jämnt inför touren angående den fjärde platsen. Att bägge två var med igår är såklart av tiebreakerkaraktär. Dyvik vann regelrätt om än knappt.

Tror du verkligen man ger det så lång tid som till Frankrike?

Sedan får man komma ihåg att det är fjärdeplatsen vi pratar om. En semifinalplats om man ser till årets potential i fristilsprint för både Anna och Johanna.
Citera
2021-12-29, 10:56
Medlem
Personligen har jag inte några särskilt starka känslor kring om Hagström eller Dyvik ska få åka OS-sprinten. Är väl rätt okontroversiellt att ta ut Dyvik då hon slagit Hagström i 3/3 skejtsprintar denna vinter. Dessutom bör hon vara bättre som ersättare om det skulle behövas på distans, men det finns ju fortfarande två öppna platser så kanske inte är en faktor.

Däremot håller jag med bedömningen någon hade om att Hagström kan ha en marginellt större medaljchans, men den är så liten för båda åkarna så jämnheten från Dyvik kan gå före.

Jag är ytterst skeptisk till att använda en sprint som uttagningstävling. Hagströms andraplats i Ruka var ett målfoto i kvartsfinalen (2 hundradelar) ifrån att bli en 17e-plats. Dyvik hade alltså mycket väl kunnat "slå" Hagström. Jag har svårt att föreställa mig att Dyvik hade fysiken för att vara på pallen den dagen, men Hagström hade uppenbarligen det.

(Det är den orken/fysiska förmågan som gör att jag tror Hagström har en marginellt större chans på OS-pallen.)
Citera
2021-12-29, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Så på damsidan var det dåligt att inte ta ut laget innan touren men på herrsidan var det inte bra att göra det?

Det är skillnad på äpplen och päron.
Med detta menas att jag inte skulle haft något som helst problem med tidig uttagning av exempelvis Häggström förutsatt att denne varit tvåa i en sprint denna säsong,även om det varit i klassisk stil.

Ovanstående har onekligen Johanna klarat av..Häggström?

Inte ens på vykort.Det är den avgörande skillnaden.
Senast redigerad av Lookalike 2021-12-29 kl. 11:22.
Citera
2021-12-29, 11:15
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finnvedssonen
Nej, det kanske man inte gör men hon skulle nog kunna klara en första sträcka hyggligt bra om tempot inte skruvas upp allt för mkt. Men Dyvik går nog före i en stafett-uttagning. I en sprintstafett kanske det är 50/50 vem som skulle få chansen.

Ska bli kul att se vad de kan göra distanslöpen under TdS.

Ja det blir intressant idag! Vet inte vad jag hoppas på, önskar dem båda lycka till, liksom Kalla. Men hjärtat klappar nog liiite mer för Dyvik tror jag.
Citera
2021-12-29, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finnvedssonen
Senast igår visade väl Dyvik att hon i år är i bättre slag än Hagström? På samma kriterier som fick Hagström att åka VM ifjol. Igår var Dyvik snabbare i kvalet, hon var snabbare i kvarten, hon var snabbare i semifinalen och hon tog sig till final.

Hagström har placeringarna 11,16 och 8 i fristilssprint i år. Dyvik har 8 och 5. Skillnaden är kanske inte stor men den finns där.

Jag är inte helt emot en uttagning av Dyvik,men finner samtidigt sådan tvivelaktig.
Johanna har bättre högstapotential än Dyvik,hon är helt klart ett bättre reservalternativ att ha tillgång till när det gäller sprintstafetten plus att den framtida potentialen dessutom är högre hos Johanna.

Jag ändrar mig.Jag är faktiskt emot en uttagning av Dyvik på Hagströms bekostnad oavsett om Dyvik lyckats producera några lopp med obetydligt bättre placeringar än Hagström.
Citera
2021-12-29, 11:21
Medlem
Citat:
Det är naturligtvis väldigt illa att ledningen satt sig i denna situation. Jag har klagat på en svag ledning under lång tid. De håller inte måttet.

På herrsidan har vi sett ett lopp i världsklass..och det är Calles stafettsträcka i Lillehammer. Resten har inte hållit måttet fast Leos stafettsträcka i Lillehammer var ok.

Nu har man målat in sig i ett hörn. Om Calle helt plötsligt exploderar i tds..då har man lovat 4 medelmåttor att få åka sprinten.

När det gäller Dyvik borde ledningen innan säsongen sagt att pallplatser I VC gäller för dig för att komma till OS. Då hade vi sluppit den här idiotiska diskussionen.

Herrsprint så hade jag köpt tidig uttagning av Svensson och Grate.Övriga uttagningarna låter sig inte logiskt förklaras eller försvaras enligt mitt förmenande.
På damsidan så anser jag fortsatt att Hagström redan borde vara uttagen.
En zur Dyvik kunde vi leva med under TdS.
Citera
2021-12-29, 11:34
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det är skillnad på äpplen och päron.
Med detta menas att jag inte skulle haft något som helst problem med tidig uttagning av exempelvis Häggström förutsatt att denne varit tvåa i en sprint denna säsong,även om det varit i klassisk stil.

Ovanstående har onekligen Johanna klarat av..Häggström?

Inte ens på vykort.Det är den avgörande skillnaden.
Personligen hade jag tagit ut Anton Persson (som trots allt uppfyllt kriterierna) men inte Häggström och avvaktat Touren för uttagningen av sista sprintplatsen på damsidan.

Min gissning varför man tagit ut Häggström är för att distanslaget är tunt och man vill ha honom i form för att kunna ta en stafettsträcka. Häggström vill helst köra sprint så man gav honom klartecken till den då man hade liten tro på att Berglund skulle prestera seminfinal och man bedömde att Häggström skulle må bättre av att skippa touren.

Jag tycker dock det är ett tveksamt förfarande. 2014 ville man ha med Britta till sprinten så man nominerade henne till SOK som stafettåkare fastän det fanns andra distansåkare som var bättre och när de dessutom tagit ut Haag på gamla meriter så krävdes en heroisk insats av Kalla på stafetten.
Citera
2021-12-29, 11:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Emma Ribom har inte varit på pallen i en fristilssprint. Du menade säkert att Ribom har noll procent att ta medalj. Hagström har mycket större större chans att ta medalj. Säger allt förnuft.

SOK skall skicka medaljkandidater…inte turister,

Jag menar det jag skriver och om du har lässvårigheter så är det inte mitt problem. Vet du vad stafett är för något?
Citera
2021-12-29, 11:53
Bannlyst
BÄSTA RESULTAT

Säsongen 2021/2022

Johanna Hagström: 2:a
Anna Dyvik: 5:a

Sprintcupen

Johanna Hagström: 5:a
Anna Dyvik: 13:e

Antal pallplatser 2021/2022

Johanna Hagström: 1
Anna Dyvik:0

Bäst resultat i ett mästerskap

Johanna Hagström: 4:a
Anna Dyvik: 12:a

Antal pallplatser i VC

Johanna Hagström: 3
Anna Dyvik: 0

Antal pallplatser i fristil

Johanna Hagström: 2

Antal pallplatser i klassisk stil

Johanna Hagström: 1

Att några här vill göra det här till en tävling där man går efter hur det gått internt säger bara vilken låg nivå vissa håller. Att någon försöker att nyttja det lilla halmstrået att Dyvik kanske har varit före henne i några tävlingar men som inte ser helheten. SOK, som oftast är professionella i sin bedömning sitter nog och ler när vissa resonerar så dumt. Alla viktiga resultat, all viktig statistik talar för Johanna Hagström.
Senast redigerad av Hankypanky14 2021-12-29 kl. 12:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in