2021-12-29, 01:18
Medlem
Kom just att tänka på detta fenomen, rikskuponger. Hade någon kompis som nån gång betalade med rikskuponger nån gång. Förstod aldrig var dom kom ifrån och vad poängen var. Sen dess har jag varken sett eller hört om dom.

Finns rikskuponger fortfarande? vem använder dessa och varför? Var får dom dessa ifrån? är det wt med rikskuponger? Typ Sveriges motsvarighet till food stamps?

Berätta allt ni vet om rikskuponger samt dess brukare!
Citera
2021-12-29, 01:22
Medlem
sommarlovs avatar
Eftersom du är så uppenbart obildad, så ska du börja med att läsa denna text, varenda ord, återkom sedan!
https://www.edenred.se/om-edenred/rikskuponger-rikskortet-var-historia/
Citera
2021-12-29, 01:22
Medlem
Löneförmån. Arbetsgivaren subventionerar anställdas lunch.
Citera
2021-12-29, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
Kom just att tänka på detta fenomen, rikskuponger. Hade någon kompis som nån gång betalade med rikskuponger nån gång. Förstod aldrig var dom kom ifrån och vad poängen var. Sen dess har jag varken sett eller hört om dom.

Finns rikskuponger fortfarande? vem använder dessa och varför? Var får dom dessa ifrån? är det wt med rikskuponger? Typ Sveriges motsvarighet till food stamps?

Innan 90-talet gick det att byta ut delar av sin lön till riskkuponger vilket var skattemässigt väldigt förmånligt.
Citera
2021-12-29, 01:26
Medlem
GRlSs avatar
Citat:

Använde det några gånger under tidigt 2000-tal, min far hade ett rikskuponghäfte som en löneförmån på jobbet (tjänsteman som åt ute dagligen) och inte allt för sällan blev det några hundra över som jag fick ta i slutet av månaden. Tror kupongerna ersattes mot ett kort för 10+ år sedan eller så? Har inte sett någon använda varken kort eller kuponger på flera år.
Citera
2021-12-29, 05:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportitvsoffan
Innan 90-talet gick det att byta ut delar av sin lön till riskkuponger vilket var skattemässigt väldigt förmånligt.

Så vad var det för typer som använde RK? såg man ner på deras kuponger? En lyckad entreprenör skulle väl inte använda dessa? Tydlig lågstatusmarkör säger jag. Kanske wt.
Citera
2021-12-29, 05:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GRlS
Använde det några gånger under tidigt 2000-tal, min far hade ett rikskuponghäfte som en löneförmån på jobbet (tjänsteman som åt ute dagligen) och inte allt för sällan blev det några hundra över som jag fick ta i slutet av månaden. Tror kupongerna ersattes mot ett kort för 10+ år sedan eller så? Har inte sett någon använda varken kort eller kuponger på flera år.

Varför används de inte längre? Pga socialt stigma?
Citera
2021-12-29, 05:34
Medlem
Hur funkar det med växel när man betalar med kuponger?
Citera
2021-12-29, 05:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Eftersom du är så uppenbart obildad, så ska du börja med att läsa denna text, varenda ord, återkom sedan!
https://www.edenred.se/om-edenred/rikskuponger-rikskortet-var-historia/

Sur för att du är ett wt som kan allt om rikskuponger?
Citera
2021-12-29, 06:23
Medlem
Citat:
Så vad var det för typer som använde RK? såg man ner på deras kuponger? En lyckad entreprenör skulle väl inte använda dessa? Tydlig lågstatusmarkör säger jag. Kanske wt.

Framför allt tjänstemän
Citera
2021-12-29, 06:35
Avstängd
Citat:
Varför används de inte längre? Pga socialt stigma?

De används, men eftersom lösa kuponger är lika osmart som sedlar, så är det numera i form av ett plastkort, Delicard. De användes som skatteförmån och för att stimulera restaurangnäringen.
Citera
2021-12-29, 07:13
Medlem
anarquistens avatar
På 80-/90-talet var det som nämnts en riktig löneförmån. Har för mig att kostnaden drogs från bruttolönen och man fick alltså runt 30% rabatt eller nåt sånt.
Med tiden blev det allt mindre förmånligt och sista gången jag använde en kupong tror jag det gav kanske 5-10 kronor billigare lunch, alltså inte längre värt besväret.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in