2021-12-29, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Vilket lögnaktigt svin! Är minst 350 personer som dött som direkt följd av av vaccinen.

https://www.lakemedelsverket.se/sv/coronavirus/coronavaccin/inrapporterade-misstankta-biverkningar---coronavacciner#hmainbody4
Nej.
Det har sagts tusen gånger.
Det är inrapporterade dödsfall.
Varav man efter utredning finner möjliga kopplingar till vaccinen i 1% eller färre av fallen.
De flesta inrapporterade fallen gäller sjuka 80-plussare som råkar dö i närtid efter vaccinering. Något som hade skett även utan vaccin.
2021-12-29, 00:16
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Det har gjorts en sådan analys, och den analysen görs också om om ny data kommer fram. Det var bland annat den analysen som gjorde att beslutet att vaccinera barn dröjde ganska länge i Sverige jämfört med andra länder inom EU.

Sedan är detta ett vaccin. Vaccin används nästan uteslutande på en bred befolkning för att bygga en flockimmunitet. Det betyder då självklart att gruppen människor som inte är i behov av vaccin är väldigt, väldigt, väldigt, väldigt liten. Nästan obefintlig skulle jag säga.

Att ingen upplyser att det finns risker är givetvis en uppfattning du är fri att ha. Jag själv har inte hört något om den saken. Jag har dock hört att FoHM bland annat kallar vaccinen för säkra, vilket de absolut är jämfört med andra läkemedel som människor trycker i sig.

Något jag definitivt har saknat i den här väldigt aggressiva massvaccineringskampanjen är en tydlig upplysning till allmänheten om att vaccinerna är nya och att situationen har gjort att ingen kan veta om det finns långsiktiga biverkningar eller ej. Jag har förstått det på omgivningen att många inte är medvetna om att noggranna långtidsstudier görs i vanliga fall innan nya läkemedel introduceras. Jag tror förstås inte att de hade uppnått den höga vaccinationsgraden om de hade varit så tydliga, vilket de kanske visste…
2021-12-29, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
För att det ska finnas en möjlighet att "vaccinera bort" en sjukdom, så måste vaccinen vara "steriliserande", d v s hindra att man blir smittad och kan smitta. Det är själva tanken bakom ett vaccin, och det klarar inte dessa s k vaccin.

Det är inte fullt ut sant. Det räcker med att vaccinen minskar individers smittsamhet så att R-talet sjunker ner till under 1 på flocknivå.
Om det här vaccinen klarar av det tillsammans med andra åtgärder vet vi inte, då det ännu inte är helt klart vilken påverkan på smittsamheten vaccinen har. Inte heller vet vi om behovet av en sådan sänkning är så stor just nu, i och med den nya mutationen.

Att vaccinen inte klarar det som ensam åtgärd står dock klart, vilket också var klart redan innan vaccinen släpptes på marknaden.

Sedan kan jag väl hålla med om att en övertro på vaccinen verkar ha funnits i Sverige, i och med att man valde att öppna upp till fördel för vaccinpassen.
2021-12-29, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoralinesGhost
Något jag definitivt har saknat i den här väldigt aggressiva massvaccineringskampanjen är en tydlig upplysning till allmänheten om att vaccinerna är nya och att situationen har gjort att ingen kan veta om det finns långsiktiga biverkningar eller ej. Jag har förstått det på omgivningen att många inte är medvetna om att noggranna långtidsstudier görs i vanliga fall innan nya läkemedel introduceras. Jag tror förstås inte att de hade uppnått den höga vaccinationsgraden om de hade varit så tydliga, vilket de kanske visste…

Görs det så nogranna långtidsstudier på läkemedel??
2021-12-29, 00:25
Medlem
carminaburanas avatar
Nån som fått gallblåsebesvär efter vaccinet?
2021-12-29, 00:26
Medlem
tequilasunrise123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silveriller
Nej.
Varav man efter utredning finner möjliga kopplingar till vaccinen i 1% eller färre av fallen.
De flesta inrapporterade fallen gäller sjuka 80-plussare som råkar dö i närtid efter vaccinering. Något som hade skett även utan vaccin.
Man kan applicera exakt samma resonemang på majoriteten av äldre personer som dött med covid.
2021-12-29, 00:30
Medlem
rtyuios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silveriller
Nej.
Fantastiskt. För jämlikhetens skull trollar vi bort ett par tusen multisjuka 80-plusare som smittats med covid och som dog oavsett dödsorsak inom 30 dagar från smittan som det står på FHMs hemsida. Något som hade skett även utan virusinfektion.
Konstigt nog använder vi inte 30-dagars regeln för vaccinen. Hmmm....undrar varför? Kanske för att boosta upp dödssiffrorna från viruset som redan har 99.9% överlevnadschans?
2021-12-29, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66

Sist skriver nån...
” Jag är vaccinerad (ville egentligen inte men hey man får göra vad man kan).
Jag har nära vänner som haft covid och sen vaccinerat sig där vaccinet varit 100 resor värre än covid. Där de med facit i hand skulle avstått om de fått. Det är min story - en droppe i den kollektiva, massiva virvel av alla personliga, anekdotiska upplevelser i den här röran. Ge mig vaccin men behåll ett pass!”

Nu blev jag tveksam igen 🤷🏻‍♂️🤷🏻‍♂️🤷🏻‍♂️

Hur kan man tänka hur hemskt vaccinet är relativt mot sjukdomen?? Visst reaktionen på vaccinet kan ha varit stor som bara den. Men man har ju absolut ingen aning what so ever hur tufft sjukdomen skulle slå. Tänker om man reagerar kraftigt på vaccinet, så kanske man är en sådan som reagerar kraftigt rent allmänt.
2021-12-29, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Som fullt frisk med ett starkt immunsystem vill man ju inte fucka upp sitt immunsystem genom att spruta in en massa gift i kroppen...
Det känns fel att ta risken med eventuella biverkningar.
Eftersom jag inte har tagit ett enda vaccin sedan 12 årsåldern (35 år sedan) vet jag inte alls hur kroppen reagerar på vaccin.
Jag tar hellre viruset!
ja allt handlar om vilken ståndpunkt man väljer att ha.
Men det är lättsinnigt att tro att viruset är bästa valet.
Det är lite ryskroulette du spelar, för dem jag känner som drabbades av viruset o är ovaccinerade blev hårt drabbade
hur behöver du inte fråga,
men konsekvenser blev det, och om du inte tror så
så försök ta kontakt med någon bekant som arbetar på intensiv-avdelning.
Hoppas du ändå valt vaccinera dig, för din skull men också för andras skull.
Ingen vet i förväg hur ens kropp reagerar på virusangrepp, den mest sunde friske avlider
och en annan med tidigare
skruttig hälsa kanske blir den som överlever..
och även tillfrisknande personer lider av följder.
2021-12-29, 00:59
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Det är lite ryskroulette du spelar, för dem jag känner som drabbades av viruset o är ovaccinerade blev hårt drabbade
Ingen vet i förväg hur ens kropp reagerar på virusangrepp, den mest sunde friske avlider

För min egen del var Covid en fyra fem dagars förkylning med muskelvärk och lite feber.
Inget jag blev direkt orolig över.
18-19 månader sedan som det hände.

Dags att öppna upp allt nu och plocka bort vaccinpass och släppa Covid fritt.
Vaccinera riskgrupperna så ofta det behövs och så ofta dom vill.
Alla andra kommer att få Covid förr eller senare oavsett hur mycket det vaccineras.
2021-12-29, 01:10
Medlem
GRlSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes

Att folk som arbetar på intensiven skulle vara en bra represant att fråga om angående COVID är så jävla idiotiskt. Hör med dina IV bekanta hur de ser på att ge sig ut i trafiken, åka slalom, influensa eller egentligen vad som helst. Självfallet kommer deras bild vara långt från representativ för helheten då de just jobbar med de absolut värsta fallen.

"Ingen vet i förväg blabla". Nej absolut det har du rätt i, men man måste ju förhålla sig till sannolikheten. Samma sak med det argumentet kan man säga så om vad som helst. Sluta gå utanför dörren, man vet aldrig i förväg vad som väntar där ute.

Mvh vaccinerad
2021-12-29, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tequilasunrise123
Man kan applicera exakt samma resonemang på majoriteten av äldre personer som dött med covid.
För en del ja. Men majoriteten tror jag fått covid-symtom -> testats positivt för covid -> blivit sämre. Med låg syresättning och svårt att andas -> slutligen dött.

Sen har du också några hundra rapporterade dödsfall för vaccinen. Av 8 miljoner vaccinerade.
Men 15000 rapporterade dödsfall för Covid. Av någon miljon smittade.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in