Citat:
Ursprungligen postat av
CoralinesGhost
Det vet jag inte. Om ett läkemedel riskerar att leda till allvarliga biverkningar eller död för den som intar detta så måste hur som helst risk kontra nytta beaktas. Det görs inte i dagsläget med dessa vacciner. Det är också synnerligen oetiskt att uppmana och pressa friska individer utan behov av läkemedlet att ta det ”för andras skull” utan att faktiskt upplysa personerna om att en risk finns involverad.
Det har gjorts en sådan analys, och den analysen görs också om om ny data kommer fram. Det var bland annat den analysen som gjorde att beslutet att vaccinera barn dröjde ganska länge i Sverige jämfört med andra länder inom EU.
Sedan är detta ett vaccin. Vaccin används nästan uteslutande på en bred befolkning för att bygga en flockimmunitet. Det betyder då självklart att gruppen människor som inte är i behov av vaccin är väldigt, väldigt, väldigt, väldigt liten. Nästan obefintlig skulle jag säga.
Att ingen upplyser att det finns risker är givetvis en uppfattning du är fri att ha. Jag själv har inte hört något om den saken. Jag har dock hört att FoHM bland annat kallar vaccinen för säkra, vilket de absolut är jämfört med andra läkemedel som människor trycker i sig.