2021-12-28, 13:38
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av populopidus
Börjar på nytt jobb inom IT nästa vecka. Stort kontorslandskap, halvkänt företag. Ska man räkna mednatt jobba hemifrån med dom nya rekommendationerna tror ni?

Ja
Citera
2021-12-28, 13:40
Medlem
Overminds avatar
Citat:
Börjar på nytt jobb inom IT nästa vecka. Stort kontorslandskap, halvkänt företag. Ska man räkna mednatt jobba hemifrån med dom nya rekommendationerna tror ni?

De flesta jobb kommer rekommendera jobb hemifrån. Skolor kommer minst ha distansundervisning varannan vecka eller heltid minst Januari och troligtvis Februari.
Citera
2021-12-28, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej. PRRA-sekvensen finns inte i något coronavirus som vi haft exponering av. Vilket är anledningen att just den sekvensen används inom Gain of Function, det är en vedertagen teknik för att göra virus mer adapterade till människor. Sen är inte SARS-CoV-2 obligat till ACE-2 heller men den är det till NRP-1. Det är det som är så fånigt att diskutera viruset som ett naturligt virus. Visa ETT ENDASTE ANNAT naturligt virus som primärt binder till NRP-1 som också binder till ACE-2 och sprider sig som ett respiratoriskt virus. Om ni inte kan göra det så har ni inget argument, slut på diskussionen.

Som sagt, viruset är en modifierad variant av gamla SARS och två fladdermusvirus ZC45 och ZXC21. Båda dessa fladdermusvirus är naturligt förekommande, SARS1 är modifierat och sedan återinsatt i en grotta för att sedan hämtas tillbaka. Att de sedan har modifierat RBM etc. för att binda med ACE2 och NRP-1 påverkar ju inte var de ursprungliga virusvarianterna kommer från.

Dr. Shi och Dr. Li har tagit två fladdermusvirus som grundvirus och sedan har de gjort en RBM-utväxling på S1 genom insättning av BSTEII och EcoRI.

På sida 16 i detta dokument https://zenodo.org/record/4028830#.YCVRQZNKjxg har du en exakt schematisk bild på hur proceduren går till.

Hade du bemödat dig att verkligen läsa vissa orginalstudier i början av denna pandemi så hade inte inte haft den här diskussionen med mig. För vissa studier förklarar i detalj hur SARS2 är modifierat.
Citera
2021-12-28, 13:57
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Att du sitter hemma som ett mongo din första dag på jobbet? Nej, det är nog inte att rekommendera. Gå dit och se vad som gäller. Det är nog heller inget man ska pipa ur sig innan din chef för det på tal.

"Får man jobba hemma"

Jag har inte varit med om något hemarbete hittills (vilket jag personligen tycker är skönt - man är mer effektiv med kollegor på jobbet).
Citera
2021-12-28, 13:59
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Kan snabbt gå överstyr i en pandemi. 0, 100, 500 eller 1000 är närmast att se som öresavrundning om det smäller till. Jag tror man i detta läget bör göra två saker. Var så försiktig som möjligt och vaccinera så mycket som möjligt. Ös på med tredje dosen och börja med den fjärde om några månader. Fortsätt att utveckla vaccinen.

Vi har ett vaccin baserat på ett två år gammalt virus vilket är sjukt. Men lönsammare för Pfizer med halvbra vaccin då pandemin under inga omständigheter får ta slut för dem. Så glöm att vaccinbolagen vill ge oss flockimmunitet....

I brist på bra vaccin så är det en snabb utrullning av Omicron som är bästa vägen framåt även om ett fåtal hamnar på IVA.

Tänker leva som vanligt, trängas, kramas o festa. Hoppas många tänker likadant
Citera
2021-12-28, 14:02
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Som sagt, viruset är en modifierad variant av gamla SARS och två fladdermusvirus ZC45 och ZXC21. Båda dessa fladdermusvirus är naturligt förekommande, SARS1 är modifierat och sedan återinsatt i en grotta för att sedan hämtas tillbaka. Att de sedan har modifierat RBM etc. för att binda med ACE2 och NRP-1 påverkar ju inte var de ursprungliga virusvarianterna kommer från.

Du blandar fortfarande äpplen och päron. Cyanid är vanligt förekommande i äppelkärnor men vi har ingen naturlig motståndskraft mot det i form av cyanidgas. Fruktos är i princip ofarligt om vi äter det i form av en frukt men giftigt om vi dricker det i form av pressad juice.
Citera
2021-12-28, 14:05
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Vi har ett vaccin baserat på ett två år gammalt virus vilket är sjukt. Men lönsammare för Pfizer med halvbra vaccin då pandemin under inga omständigheter får ta slut för dem. Så glöm att vaccinbolagen vill ge oss flockimmunitet....

I brist på bra vaccin så är det en snabb utrullning av Omicron som är bästa vägen framåt även om ett fåtal hamnar på IVA.

Tänker leva som vanligt, trängas, kramas o festa. Hoppas många tänker likadant

Hoppas det finns en plats för dig om du blir riktigt sjuk.
Citera
2021-12-28, 14:05
Medlem
qwerty-66s avatar
Drygt 21000 positiva inrapporterade idag! Bra ökning men hade velat se lite snabbare förlopp som i Danmark.

Möjligen påverkas testningen av julhelgen.
Citera
2021-12-28, 14:08
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Hoppas det finns en plats för dig om du blir riktigt sjuk.

Dubbelvaccinerad o har bokat booster. Dessutom optimerar jag mitt immunförsvar. Så minimerar risken enligt de studier jag läst.

Man måste vara beredd på lite snuva för flockimmunitetens skull o inte vara egoistisk
Citera
2021-12-28, 14:09
Medlem
MyJustices avatar
https://coronavirus.app/map
trenden håller i sig .
det är väst världen som har smittan i stor utsträckning
Samtidigt som vi vaccinera mest
ser ni att nåt inte står riktigt till ...
vi har en västvärlds Pandemi ,inte en global pandemi
Citera
2021-12-28, 14:11
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej. PRRA-sekvensen finns inte i något coronavirus som vi haft exponering av. Vilket är anledningen att just den sekvensen används inom Gain of Function, det är en vedertagen teknik för att göra virus mer adapterade till människor. Sen är inte SARS-CoV-2 obligat till ACE-2 heller men den är det till NRP-1. Det är det som är så fånigt att diskutera viruset som ett naturligt virus. Visa ETT ENDASTE ANNAT naturligt virus som primärt binder till NRP-1 som också binder till ACE-2 och sprider sig som ett respiratoriskt virus. Om ni inte kan göra det så har ni inget argument, slut på diskussionen.

Kom ihåg bara att det är din tro inte sanningen vi pratar om.
Sanningen är att vi inte vet och kanske aldrig kommer veta varifrån viruset kommer. Från naturen eller ett labb.
Citera
2021-12-28, 14:15
Medlem
En fundering som slagit mig är hur räknar man testningen alltså andelen positiva svar, Jag har fått höra av en bekant som jobbar innom vården i en region norr om sthlm att man testar dag 1 dag 3 och dag 5 om man har fått positivt svar.

Räknar man antalet positiva svarsresultat? eller är det så att om individen testar positivt 4 ggr så räknas det som ett positiv svar?

enligt mig så blir det väldigt konstig statistik om man räknat antalet positiva svar.. men jag har inte så bra koll hur man räknar
Senast redigerad av Offermod 2021-12-28 kl. 14:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in