2021-12-28, 08:26
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är ju en konstgjord sekvens, så jag vet inte om den finns någon annanstans.

Du flyttar målstolparna. Ditt argument var "viruset är naturligt och vaccinet är det inte". Nu påstår du att viruset är ett hopkok av flera naturliga virus och innehåller en konstgjord sekvens.

Citat:
Men att en okänd sekvens på några tecken skulle ge farliga långtidseffekter är ett extremt långt steg. Känner du till några andra coronavirus som ger farliga långtidseffekter?

Jag känner inte till något coronavirus som binder till flera olika typer av receptorer och orsakar celldöd och blodförtjockning nej.
Citera
2021-12-28, 08:29
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Att SARS och MERS skulle ge lång immunitet, är det baserad på någon faktisk vetenskap?

Jag vet att någon SARS-patient hade T-celler mot N-proteinet efter typ fjorton år, men T-celler stoppar ju inte infektion det förkortar ju bara tidsförloppet.

Skulle inte förvåna mig om man kunde få SARS flera gånger också. Det har ju aldrig testats i praktiken, eftersom så få människor fått SARS.
Det finns en annan uppenbar felkälla när det gäller SARS. Viruset försvann efter en ganska kort tid i sammanhanget och finns inte längre in the wild. Utebliven spridning och framförallt alltför kort epidemi har sannolikt gjort att de samples man har av viruset knappast kan representera ett med +15 års mutationer bakom sig.

Samma gäller naturligtvis MERS.
Citera
2021-12-28, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du flyttar målstolparna. Ditt argument var "viruset är naturligt och vaccinet är det inte". Nu påstår du att viruset är ett hopkok av flera naturliga virus och innehåller en konstgjord sekvens.

Jag känner inte till något coronavirus som binder till flera olika typer av receptorer och orsakar celldöd och blodförtjockning nej.
Du flyttar också målstolparna. Frågan var om risken för långtidseffekter efter det här coronaviruset är större än risken för långtidseffekter efter en helt ny teknologi som ändrar i immunförsvaret. Jag hävdar att det senare har större osäkerheter, tills motsatsen bevisas med långtidsstudier. Fördelen med vaccinet ligger i att man kan slippa den initiala svåra sjukdomen, vilket är bra nog.

Jag anser inte att en organism är onaturlig bara för att man ändrar några tecken. Det är bara en filosofisk skillnad från en naturlig mutation. Steget är väldigt långt för att ge en organism nya avancerade funktioner. En förkylning blir inte HIV för att man flippar några tecken. På samma sätt som genmodifierade grönsaker inte blir giftiga eller utvecklar medvetande.
Citera
2021-12-28, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det finns en annan uppenbar felkälla när det gäller SARS. Viruset försvann efter en ganska kort tid i sammanhanget och finns inte längre in the wild. Utebliven spridning och framförallt alltför kort epidemi har sannolikt gjort att de samples man har av viruset knappast kan representera ett med +15 års mutationer bakom sig.

Samma gäller naturligtvis MERS.
Det är en bra poäng. Det är ju inte rättvisande att leta antikroppar mot den gamla variant som man smittades med ursprungligen.

Jag skulle vilja ifrågasätta att däggdjur ens har en kroppsfunktion för långvarig immunitet mot coronavirus.
Citera
2021-12-28, 08:50
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Du flyttar också målstolparna. Frågan var om risken för långtidseffekter efter det här coronaviruset är större än risken för långtidseffekter efter en helt ny teknologi som ändrar i immunförsvaret. Jag hävdar att det senare har större osäkerheter, tills motsatsen bevisas med långtidsstudier. Fördelen med vaccinet ligger i att man kan slippa den initiala svåra sjukdomen, vilket är bra nog.

Men du påstod att sjukdomen är naturlig trots att den inte är det.

Citat:
Jag anser inte att en organism är onaturlig bara för att man ändrar några tecken.

För det första är det ett virus och inte en organism. För det andra så är det en märklig åsikt i sammanhanget. Varför är vaccinet inte lika naturligt isf eftersom det innehåller ännu mindre tecken?
Citera
2021-12-28, 08:51
Medlem
IMBILDENs avatar
Tror ni att Sverige på något vis hinner att vaccinera ikapp med den tredje dosen, innan nästa svåra våg (med omikron) sköljer över oss?

Har lite svårt att se hur det ska kunna gå till. Tror väldigt många kommer att åka på skiten denna gång. Bara att hoppas på att inte alltför många kommer att behöva sjukhusvård. I slutet av mars hoppas jag att det värsta är över vad gäller denna pandemi. Då tror jag att vågen blåst över och att man lärt sig hur vaccinen och viruset fungerar, samt att man börjat få till rullande vaccinationsscheman.
Citera
2021-12-28, 08:57
Medlem
Madagascars avatar
Kommer Folkhälsomyndigheten uppdatera siffrorna kl 14 idag eller har de julstängt?
Citera
2021-12-28, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Okej, hela området. Oavsett far du med lögn då du påstår att man inte kan bli reinfekterad av viruset.
Varför skriver de då misstänkta reinfektioner och varför kunde inte CDC visa upp enda känt fall?
Citera
2021-12-28, 09:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Varför skriver de då misstänkta reinfektioner och varför kunde inte CDC visa upp enda känt fall?

Om man vill kan man ifrågasätta allt. Du skulle lika gärna kunna säga att det inte finns några bevis för att jorden är rund och att du tror att den är platt. Finns så många som testat positivt för Covid19 fler än en gång med lång tid mellan tillfällena och dessutom tillfrisknat mellan. Jag ifrågasätter inte det. Frågan är varför du gör det?
Citera
2021-12-28, 09:11
Medlem
Största besvikelsen är ju att vi som är vaccinerade får inga fördelar alls

Kommer en tredje spruta räcka? Enda fördelen är att det krävs enligt riksdagen endast en till spruta så långt. Därav borde det gå snabbare att få alla att bli vaccinerade

Vi alla tog ju sprutan under våren och sommaren med hopp omnattndp tillbaka ett vanligt liv , vi fick den i två hela månader som oktober och november och sedan blev det kaos.

Se som fick till sina events under november hade det bra
Citera
2021-12-28, 09:12
Medlem
arbetets avatar
Intressant artikel om omvänd zoonotisk spridning av COVID19 bland hjortar i USA:

SARS-CoV-2 infection in free-ranging white-tailed deer
Abstract

Humans have infected a wide range of animals with SARS-CoV-2 viruses1–5, but the establishment of a new natural animal reservoir has not been observed. Here, we document that free-ranging white-tailed deer (Odocoileus virginianus) are highly susceptible to infection with SARS-CoV-2 virus, are exposed to a range of viral diversity from humans, and are capable of sustaining transmission in nature. SARS-CoV-2 virus was detected by rRT-PCR in more than one-third (129/360, 35.8%) of nasal swabs obtained from Odocoileus virginianus in northeast Ohio (USA) during January-March 2021. Deer in 6 locations were infected with 3 SARS-CoV-2 lineages (B.1.2, B.1.582, B.1.596). The B.1.2 viruses, dominant in humans in Ohio at the time, infected deer in four locations. Probable deer-to-deer transmission of B.1.2, B.1.582, and B.1.596 viruses was observed, allowing the virus to acquire amino acid substitutions in the spike protein (including the receptor-binding domain) and ORF1 that are infrequently seen in humans. No spillback to humans was observed, but these findings demonstrate that SARS-CoV-2 viruses have the capacity to transmit in US wildlife, potentially opening new pathways for evolution. There is an urgent need to establish comprehensive “One Health” programs to monitor deer, the environment, and other wildlife hosts globally.
https://www.nature.com/articles/s41586-021-04353-x
Citera
2021-12-28, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men du påstod att sjukdomen är naturlig trots att den inte är det.

För det första är det ett virus och inte en organism. För det andra så är det en märklig åsikt i sammanhanget. Varför är vaccinet inte lika naturligt isf eftersom det innehåller ännu mindre tecken?
Huruvida virus är en organism är omdebatterat och en definitionsfråga.

Om man byter kön på en spermie, eller ger den ett kromosomfel, så anser jag att den som föds fortfarande är en naturlig varelse. Det är organismer som man mycket väl skulle kunna stöta på i naturen, precis som SARS-CoV-2.

Du skulle däremot inte springa på ett mRNA-vaccin i skogen. De fungerar enligt en mekanism som naturliga organismer inte gör. Ditt immunförsvar förväntar sig att spikproteiner kommer tillsammans med andra proteiner, och är balanserat för det.

Sen kan man ha en filosofisk debatt om vad som är "naturligt", men baserat på vad det var för forskning man gjorde i Wuhan finns det inga skäl att slå på stortrumman. Man gjorde en massa skräpvirus genom att korsa olika naturliga virus. Minst ett av dem var "livsdugligt" och kunde spridas mellan människor, och slank ut.
Senast redigerad av aw 2021-12-28 kl. 09:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in