2021-12-20, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Vad säger du rätt eller fel? https://youtu.be/unb_yoj1Usk?t=785

Det är ett reellt fenomen som är superintressant och som vetenskapen kännt till i decennier. Men det är också ett typexempel på en sådan sak som "foliehattar" gärna använder sig av för att försöka legitimera övernaturliga företeelser.

Och det är även ett typexempel på just en sådan grej inom fysiken som vetenskapsmän och fysiker menar inte kan användas för att ge övernaturliga fenomen någon starkare grund att stå på.

Arvin Ash, mannen som förklarar det hela så pedagogiskt i videon är en utbildad ingenjör som dessutom har ett gäng fysiker han konsulterar för att säkerställa att informationen han ger ut är korrekt.

Han hade troligtvis hatat ifall det han presenterade användes i syfte att kreditera humbug. De flesta framstående och duktiga vetenskapsmän ogillar personer som exempelvis Deepak Chopra som är ökänd för att försöka sammankoppla kvanmekaniska begrepp med alla möjliga stolligheter trots att han själv inte har några djupare kunskaper i ämnet.

Bara för att det finns fenomen som vetenskapen ännu inte kan förklara fullt ut så blir liksom inte spöken och andra övernaturligheter mer sannolika för det.
Citera
2021-12-21, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Du skrev "Vårat sätt att leva har fungerat bra och kommer att fungera bra även i framtiden."

Vilket jag ifrågasätter med exemplen.

Jag diskuterar inte med dig.
Citera
2021-12-21, 16:10
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kirespappapa
Jag diskuterar inte med dig.
Inte lätt när någon kommer med en poäng man inte kan bemöta så vad har du för val?
Citera
2021-12-21, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menlonson
Det är ett reellt fenomen som är superintressant och som vetenskapen kännt till i decennier. Men det är också ett typexempel på en sådan sak som "foliehattar" gärna använder sig av för att försöka legitimera övernaturliga företeelser.

Och det är även ett typexempel på just en sådan grej inom fysiken som vetenskapsmän och fysiker menar inte kan användas för att ge övernaturliga fenomen någon starkare grund att stå på.

Arvin Ash, mannen som förklarar det hela så pedagogiskt i videon är en utbildad ingenjör som dessutom har ett gäng fysiker han konsulterar för att säkerställa att informationen han ger ut är korrekt.

Han hade troligtvis hatat ifall det han presenterade användes i syfte att kreditera humbug. De flesta framstående och duktiga vetenskapsmän ogillar personer som exempelvis Deepak Chopra som är ökänd för att försöka sammankoppla kvanmekaniska begrepp med alla möjliga stolligheter trots att han själv inte har några djupare kunskaper i ämnet.

Bara för att det finns fenomen som vetenskapen ännu inte kan förklara fullt ut så blir liksom inte spöken och andra övernaturligheter mer sannolika för det.
Vad säger du om observerar effekten? Tror du att det också är så att saker kan påverkas omedelbart oavsett avstånd?
Citera
2021-12-22, 00:18
Medlem
Citat:
Vad säger du om observerar effekten? Tror du att det också är så att saker kan påverkas omedelbart oavsett avstånd?

Nu är jag inte någon fysiker och känner mig inte direkt kvalificerad för att ge något utförligt svar men kan ge det ett litet försök. Det du tar upp är två olika saker. "Quantum entanglement" verkar resultera i någon form av direktkontakt mellan partiklar oavsett avstånd. Om jag skulle gissa så tror jag det är en kvantmekanisk effekt som enbart sker på kvantmekanisk nivå, alltså inte i den makroskopiska verklighet vi upplever. Men det är helt klart ett mycket spännande fenomen som det hade varit kul om de kunde hitta någon bra förklaring på.

"Observer effekt" sker också på kvantnivå och det handlar om att när en mätning (observation) görs i ett kvantmekaniskt system så kollapsar vågfunktionen och man kan inte få information om både rörelsemängd och läge hos partikeln då själva mätningen påverkar systemet.

Om du tänker dig att du ska göra en mätning, exempelvis med hjälp av att skicka en ljusstråle mot en partikel, så kommer fotonerna i strålen interagera med partikeln på något sätt då de har förhållandevis mycket energi då partikeln är så liten.

Observationen är alltså vad jag förstått det någon form av interaktion med kvantsystemet såsom en mätning eller liknande och det spelar inte någon roll om en människa är där och observerar det hela eller inte.
Citera
2021-12-22, 00:34
Avslutad
Har man varit med om det så har man, inte svårare än så
Citera
2021-12-25, 13:19
Medlem
Citat:
Nu är jag inte någon fysiker och känner mig inte direkt kvalificerad för att ge något utförligt svar men kan ge det ett litet försök. Det du tar upp är två olika saker. "Quantum entanglement" verkar resultera i någon form av direktkontakt mellan partiklar oavsett avstånd. Om jag skulle gissa så tror jag det är en kvantmekanisk effekt som enbart sker på kvantmekanisk nivå, alltså inte i den makroskopiska verklighet vi upplever. Men det är helt klart ett mycket spännande fenomen som det hade varit kul om de kunde hitta någon bra förklaring på.

"Observer effekt" sker också på kvantnivå och det handlar om att när en mätning (observation) görs i ett kvantmekaniskt system så kollapsar vågfunktionen och man kan inte få information om både rörelsemängd och läge hos partikeln då själva mätningen påverkar systemet.

Om du tänker dig att du ska göra en mätning, exempelvis med hjälp av att skicka en ljusstråle mot en partikel, så kommer fotonerna i strålen interagera med partikeln på något sätt då de har förhållandevis mycket energi då partikeln är så liten.

Observationen är alltså vad jag förstått det någon form av interaktion med kvantsystemet såsom en mätning eller liknande och det spelar inte någon roll om en människa är där och observerar det hela eller inte.
Ja, och det är mer än så. Det har tydligen kunnat visas att man kan påverka fysiska experiment genom att observera dem. Att medvetande kan påverka fysiken.Det finns mera men kort sagt, så verkar det finnas någon form av fält eller ska vi kalla det dimension som är tids- och riktningslös. Då skulle man i teorin kunna ha samtal över hela universum. Jag anser också att det är så att tvillingar och mammor med barn , har lite av denna kontakt. Därför kan de känna av när något hänt. Fråga. Vad säger du om remote viewing?
Citera
2021-12-27, 23:36
Medlem
Citat:
Ja, och det är mer än så. Det har tydligen kunnat visas att man kan påverka fysiska experiment genom att observera dem. Att medvetande kan påverka fysiken.Det finns mera men kort sagt, så verkar det finnas någon form av fält eller ska vi kalla det dimension som är tids- och riktningslös. Då skulle man i teorin kunna ha samtal över hela universum. Jag anser också att det är så att tvillingar och mammor med barn , har lite av denna kontakt. Därför kan de känna av när något hänt. Fråga. Vad säger du om remote viewing?

Men observation betyder inte samma sak som i vardagligt tal i det här sammanhanget utan det är någon form av mätning som det är frågan om och mäter man en liten partikel som exempelvis en elektron så påverkar man den. En person behöver alltså inte vara närvarande när mätningen utförs men måste så klart läsa av resultatet i efterhand men då är påverkan redan gjord.

Här är en länk till engelskspråkiga wiki som tar upp det jag skriver om och även tar upp att det är många som har missförstått det hela och tror att ett medvetande måste vara närvarande men det handlar alltså om att man ofta kallar det för "observation" istället för mätning vilket gör att det lätt missförstås av lekmän.

https://en.wikipedia.org/wiki/Observer_effect_(physics)

Jag har inte hört talas om någon dimension eller fält som skulle vara tids- och riktningslösa så det får du förklara närmare om du vill ha input på. Som jag skrev i mitt förra inlägg så tror jag att effekten mellan partiklar som tycks ske direkt är något som enbart finns mellan dessa partiklar på kvantnivå, alltså inget som på något sätt, som vi vet idag i alla fall, skulle kunna föras över eller appliceras på molekyler eller föremål i någon större skala.

Då jag inte sett några övertygande evidens för övernaturliga fenomen så tror jag inte heller att remote viewing är något som verkligen existerar.
Citera
2021-12-28, 05:22
Medlem
Senast ja var regält bakis och på muggen glodde in i spegel....så faaan såg ja ett spöke
Citera
2021-12-28, 05:26
Medlem
Jag klarar inte att se på "Det okända" för jag sekundär-skäms så enormt.
Citera
2021-12-28, 05:28
Medlem
enlevandemans avatar
Spöken existerar. Hört många röster i spökhus man besökt och fått det på film. Även konstiga skepnader som kommer från ingenstans. Lätt att vara skeptisk när man aldrig sett. Ungefär som en blind människa som aldrig sett hur världen ser ut. Men den finns där, precis som spöken. Ser ner på de som inte tror på det.
Citera
2021-12-28, 22:17
Medlem
Citat:
Då jag inte sett några övertygande evidens för övernaturliga fenomen så tror jag inte heller att remote viewing är något som verkligen existerar.

Du vet att amerikanska staten har haft program för detta och det har fungerat. Detta efter att de insåg att Ryssland hade det. Jag vet inte eller kan säga varken bu eller bå. Men det är från bra källor, så varför skulle det inte kunna vara så.

Jag undrar också om du har jobbat något på att själv få någon upplevelse? Typ prova slagruta, det har jag provat och det funkade för mig. Sen kan man prova annat, besöka hemsökta platser.
Många jobbar hårt på att vilja ha det så att det som är övernaturligt är fel. Och att vi lever i en väldigt fysisk värld. Men vet vi att det är så?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in