Citat:
Ursprungligen postat av
estone
Vad säger du om observerar effekten? Tror du att det också är så att saker kan påverkas omedelbart oavsett avstånd?
Nu är jag inte någon fysiker och känner mig inte direkt kvalificerad för att ge något utförligt svar men kan ge det ett litet försök. Det du tar upp är två olika saker. "Quantum entanglement" verkar resultera i någon form av direktkontakt mellan partiklar oavsett avstånd. Om jag skulle gissa så tror jag det är en kvantmekanisk effekt som enbart sker på kvantmekanisk nivå, alltså inte i den makroskopiska verklighet vi upplever. Men det är helt klart ett mycket spännande fenomen som det hade varit kul om de kunde hitta någon bra förklaring på.
"Observer effekt" sker också på kvantnivå och det handlar om att när en mätning (observation) görs i ett kvantmekaniskt system så kollapsar vågfunktionen och man kan inte få information om både rörelsemängd och läge hos partikeln då själva mätningen påverkar systemet.
Om du tänker dig att du ska göra en mätning, exempelvis med hjälp av att skicka en ljusstråle mot en partikel, så kommer fotonerna i strålen interagera med partikeln på något sätt då de har förhållandevis mycket energi då partikeln är så liten.
Observationen är alltså vad jag förstått det någon form av interaktion med kvantsystemet såsom en mätning eller liknande och det spelar inte någon roll om en människa är där och observerar det hela eller inte.