2021-12-27, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AFC
Var det inte på den tomten ett hus brann runt 1978, har för mig det var ett trähus som brann ner till grunden.

Huset som nu brunnit byggdes 1973 enligt hemnet.se men jag tror mer på 1983 med tanke på byggstilen och huset sticker ut jämfört med omgivande bebyggelse så det kan säkert stämma. Den saknade familjen köpte huset 2015.
Senast redigerad av Boomfuck 2021-12-27 kl. 15:51.
Citera
2021-12-27, 15:50
Medlem
AFCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boomfuck
Huset som nu brunnit byggdes 1973 enligt hemnet.se men jag tror mer på 1983 med tanke på byggstilen. Den saknade familjen köpte huset 2015.
Jag är säker att det var någon gång på mitten eller slutet av 70-talet och att det var där i korsningen Allevägen Svarvargatan. Jag bodde på andra sidan Gävlevägen då så jag är 100% på att det var där.
Citera
2021-12-27, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntePan
Men snälla! Det tar nog 1-2 veckor innan man ändrar det!
Är det sjukdom på sjukhus går det snabbare, grannen stod som död 2 dagar efter faktiskt. men innan man ens hittat kroppar är det högst osannolikt, och när och om man hittar kroppar skall man även kolla upp dna, vilket tar längre tid vid en svårt brandskadad kropp.
Citera
2021-12-27, 17:12
Medlem
Citat:
Korrigerar mig själv igen då jag med hjälp av en läsarfilm på Aftonbladet konstaterar att köket med matplats var beläget utmed hela gaveln som vätter ut mot gatan. Det fanns således ingen gångdörr till garaget där och heller inget grovkök/tvättstuga. Där är dock en sak som förbryllar mig litegrann. Det verkar saknas några rader av yttertaket ovanför matplatsen, mellan skorstenen och garaget. https://static.cdn-expressen.se/images/15/b0/15b013cb753944f3a0b9d11f1b2d53f7/16x9/347@40.jpg

Säkert skorstensbrand. Snabbt förlopp.
Vad gjorde alla grannar? Sov alla bakom mörkläggningsgardin?
Citera
2021-12-27, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissBlanche

Jag tror att brandförloppet varit helt normalt. Det är först när fönstren går sönder och du tillför obegränsat med syre till branden och de heta rökgaserna som det tar fart ordentligt. Det verkar vara först då de kringboende upptäckt branden och slagit larm men själva branden har nog startat några minuter tidigare.
Citera
2021-12-27, 17:24
Medlem
Citat:

Sömnen har olika cykler.. I början faller man ner i tung sömn för att på morgonen sova mer ytligt och drömma. Ja, en grannes hus brann mitt i natten och vad märke jag av det!? Vaknade av att en annan granne bankade på dörren och då var hela huset övertänt. Inga dödsfall dock, utan branden var troligen planerad och ett försäkringsbedrägeri. 40 år sedan nu och jag var en pojke i knappa 10-års åldern.
Citera
2021-12-27, 18:23
Medlem
Petermadsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petermadsen
Tror ni polisen har förberett med insamlingen av DNA från barnens klädskåp i skolan samt från föräldrarnas skåp/lådor på deras arbetsplatser? Eller görs detta efter att eventuella kvarlevor hittas under dagens undersökning av brandplatsen?

Citat:
Du vet aldrig vems dna du samlar in från en sådan plats så det kan nog inte användas för identifiering.

Kanske snuten då tar till tandkort från tandläkare då. Tänder brinner väl inte upp i första taget. By the way. polisen kan väl inte gå ut med att det är personerna som bor i huset som har hittats döda innan dom är identifierade. Detta kan säkert ta flera dagar. Som om polisen hittar något idag så håller dom väl tyst t8lls personerna är identifierade?
Citera
2021-12-27, 18:57
Medlem
Citat:

I så fall har insatsröret av stål spruckit. Gamla hus var annorlunda byggda.
Citera
2021-12-27, 18:58
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Tror ni polisen har förberett med insamlingen av DNA från barnens klädskåp i skolan samt från föräldrarnas skåp/lådor på deras arbetsplatser? Eller görs detta efter att eventuella kvarlevor hittas under dagens undersökning av brandplatsen?

Om det inte finns tandkort brukar polisen ta hårborstar och tandborstar. Finns inte det (i skol- och jobbskåp) tas dna från nära släktingar, t ex föräldrar och syskon till föräldrarna.

Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Har teknikerna börjat jobba så har dem hittat kropparna snabbt, tror nog på ett ungefär dem har koll på var man ska leta det är första dem gör!

Eftersom sovrummen låg på övervåningen, som rasat, är det nog inte alldeles enkelt. Kvarlevorna kan ligga spridda, till och med på tomten, och området räknas som en gravplats vilket innebär att kriminalteknikerna måste gå varsamt fram. Kropparna är troligtvis fastfrusna tillsammans med övriga rester av husets bråte och isen behöver tinas upp innan man kan särskilja kvarlevor.

Citat:
Ursprungligen postat av Clinchen
De skulle visst söka med hund och då måste resterna av huset vara kallt.

Precis, i nuläget är det inte bråttom eftersom ingen som varit i huset kan ha överlevt. Efter livräddande arbete kommer det kriminaltekniska, för att fastställa orsak och händelseförlopp. Nyfiken allmänhet och, faktiskt, anhöriga får vänta.

Utredning av branden är viktig för den juridiska biten. För försäkringsbolag (hus, bilar, eventuella livförsäkringar) och för arv. Det är avgörande för fördelning av arv i vilken ordning personerna dog men det är sannolikt omöjligt att avgöra i detta fall. Det är önskvärt att kunna utesluta att någon tände på.

Jag vet inte hur försäkringsbolaget agerar en sån här gång när det inte finns någon boende kvar att bygga ett nytt hus till. Kompenserar försäkringen med pengar till dödsboet och enbart tomten säljs?
Citera
2021-12-27, 18:58
Medlem
QueenKoralls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orobanche
20 år yngre mycket vacker fru. Två fina flicka som inte var makens. Giftermål 2014. Sju år brukar vara året då många äktenskap havererar. Frun fick arbete 2018. Kände sig fri och kanske uppvaktad på jobbet.
Maken blandar i sömnmedel i barnen och fruns mat/dryck. Häller bensin i alla rum tar sedan själv en överdos av sömnmedel och tänder på i undervåningen. Går upp och lägger sig bredvid frun.
Huset blir övertänt som en fackla och alla avlider.

Min teori. Får se vad vi får veta om ens något.
Det fanns brandvarnare enligt de bilder jag sett.
Maken 54 år.

Hur vet man att han inte är pappa till barnen?
Giftermålet säger ju ingenting om hur länge de varit tillsammans. Jag själv gifte mig efter att ha varit sambo i 16 år och vi hade redan 2 barn tillsammans.
Eller missuppfattar jag ditt inlägg?
I övrigt tycker jag att det verkade som en mycket lycklig familj. Som par verkade dom lyckliga jag får känslan av att dom hade roligt tillsammans och tog väl hand om varandra.
Senast redigerad av QueenKorall 2021-12-27 kl. 19:14.
Citera
2021-12-27, 19:09
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Citat:

Kanske snuten då tar till tandkort från tandläkare då. Tänder brinner väl inte upp i första taget. By the way. polisen kan väl inte gå ut med att det är personerna som bor i huset som har hittats döda innan dom är identifierade. Detta kan säkert ta flera dagar. Som om polisen hittar något idag så håller dom väl tyst t8lls personerna är identifierade?

Mest troligt kommer polisen informera när man funnit mänskliga kvarlevor men det kan nog ta några dagar.
Sen kommer självklart en identifikationsprocess dra igång för att säkerställa offrens identiteter men nog kommer man informera innan dess.
Det är ju i princip redan klarlagt att familjen brunnit inne så det blir ju egentligen bara en bekräftelse.
Citera
2021-12-27, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QueenKorall
Hur vet man att han inte är pappa till barnen?
Giftermålet säger ju ingenting om hur länge de varit tillsammans. Jag själv gifte mig efter att ha varit sambo i 16 år och vi hade redan 2 barn tillsammans.
Eller missuppfattar jag ditt inlägg?

Men vad har det med saken att göra!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in