2021-12-27, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boomfuck
Jag tror ni kan glömma bilen som startobjekt. Det har helt klart inte brunnit tillräckligt mycket i garagedelen för att branden skulle ha startat där. Däremot i utrymmet mellan garaget och murstocken verkar det inte finnas mycket av väggarna jämfört med övriga huset. Väggarna kan ha vält omkull så jag kan ha fel.

Det är väl det mest troliga. Mysig julbrasa och sedan slutade det hela i en katastrof.
Citera
2021-12-27, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skitgrejer
Ambulansen är dom som plockar kroppsdelar efter självmord då ngn hoppat framför tåget etc, vet inte deras rutin vid brand.

Nej det där stämmer inte.
Det är räddningstjänsten och/ eller den entreprenör som polisen har avtal med som sköter det. I Gästrikland (inklusive Sandviken) är det Fonus som har det avtalet. Fonus sköter transporten till rättsmedicinska.
(I Stockholm är det Politivagn Stockholm AB som har det avtalet, men i Gästrikland som sagt Fonus).
Citera
2021-12-27, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eren-Jaeger
Så är det. Det är polititransport som tar dessa.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Polititransport

I Stockholm ja. I Gästrikland, inklusive Sandviken (och Hälsingland), är det Fonus som har det avtalet att transportera avlidna på uppdrag av bland annat polisen. De transporterar kroppar/ kvarlevor till rättsmedicinska i Uppsala.
Senast redigerad av Firesnake 2021-12-27 kl. 14:09.
Citera
2021-12-27, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Det är väl det mest troliga. Mysig julbrasa och sedan slutade det hela i en katastrof.

Jo, jag håller eldstad, glömda ljus eller elektronik som högst trolig brandorsak och att branden startat på nedre plan. Det som stör mig bara är brandvarnaren som satt i taket i trappen till övervåningen. Om den pipit borde någon vaknat. Även om de då inte kunde ta sig ut så borde SOS fått ett larmsamtal från adressen men så verkar ju inte vara fallet. Av egen erfarenhet vet jag också att människor reagerar olika och man tänker inte alltid rationellt i stressade situationer.
Om där fanns en gångdörr till garaget så bör det ha funnits ett utrymme till mellan garage och bostadsrum, typ grovkök, tvättstuga eller liknande. Där hittar vi mer tänkbara startföremål som tvättmaskin, torktumlare eller torkskåp. Det skulle också kunna förklara varför ingen lyckats ta sig ut. Branden kan då ha fått fäste i innerväggar och tak och gått den vägen upp till sovrummen ovanför. Kolmonoxiden i rökgaserna har då effektivt kunnat söva ner dem utan att brandvarnaren i trapptaket märkt av någon rök. Det är också vanligt att gångdörren till garaget är i källarplanet med trappa i garaget. Nu spekulerar jag men jag tycker orsaksutredningar är intressant.
Senast redigerad av Boomfuck 2021-12-27 kl. 14:18.
Citera
2021-12-27, 14:32
Medlem
Citat:
Jo, jag håller eldstad, glömda ljus eller elektronik som högst trolig brandorsak och att branden startat på nedre plan. Det som stör mig bara är brandvarnaren som satt i taket i trappen till övervåningen. Om den pipit borde någon vaknat. Även om de då inte kunde ta sig ut så borde SOS fått ett larmsamtal från adressen men så verkar ju inte vara fallet. Av egen erfarenhet vet jag också att människor reagerar olika och man tänker inte alltid rationellt i stressade situationer.
Om där fanns en gångdörr till garaget så bör det ha funnits ett utrymme till mellan garage och bostadsrum, typ grovkök, tvättstuga eller liknande. Där hittar vi mer tänkbara startföremål som tvättmaskin, torktumlare eller torkskåp. Det skulle också kunna förklara varför ingen lyckats ta sig ut. Branden kan då ha fått fäste i innerväggar och tak och gått den vägen upp till sovrummen ovanför. Kolmonoxiden i rökgaserna har då effektivt kunnat söva ner dem utan att brandvarnaren i trapptaket märkt av någon rök. Det är också vanligt att gångdörren till garaget är i källarplanet med trappa i garaget. Nu spekulerar jag men jag tycker orsaksutredningar är intressant.

Jag håller med även om detta är tragiskt, så är det intressant.

Tror också på en läcka någonstans (vägg, dörr, ventilation, etc), som inte påverkat brandvarnare.
Citera
2021-12-27, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akilles1.
Tvivlar starkt på det. Kolla på husen runtom på Aftonbladets bilder.
Inget hus stämmer in med vyn runt Allévägen 55.
Så ta det Lugnt med spekulationer om vilka det kan vara.
Tänk till lite på vilka konsekvenser det kan få att sprida spekulationer om vilka som är "döda"

Det är Allévägen 55, speciell murstock på huset och polisen nu knuffat omkull för att söka spår av de som bor där. Låter som ett par från Tyskland där hon är betydligt yngre än honom.
Citera
2021-12-27, 14:39
Medlem
swedsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skitgrejer
Instämmer till fullo, han är verkligen en man med hjärtat på rätta stället. Så otroligt tragiskt att dom skulle få ett sånt här slut😭
Känner ingen i familjen ifråga men filipinskor i allmänhet går inte lättvindigt in i en relation och väl tillsammans med någon så är dom trogna,verkar som sagt vara en mycket fin familj som troligen förolyckats nu och jag beklagar verkligen det.

Vi behöver fler familjer av denna typ överallt
Citera
2021-12-27, 14:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Problemet är bara allt bråte som är i vägen efter en dyl brand, Men dem har nog god koll på var sovrummen fanns etc etc för göra en okulärbesiktning...

Vet av ett ställe där det varven totalbrand och då hade dem hört sig för var fanns sovrummen för fokusera sökandet på de platserna, så nog hittar de dem om dem finns i huset rätt snabbt sedan skulle sökhund in så dem reagerar på lukt av de slaget snabbt...

Du läste inte artikeln va?
Citera
2021-12-27, 14:52
Medlem
Eren-Jaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petta71a
Det är Allévägen 55, speciell murstock på huset och polisen nu knuffat omkull för att söka spår av de som bor där. Låter som ett par från Tyskland där hon är betydligt yngre än honom.

No shit, Sherlock.
Välkommen in i matchen...
Citera
2021-12-27, 15:00
Medlem
AFCs avatar
Var det inte på den tomten ett hus brann runt 1978, har för mig det var ett trähus som brann ner till grunden.
Citera
2021-12-27, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AFC
Var det inte på den tomten ett hus brann runt 1978, har för mig det var ett trähus som brann ner till grunden.

Oj, det lät ju lite läskigt isf.

Huset som brann nu ser ju ut att vara från 70-talet, så helt orimligt behöver det ju inte vara.
Citera
2021-12-27, 15:41
Medlem
Citat:
Om där fanns en gångdörr till garaget så bör det ha funnits ett utrymme till mellan garage och bostadsrum, typ grovkök, tvättstuga eller liknande. Där hittar vi mer tänkbara startföremål som tvättmaskin, torktumlare eller torkskåp.

Korrigerar mig själv igen då jag med hjälp av en läsarfilm på Aftonbladet konstaterar att köket med matplats var beläget utmed hela gaveln som vätter ut mot gatan. Det fanns således ingen gångdörr till garaget där och heller inget grovkök/tvättstuga. Där är dock en sak som förbryllar mig litegrann. Det verkar saknas några rader av yttertaket ovanför matplatsen, mellan skorstenen och garaget. https://static.cdn-expressen.se/images/15/b0/15b013cb753944f3a0b9d11f1b2d53f7/16x9/347@40.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in