Citat:
Ursprungligen postat av
Konrad
Det är väl det mest troliga. Mysig julbrasa och sedan slutade det hela i en katastrof.
Jo, jag håller eldstad, glömda ljus eller elektronik som högst trolig brandorsak och att branden startat på nedre plan. Det som stör mig bara är brandvarnaren som satt i taket i trappen till övervåningen. Om den pipit borde någon vaknat. Även om de då inte kunde ta sig ut så borde SOS fått ett larmsamtal från adressen men så verkar ju inte vara fallet. Av egen erfarenhet vet jag också att människor reagerar olika och man tänker inte alltid rationellt i stressade situationer.
Om där fanns en gångdörr till garaget så bör det ha funnits ett utrymme till mellan garage och bostadsrum, typ grovkök, tvättstuga eller liknande. Där hittar vi mer tänkbara startföremål som tvättmaskin, torktumlare eller torkskåp. Det skulle också kunna förklara varför ingen lyckats ta sig ut. Branden kan då ha fått fäste i innerväggar och tak och gått den vägen upp till sovrummen ovanför. Kolmonoxiden i rökgaserna har då effektivt kunnat söva ner dem utan att brandvarnaren i trapptaket märkt av någon rök. Det är också vanligt att gångdörren till garaget är i källarplanet med trappa i garaget. Nu spekulerar jag men jag tycker orsaksutredningar är intressant.