2021-12-26, 20:09
Medlem
Blarggs avatar
Har en vän som säljer normalt med bil (varken mer eller mindre) på en mellanstor bilfirma, de vill gärna ge sken för att vara några stekare men sanningen är att de inte tjänar särskilt väl, vi pratar ungefär 30-35 för ett jäkla skityrke där du ska slicka röv 24/7 på kunderna och aldrig kan vara ledig några längre tider pga din provision som jag har fått det förklarat.. Ca hälften av lönen är fast medan andra halvan är provision. Fri bil (som inte på långa vägar är fri) är också med i ekvationen. De får betala sin diesel själva samt förmånskatt på bilarna de kör som är demobilarna företaget har, men det klart de kan skryta med att alltid ha senaste kärran.. 😁 Då bilarna är demokärror kan du heller inte ha prylar i den, kompisen hade plånboken i sin och när han skulle hem var kärran (och plånkan) 20 mil bort... En kund till en annan försäljare hade lånat den då han var sugen på en sån bil 🤣

Summa summarum så är det pojkar som vill ge sken av att vara rika. Det finns en liten klick säljare som lyckas och tjänar grova pengar på det, men de personerna är lätträknade, resten är bara wannabes.
Citera
2021-12-26, 20:41
Medlem
fendadens avatar
Rätt svårbesvarad fråga. Är nog skillnad om du jobbar i Koenigseggs showroom i Stockholm eller Kentas Bil i Bollnäs. Bilförsäljare känns förövrigt som ett yrke som hade någorlunda "status" under 80-90 talen, innan internet hjälpte vanligt folk att jämföra pris på bilar och läsa på mer. Om du inte hade bilar som hobby på den tiden så var det bilförsäljaren som var den kunnige att vända sig till, därav fanns en viss respekt från allmänheten gentemot yrket.

Idag betraktas väl bilförsäljare mest som blodiglar med billiga säljtricks, därav förlorad respekt och även status som yrke.
Citera
2021-12-26, 21:36
Medlem
Deckard-Cains avatar
Han som jag handlar mina bilar av verkar dra in 70k i månaden av deklarationen att döma.
Citera
2021-12-26, 21:42
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deckard-Cain
Han som jag handlar mina bilar av verkar dra in 70k i månaden av deklarationen att döma.

Det blir 45k netto i månaden, räcker till ett hyfsat medelklassliv men inget extraordinärt.

Men är man som Knark-kungen här i tråden så räcker det till det som är viktigast i livet, en dyr bil och märkeskläder, lägenheten är skit samma (den sorten bor ofta hemma hos morsan eller en liten förortslägenhet).
Citera
2021-12-26, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.longkock
Vad har du för grund/provision? Mindre eller större företag?

Ett av dom större företagen.

Säg att jag snittar ca 50-60k, men då är det inga 40 timmars veckor utan rätt mycket slit.

Jag klassas som en av dom som säljer bra. Det är ett speciellt yrke och hur väl det går för dig ekonomiskt är upp till dig själv. Mest den äldre generationen som vill sitta på en fast/hög grundlön, ingenting som lockar mig.

Visst finns det förmåner, tillexempel demo bil som tidigare tagits upp. Man betalar däremot inte för bränsle som någon annan skrev, i alla fall inte jag.

Är man bilintresserad, villig att lägga mycket tid och duktig på att prata så är det ett roligt jobb
Citera
2021-12-26, 22:09
Medlem
Fetaste villan i mina barndomskvarter ägs av en bilhandlare. Nog väldigt stort span på det där.
Citera
2021-12-26, 23:05
Medlem
Hur mycket provision brukar man ta vid en förmedling?
Citera
2021-12-26, 23:29
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Det är ju inte många år kvar nu innan "alla" beställer sin bil på nätet. För mig fyller inte en säljare någon som helst funktion, det fanns ju en tid när det inte gick att köpa kläder på nätet också för dom behövde man ju prova. I dagsläget är det ju bara ett extra krångligt moment att behöva gå via en säljare.

Ett showroom för att visa upp och erbjuda testkörning sen en vettig hemsida att beställa på är vad som behövs. Säljaren blir säkert inte helt överflödig men får en annan funktion att lämna över bilen.
Citera
2021-12-27, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Det blir 45k netto i månaden, räcker till ett hyfsat medelklassliv men inget extraordinärt.

Men är man som Knark-kungen här i tråden så räcker det till det som är viktigast i livet, en dyr bil och märkeskläder, lägenheten är skit samma (den sorten bor ofta hemma hos morsan eller en liten förortslägenhet).

Sluta med din Flashback penis. 70k innan skatt är bättre än 90% av alla andra löntagare i Sverige.

Det räcker till ett gott liv och är man två så lever man riktigt bra.
Citera
2021-12-27, 00:30
Medlem
_killahs avatar
Blev erbjuden Butikschef på Kamux med säljtjänst för drygt 1 år sedan

15000:- grundlön + 10% i provision på sålda bilar. Förutsatt att dom gick över ett visst pris.

Värdelöst om du frågar mig. Jag tackade nej.
Citera
2021-12-27, 00:37
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TooL
Sluta med din Flashback penis. 70k innan skatt är bättre än 90% av alla andra löntagare i Sverige.

Det räcker till ett gott liv och är man två så lever man riktigt bra.

Villa på 300 kvadratmeter i Stockholm med pool, lantställe i Stockholms skärgård Ferrari, Mercedes S klass och semester utomlands 3-4 gånger om året. Det drar du näppeligen runt på 45k i månaden, men ett svensonliv med lite guldkant fixar man galant!

Skillnaden på att få ut 25k eller 45k i månaden är inte så stor som många vill tro!
Citera
2021-12-27, 00:40
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Villa på 300 kvadratmeter i Stockholm med pool, lantställe i Stockholms skärgård Ferrari, Mercedes S klass och semester utomlands 3-4 gånger om året. Det drar du näppeligen runt på 45k i månaden, men ett svensonliv med lite guldkant fixar man galant!

Skillnaden på att få ut 25k eller 45k i månaden är inte så stor som många vill tro!

Hur många % av invånarna har det som du beskriver? En orealistisk bild för gissningsvis 99% ungefär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in