Citat:
Ursprungligen postat av
ChrisHannah
Tack. Det blir bara konstigare det här. Dödsrunan är skriven av Röda korsets ordförande som dessutom meddelar att "Som ett ringa tack hade vi tänkt ge Göthe Röda korsets förtjänstmedalj i guld för en 'unik social insats och ett händelserikt samarbete'". Ok???
Det är en hyllning, som ofta dessa minnesord är, men Röda Korset ska även ha gett ut skrift om honom ""Ungarna är hans liv - om Göthe Ohlsson och hans arbete". Här stavas hans namn Göthe Ohlsson. Han ska ha hastigt somnat in på isbrytaren Sturkö där han också bedrev sin verksamhet i "drygt 30 år" så det borde ju stämma med 60-tal. Dödsrunan är skriven sista maj 1992
Ja, alltså, jag har inte grävt jättedjupt men det var väl inte förrän den s k "Upprättelseutredningen" som de här övergreppen osv kom till bredare kännedom? Alltså omkring 2011? Eller ja, utredningen måste ju egentligen ha FÖREGÅTTS av en debatt som ledde till själva utredningen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Uppr%C3%A4ttelseutredningen
Men 1992 är rätt mycket tidigare, så det är väl fullt möjligt att hr Olsson då utåt var en man med god vandel osv bland de som aldrig suttit på hans hem...
Hur som, kanske ett ämne för en lika djup bok som Dan Korns. Starta gärna en separat tråd och länka.
Det fanns f ö fler pervon som sökte sig till ungdomshem, min morsa hade sitt första jobb som socionom på nåt ungdomshem för tonårstjejer på 60-talet (bör ha varit i skiftet 60/70 tror jag ungefär) och där var ett par tanter som dröjde sig kvar i duschrum och sånt och gillade att kolla på tonårstjejer lite för mycket.