SC Freiburg har hittills på säsongen spelat den bästa fotbollen man nånsin gjort. Det är egentligen bara två matcher där man var det svagare laget: mot Bayern och mot Köln. Det är absurt att vi inte vann mot Frankfurt och Bochum, där ligger 6 onödigt tappade poäng. Men en tredjeplats kan man nog inte klaga på.
Mot lag som borde ligga högt upp i ligan har vi spelat suveränt. Dortmund, Leverkusen, Wolfsburg och Gladbach (och Frankfurt, egentligen) var man klart bättre och som åskådare kände jag mig aldrig riktigt hotad. Jag följer en freiburgpodd (såklart) och dom var inne på att förutom Bayern är det inget lag som kan möta oss och bara spela sitt spel. Stormig offensiv med mycket induviduella talanger står sig slätt mot Freiburgs täta och säkra defensiv.
Förresten, jag kunde inte med att ha med Hertha bland "lag som borde ligga högt upp". Vilket flopplag det blivit, där man inte ens kan påstå att de borde vara ett topplag utan att låta oseriös.
Under hösten har vi haft tre av Tysklands fem bästa vänsterfotade mittbackar, där bara en fått speltid. Så nu drar Dominique Heintz till Union Berlin. Känns trist tycker jag, för han är en bra spelare och har alltid funnits där för klubben. Men nu när vi har en superstjärna går det ju faktiskt inte att låta nån annan spela.
På tal om superstjärna så kan Kevin Schade bli en. Den unge freiburgaren har iallafall anlagen för det, näst snabbast i ligan och otroligt starkt huvudspel. Det är tal om att han redan nu är aktuell för landslaget trots att han inte ens har tio hela proffsmatcher i bagaget. Jag trodde han var överhypad i början, men han har visa attt han kan ta defensivt ansvar och spela olika positioner, så jag är väldigt taggad på att han förlängt sitt kontrakt med klubben till typ 2025
I dagsläget förväntar jag mig att vi spelar i Europa nästa säsong. Vi har spelat bättre än nästan alla klubbar, och spelat ut många bra klubbar. Har njutit av att se lag som Leverkusen inte kunna spela till sig några målchanser alls mot oss.
Förresten, otroligt vad duktig Florian Wirtz är! Att en artonåring kan styra spelet så.