Citat:
Ursprungligen postat av
Mogaku-san
Har Karlsson autism? Ser på filmen Världens bästa Karlsson nu på TV4.
Hans sätt att vara och de situationer som han försätter Lillebror i får mig att tro att han har någon form av autism.
Nja. Karlsson är ju tänkt att vara ett fantasifoster samt ett alter ego till Lillebror och då är det isåfall Lillebrors egna tankar och gärningar som reflekteras hos honom.
Förövrigt en av de bästa Astridfilmer som gjorts i min mening med underhållande skådespelare, mysiga 70-talsmiljöer, det granna fotot över Stockholms innerstad, alla härligt breda "söderkis"-dialekter, lugnet och det stillsamma tempot vilket tycks relativt ovanligt i de barnfilmer som produceras idag.
Specialeffekterna inte de bästa men ändå godkända ur mina ögon med hänsyn till att filmen har snart 50 år på nacken. Kan rentav se en viss charm i dessa utdaterade filmknep. Allt måste inte vara så där kliniskt perfekt heller.
Enda misstaget de gjorde (i min mening) var att dubba skådespelarens egen röst och istället ge Karlsson en ful mansstämma. Gav ju ett milt sagt ganska bisarrt helhetsintryck av den figuren.