Citat:
Ursprungligen postat av
Osynlige.Mannen
Vilka forskare? Både jag och min fru är forskare, och vi gick aldrig på klimatbluffen. Men vad vet vi jämfört med en gymnasist som Greta™?
Går du efter bondepraktikan? Årets två kallaste månader är normalt januari och februari. December brukar hålla samma temperatur som mars. Om man studerar bilder av Greta™ ser man att hon brukar vara väl påbyltad. Det behövs om man saknar underhudsfett.
Långtidsprognos som går till 11 januari? Den är ungefär lika trovärdig som en klimatsimulering. Problemet med Greta™ och hennes fan club är att de på allvar tror att sådant går att beräkna. Det kan bli +3, men det kan lika gärna bli -33. Det går inte att beräkna. Tro mig, jag har väldigt många års erfarenhet av just datormodellering. Vissa saker går att beräkna, andra inte.
Och varför tror folk att en skolflicka har något som helst relevant att tillföra? Greta™ kan ju ingenting. Nyligen blev vi även uppmärksammade om att hon inte ens kan sjunga rent!
Greta, forskarna & Giant Squid, ja j-vlar i min lilla låda vilket dream team
På nyheterna sa de att endast 10 % av paketfrakter sker klimatsmart när kunderna själva får välja. Trots allt upphaussande av Greta är svenska folket fortfarande ganska kallsinniga till egen handling (utom baronessan då, som svettas om händerna trots vinterkylan).
I morgon lär Greta posera i sina sociala medier igen (utom kanske i sin bortglömda Facebook, har Malena tagit över helt som admin där?), iförd ett fladdrande munskydd av tyg och eventuellt flankerad av några influgna proffsdemonstranter.
Men märkligt nog är medierna mycket mer benägna att rapportera om de rekordhöga elpriserna än om ”den globala uppvärmningen”. Så går det om man i sann miljöpartistisk anda lägger ner välfungerande lösningar till förmån för opålitlig sol- och vindkraft som, på grund av naturlagarna, inte kan styras och bara fungerar ibland. Att den sluge Putin gnuggar händerna och stryper åt gasleveranserna är ytterligare en liten bieffekt.
Det vore förstås intressant om Greta blev intervjuad om sin syn på saken när pensionärer och andra är oroade för sin ekonomi och det talas om att konkreta bortkopplingar från elnätet kan bli en tvingande realitet.
Men hon borde vara själaglad. Vill man ha system change och Uproot the system är det väl en utmärkt idé att börja med en energikris. Hon är kanske så glad att vi får höra ännu mer falsksång?