2021-12-22, 22:36
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det går inte säga något alls från den där statistiken. Ingenting skulle jag vilja påstå faktiskt. Den saknar en hel vecka på slutet då Omikron verkligen spridit sig över Danmark. Hur kan man ens fundera på att försöka jämföra proportionerna?

Förklara gärna hur du tänkte där faktiskt.

Och varenda gång framstår ni som kompletta idioter som inte ser de uppenbara felkällorna i den statistik ni läser.
NI ???
Är du helt skadad, så många har samma åsikt och du/ni antivaxxers är endast motstridiga kärringar.
Citera
2021-12-22, 22:38
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Det var för ett par dagar sen så borde nu ligga på 500000 om dagen. Kommer ju troligen fortsätta öka tills det blir nån form av flockimmunitetseffekt.

Korsimmuniteten är iofs begränsad mellan delta/omikron men något ökat skydd mot delta får man säkert av omikron.

Sen funkar ju vaccinet hyffsat mot delta så den är ju egentligen inte heller ett problem. Mest antivaxxers som själv valt att inte ta sprutan....
Det luriga är att det redan minskar i Sydafrika och de har inte uppnått flockimmunitet mot Omicron.
Men väldigt positivt att det kan vara på väg att ta slut,
Citera
2021-12-22, 22:38
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sva990
Nej, alternativet är att låta omikron löpa. De grupper som kan ha nytta av vaccinering är vaccinerade. Med din strategi får vi leva med restriktioner resten av våra liv. Det är du och dina facistiska kompisar som är irrationella fast ni inte insett det ännu. När ni kommer till insikt säger ni förmodligen att ni bara följde de order ni fick från era auktoriteter, precis som lägervakterna i Auschwitz alltså.
Det är inte min strategi. Jag förklarar bara FHMs strategi för folk som inte vill förstå.

Vaccin innebär en högre grad av frihet. Och de som motsätter sig nåder vaccin och vaccinpass argumenterar för en lägre grad av frihet. Hade de velat förstå detta, hade de förstått. Det är väldigt enkelt näst intill trivialt. Och förklaringen får du om du följer diskussionen bakåt.
Citera
2021-12-22, 22:39
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
I Japan är dödssiffran med Covid nu mindre än 1 person per dag. Detta i ett land med 125 miljoner innevånare, många äldre och där man lever trångt. Vad gör dom som inte vi i västvärlden inte klarar av?
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?facet=none&Metric=Confirmed+deaths&Interv al=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=false&A lign+outbreaks=false&country=~JPN
Dom uppmanar folk att själva avgöra om de vill vaccinera sig. Detta är deras inställning:
Please get vaccinated of your own decision, understanding both the effectiveness in preventing infectious diseases and the risk of side effects.

"No vaccination will be given without consent. Please do not force anyone in your workplace or those who around you to be vaccinated, and do not discriminate against those who have not been vaccinated."
Det leder till respekt och ansvarstagande istället för en blåögd vilseledd fårskock som bara vaccinerar sig för att få gå på bio och bräker trakasserier mot ovaccinerade familjemedlemmar och arbetskompisar.
Citera
2021-12-22, 22:40
Medlem
harryguccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Rätta mig om jag har fel, men premiärministern kan väl inte bestämma det?

Jag antar att han inte skulle gå ut och säga detta utan att ha bollat det med Aussie Tegnell.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Aha ok, har faktiskt inte sett just det stycket. Just formuleringen "barn som är i behov av stöd från ovaccinerade vuxna" tycker jag dock verkar handla om barn som verkligen inte kan lämnas utan en förälder t.ex. ett barn med funktionsnedsättning. De flesta barn (i vart fall lite större barn) klarar ju sig utmärkt själva på ett träningspass. Ofta vill ju inte ens lärarna att vuxna är närvarande oavsett om det råder pandemiläge eller ej.

Nja då tror jag att de hade skrivit det. Barn behöver vuxna med sig av många olika anledningar. De kan vara blyga, rädda för okända miljöer, har ingen annan att gå på bio med - de kan vara ensamma, de kan behöva stöd vid aktiviteter - kan finnas mobbing, eller som har kommit upp i en del trådar, de kan ha en uppvisning som de har tränat länge för där föräldrarna är tänkta att närvara och applådera.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bestick
Hur kommer du fram till den slutsatsen?
Enkel matte. Säg att det är 10 inlagda med tidigare variant.
Om omikron är 5 ggr mer smitsamt blir det 50 personer. Men iom det är 80% mindre risk för sjukhusinläggning blir det 50 x 0.2 = 10 st inlagda på sjukhus.
Citera
2021-12-22, 22:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ja, väldigt sunt. I Australien dominerar omikron så de behöver inga åtgärder.

Ja men Australien har inte vare sig herr Bergström eller herr Sällberg och inte Hallengren heller, så det kanske också är en skillnad till varför de inte behöver några åtgärder?
Citera
2021-12-22, 22:44
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det fans ingen länk till den informationen som du hittade?
Nej jag kan inte dela den. Kommer från inre källa, vill inte outa frugans information från hennes arbetsplats. Hon jobbar på ett av VG större sjukhus. Har följt deras interna information under hela pandemin.
Men rätt intressant då Skåne påstods ha 25%, men lägre då VG hade 30% förra veckan.

Men 25 eller 30% spelar ingen större roll, denna mutationer är över oss alla inom några veckor.
Citera
2021-12-22, 22:45
Medlem
Besticks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilikepancakes
Om omikron är 5 ggr mer smitsamt blir det 50 personer. Men iom det är 80% mindre risk för sjukhusinläggning blir det 50 x 0.2 = 10 st inlagda på sjukhus.
Jag har aldrig hört talas om någon som blir inlagd på sjukhus pga en lättare förkylning.
Citera
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilikepancakes
Så kan du inte räkna eftersom en ökad smittsamhet får ett exponentiellt genomslag.
(FB) Hur smittsamt är Omikron jämfört med andra virus och varianter?
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Finns ingen anledning att tjafsa om hybridimmunitet. Portugal hade en mycket lugn första våg, där skiljer de sig mot Sverige. Vår naturliga immunitet är sannolikt bättre. Det var inte förrän i oktober 2020 de nådde upp till 2000 avlidna, medan vi passerade 2000 redan 19 April och var uppe i nästan 6000 när Portugal passerade 2000 i oktober. Där verkar skillnaden ligga, innan det fanns nåt vaccin.

Det är många vetenskapsmän som , nu, börjat "tjafsa" om hybridimmunitet, ja, den vetenskapliga tidskriften "Nature" talar t.o.m om "superimmunitet", något som jag började med för länge sedan här!🙂

Korrekt att Portugal inte har, vare sig, många med "naturlig" immunitet eller hybridimmunitet. Problemet med enbart tidigare genomgången SARS-COV2 infektion är att det bara skyddar till 20 procent emot Omikron, alltså sämre än de 33 procenten som två doser av Pfizer/Biotechs vaccin skyddar. I Portugal härjar Omikron nu. Så det är de med hybridimmunitet, i Sverige, som är bromsklossen emot Omikron
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in