2021-12-22, 10:51
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Svagbegåvade predikar att man måste underkasta sig ett fantasifoster för att slippa brinna i helvetet. Med hot och rädsla skor de sig på medmänniskor.
Den dagen som du får möta Gud kommer.
Citera
2021-12-22, 10:53
Medlem
Fleshbagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Jag räknar fyra frågor i inlägget jag hänvisade till. Jag tror du bara undviker besvärliga frågor.
Ifall du hänger med i tråden så kan du läsa dig till svaren i mina inlägg. Men det klarar du tydligen inte. Du är inte smart nog.
Citera
2021-12-22, 11:16
Medlem
Fleshbagss avatar
Citat:
Svagbegåvade predikar att man måste underkasta sig ett fantasifoster för att slippa brinna i helvetet. Med hot och rädsla skor de sig på medmänniskor.

Ja svagbegåvade predikanter är till för svagbegåvade medmänniskor. Underkastelse hör muslimen till (Koranen78:21 ff.) De fördömdas pina beskrivs som en brinnande eld. Sju portar för in I helvetet som består av sju koncentriska cirklar som bildar en slags krater. I den lägsta och sista våningen finns ett träd, Zaqqum, med rötterna I helvetets botten och dess frukter liknar djävulshuvuden.

Bibelns Gudabenådade predikanter däremot påvisar Guds enorma kärlek som räddar den som söker rättfärdighet I Guds Ord utan underkastelse.

“När ni ber skall ni inte göra som hycklarna. De älskar att stå och be i synagogorna och i gathörnen för att människorna skall se dem. Sannerligen, de har redan fått ut sin lön. Nej, när du ber, gå då in i din kammare, stäng dörren och be sedan till din fader som är i det fördolda.”

Och detta Guds Ord gavs långt innan muslimernas intåg med publika massböner.
Citera
2021-12-22, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Gud ämnar inte plåga någon. Han ämnar rädda alla, men alla vill inte bli räddade.

Citat:
Ursprungligen postat av GamlaDraggen
Ungefär som när en gängkriminell pressar folk på pengar.
Han ämnar att lämna alla ifred, men alla vill inte undvika att bli misshandlade.

Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Var är liknelsen??

Knock knock.
Who's there?.
It's Jesus, let me in.
Why?
I need to save you.
From what?
From what I'll do to you if you don't let me in.

Fortfarande svårt att förstå vad jag syftar på?
Citera
2021-12-22, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius

Dina försök att förklara gud har ju varit allt annat än lyckade. Insikten att du underkastar dig denna sagobok är ändå lite uppiggande.
Citera
2021-12-22, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Har du några belägg för det?
Belägg som inte bygger på cirkelresonemang vill säga.
Citera
2021-12-22, 12:36
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshbags
Ifall du hänger med i tråden så kan du läsa dig till svaren i mina inlägg. Men det klarar du tydligen inte. Du är inte smart nog.
Nej, du har helt enkelt inte svarat på frågorna.
Jag kan ställa frågorna igen om du vill.

Hur vet du att Bibeln kan härledas till Gud och eftersom du hävdar att Gud är beviset för Bibelns sanningshalt, hur vet du att Gud har någonting med Bibeln att göra?

Menade du att man tror på Satan om man efterfrågar bevis eller att det beror på Satan att man är kritiskt tänkande? Förespråkar du blind tro och lydnad och i så fall vilken sorts gud efterfrågar det?

Hur tror du att en orm kan tala till människan?
Citera
2021-12-22, 12:52
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Det mesta. Du är beredd att gå hur långt som helst för att få din religion att passa in med verkligheten (vilket misslyckas) , oavsett hur långsökt resonemanget är.
Hade du varit intresserad av hur verkligheten faktiskt är beskaffad så hade du inte helt utan belägg pratat om att naturlagar och annat kanske fungerade annorlunda förr i tiden och annat ogrundat nonsens.
Det är uppenbart att ditt främsta och enda motiv är att försöka legitimera en världsbild som du redan på förhand har bestämt att den måste vara sann, helt utan belägg.
Sen kan du gapa hur mycket du vill om att evidensbaserad vetenskap också bara är tolkningar/tro, på samma nivå som dina religiösa föreställningar. Du gör bara bort dig.

Det går som sagt visa att precis vad som helst "skulle kunna vara sant" med din metod.
Då har du missförstått mig.
Jag går inte hur långt som helst för att få min religion att stämma med verkligheten.
Jag tycker dock det är viktigt att veta vad man tror på. Och att använda logiska resonemang.
En gång i tiden var jag på väg att svälja den ateistiska lögnen att vetenskapen motbevisat Bibeln, och då var jag beredd att se Bibeln mer symboliskt.
Men någon berättade lite kring detta och jag insåg att man inte på något sätt måste ge ateisterna rätt här. Finns ingen bra anledning, varken vetenskapligt eller logiskt.
Hade det funnits det hade jag även nu varit beredd ändra min syn.
Men då jag vet vad ateister grundar hela sitt resonemang på inser jag att alla deras argument mot Bibeln är utan grund.
Jag vet att det är världsbild det handlar om. Tolkning av data. Inte själva data. Och då det är ett nedskrivet vittnesbörd är det viktigt att framhålla det, för om Bibelns scenario jämfört observationer och data idag kan stämma går det i linje med slutsatsen att Bibeln är sann.

Men det du verkar vända dig emot är ju ett tillvägagångssätt du själv menar är korrekt, nämligen att till varje pris få alla tolkningar att stämma med ett givet scenario nämligen att allt blivit till genom en extrapolering av dagens skeenden.
Bara för att man tolkar det så innebär det inte att det är sant. På många ställen blir den tolkningen dessutom problematisk utifrån vad scenariot säger jämfört verkliga observationer.
Ex parakonformity

Att vad som helst skulle kunna ses som sant stämmer inte.
Ex om man ser till noas ark. Enligt gilgamesheposet var arken kubformad. Hade Bibeln hävdat det hade vi vetat att Bibeln på den punkten inte kunde stämma med verkligheten.
Som det är nu är Bibelns beskrivning av arken mått fullt möjliga för ett sjödugligt flytetyg.
Citera
2021-12-22, 13:03
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Dina försök att förklara gud har ju varit allt annat än lyckade. Insikten att du underkastar dig denna sagobok är ändå lite uppiggande.
Sagobok? Ge exempel, Å högt upplyste 2+2=5-snubbe.
Citera
2021-12-22, 13:04
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Har du några belägg för det?
Belägg som inte bygger på cirkelresonemang vill säga.
Definiera cirkelresonemang.
Citera
2021-12-22, 13:27
Medlem
Fleshbagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Jag räknar fyra frågor i inlägget jag hänvisade till. Jag tror du bara undviker besvärliga frågor.
Du kan inte läsa dig till svaren, obegåvat helt enkelt.

Du frågar och frågar men kommer ingen vart annat än tillbaka till att befästa din syn på ämnet.
Citera
2021-12-22, 13:33
Medlem
Fleshbagss avatar
Citat:
Knock knock.
Who's there?.
It's Jesus, let me in.
Why?
I need to save you.
From what?
From what I'll do to you if you don't let me in.

Fortfarande svårt att förstå vad jag syftar på?

From what Satan will do to you..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in