2021-12-21, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Hoppas du klarar dig. Många är de ovaccinerade som blivit svårt sjuka.

Nej det är det inte. Fler dubbelvaccinerade som blivit svårt sjuka.
Citera
2021-12-21, 22:00
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Känns som vi är på väg mot katastrof nu i Sverige.

Vad kommer regeringen att säga på kommande pressträff?

Håll avstånd?
Tvätta händerna?
Använd munskydd ibland, om det kanske finns risk för trängsel.
Var försiktig.
Undvik allt för stora fester om det inte känns bra.

Utan komplett lockdown med distansundervisning och total isolering är jag övertygad om att det kommer att gå åt helvete mycket snart i Sverige. Bara titta hur det ser ut i omvärlden.

Om du gör det, dvs tittar på omvärlden, så kommer du att upptäcka följande:

Portugal:

Stenhårda regler sedan länge.
Skyhög vaccintäckning

Resultat:

Totalt antal fall per miljon invånare, närmar sig Sverige.

Totalt antal döda i/med Covid-19, har gått om Sverige.

Det finns många fler exempel, men jag avvaktar några veckor, så blir det ännu tydligare:

Det är kombinationen av en hyfsad stor vaccintäckning, inte minst geografisk, och en relativt hög andel hybridimmunitet hos befolkningen som hjälpt oss.

Men visst kommer det att bli värre för oss. Själv har jag bokat min bosterdos idag till den 11 januari. Jag uppmanar alla att vaccinera sig och ta sin bosterdos, inte minst de som genomgått en SARS-COV2 infektion tidigare. Då kan vi öka på andelen hybridimmuna i befolkningen. Förmodligen det enda som stoppar Omikron, ordentligt, och sätter punkt för detta SARS-COV2 elände!
Citera
2021-12-21, 22:02
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newstyle

Inte om man tar hänsyn till vaccinerade respektive ovaccinerades andel av befolkningen. Vilket, naturligtvis, är det enda rimliga att göra, om man inte som dig sysslar med renodlad propaganda!
Citera
2021-12-21, 22:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newstyle

Knappast. Den absoluta merparten av de avlidna dog innan massvaccineringen. Vaccinerna har bevisligen varit oerhört effektiva, framförallt vad gäller svår sjukdom och död. Det är helt odiskutabelt.
Citera
2021-12-21, 22:05
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Du verkar inte veta om du vill minska R' eller om du vill minska Res. R' kan mycket väl öka när du minskar Res. Dessutom måste Res vara svårmätt. Hur gissar du effekten av en restriktioner så att du får ett tal som passar in i formeln? Ren gissningslek från din sida, gissar jag.
Om restriktionerna ökar så ökar förstås Res. Inte ett dugg svårt att förstå detta. Hur det sedan kan kvantifieras är förstås en svårare fråga. Men åt vilken riktning gradienten pekar är det enda som principiellt är relevant. Detta är tanken med både restriktioner, vaccin och vaccinpass. Alla som vill förstå, kan förstå.
Citera
2021-12-21, 22:05
Medlem
Citat:
Tja, över 70 tusen på sjukhus och 15 tusen döda. Hur många har dött av dina "förkylningar" tror du?
Nu var det just 70000 på sjukhus du tyckte var så hemskt. Sen så har inte 15000 dött av corona utan betydligt färre och då med corona..
På två år innan corona har garanterat minst lika många dött av förkylningar, influensor lunginflammationer och andra lungsjukdomar…
Att du tror annat visar bara hur skitskraj du är för c19…
Citera
2021-12-21, 22:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Om du gör det, dvs tittar på omvärlden, så kommer du att upptäcka följande:

Portugal:

Stenhårda regler sedan länge.
Skyhög vaccintäckning

Resultat:

Totalt antal fall per miljon invånare, närmar sig Sverige.

Totalt antal döda i/med Covid-19, har gått om Sverige.

Det finns många fler exempel, men jag avvaktar några veckor, så blir det ännu tydligare:

Det är kombinationen av en hyfsad stor vaccintäckning, inte minst geografisk, och en relativt hög andel hybridimmunitet hos befolkningen som hjälpt oss.

Men visst kommer det att bli värre för oss. Själv har jag bokat min bosterdos idag till den 11 januari. Jag uppmanar alla att vaccinera sig och ta sin bosterdos, inte minst de som genomgått en SARS-COV2 infektion tidigare. Då kan vi öka på andelen hybridimmuna i befolkningen. Förmodligen det enda som stoppar Omikron, ordentligt, och sätter punkt för detta SARS-COV2 elände!

Är väl något mer tätbefolkat än Sverige? Vad gäller covid19 så verkar skyddet, oavsett om man fått det från vaccination eller infektion inte vara särskilt varaktigt. Efter 4-5 månader har man inte mycket skydd från sin vaccination. Det samma gäller om man tidigare varit infekterad. Speciellt om man möter ett nytt muterat virus. Boosterdos är nog inte dumt att ta. Tyvärr går det sjukt långsamt i Sverige. Merparten av de dubbelvaccinerade blev det för alltför länge sedan för att de ska ha ett effektivt skydd idag.
Citera
2021-12-21, 22:10
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nu var det just 70000 på sjukhus du tyckte var så hemskt. Sen så har inte 15000 dött av corona utan betydligt färre och då med corona..
På två år innan corona har garanterat minst lika många dött av förkylningar, influensor lunginflammationer och andra lungsjukdomar…
Att du tror annat visar bara hur skitskraj du är för c19…

Knappast. Ovanligt att folk dör av förkylningar. Influensa tar en del liv, men under förra året fanns det knappt någon influensa alls i Sverige. Oerhört få insjuknade. I år har det blivit värre. Ett mycket svårt år dör cirka 1000-1500 personer i Sverige i influensa. Covid19 är 10 gånger värre.
Citera
2021-12-21, 22:16
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
En ganska träffsäker sammanfattning.

Men jag tror att ”larmen” kan ha betydelse ändå. Det såg vi under den första vågen, när medias krigsrubriker i det närmaste helt tömde gator och torg på människor.

Alltså, vikten av en ökad självbevarelsedrift skall inte underskattas.

Jag var tvungen att handla lite idag och det verkar som det självspelande pianot fungerar. Folk höll bra avstånd och det var betydligt färre ute än vad jag hade trott det skulle vara.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Hur många här är ovaccinerade? Tycker ni fortfarande det är lugnt nu när Omikron tar över?

Ja. Har varit rätt lugnt hela tiden. Skulle man orka lyssna på media så skulle man kunna tro jorden gått under flera gånger om. Även av vissa här inne. Ändå lever alla jag känner till sina liv efter en covidinfektion. Visst har man en känsla av att man kanske åker på denna variant nån dag, men oroar mig inte speciellt mycket. Tillhör ingen riskgrupp heller.

Har redan haft covid en gång. 2013 åkte jag på vad många idag beskriver covid som...så skulle jag råka få den igen och det blir många gånger värre än förra året. Så vet jag typ hur det kommer kännas. Fanns covid-19 redan 2013? Covid var inget jämfört med skiten jag fick då, säkert nån influensa + lunginflammation. Tog 2 månader att bli helt frisk och orka gå mer än en liten runda i snigeltakt. Var inte speciellt orolig då heller, även om vissa i min närhet blev det.
Citera
Medlem
Citat:
Knappast. Ovanligt att folk dör av förkylningar. Influensa tar en del liv, men under förra året fanns det knappt någon influensa alls i Sverige. Oerhört få insjuknade. I år har det blivit värre. Ett mycket svårt år dör cirka 1000-1500 personer i Sverige i influensa. Covid19 är 10 gånger värre.

Covid är runt 3x värre. Du kan inte slå ihop två säsonger covid och jämföra med en influensasäsong.
Citera
2021-12-21, 22:21
Medlem
Citat:
Du är dålig på att räkna också. Det har dött mellan 8000-15000 med/av c19 på två år i Sverige det blir 4000-7500 per år.
Alla Influensadöda redovisas inte som influensadöda och förkylningar kan såklart ta kål på människor också, lunginflammationer är också fler än redovisade, Men om vi bara lägger ihop redovisade av dessa sjukdomar så är vi uppe i c19 siffror årligen.. c19 i sig som sjukdom är ofta som lunginflammation..
Vad gäller influensa så har vi såklart haft det även under coronaåren men det har testats väldigt lite…
Senast redigerad av Nibiru2011 2021-12-21 kl. 22:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in