2021-12-21, 19:11
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Två platser kvar för damerna således.
Jag tror att Johanna Hagström och Charlotte Kalla kniper dessa.
Inte alls säkert att SOK tar ut maxantalet deltagare med tanke på deras topp-8 kriterium och att det finns sprintåkare som kan åka distans och tvärtom i truppen.
Gör inte åkarna som slåss om sista platserna i truppen godkända lopp i TdS så kan truppen lika gärna bestå av 7 åkare.
Citera
2021-12-21, 19:37
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finnvedssonen
Topp-8 är SOC:s kriterier Om det kan man tycka vad man vill men det är fakta. Att ”stormakten” Sverige inte har fler än tre damåkare som har en topp-8 placering i en så oerhört smal sport som längd är faktiskt rätt dåligt…

SOK gör tre olika uttagningar. Grundkriteriet är att kunna konkurrera om en topp-8-placering men man tar också ut till stafettlag och på framtidskriteriet (för de två senare krävas alltså inte topp-8-kapacitet).

Nej, jag tycker inte tre topp-8 är dåligt om man tar den hänsynen jag skrev om i mitt tidigare inlägg.
Citera
2021-12-21, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14ccKemiskt
Det som är lite synd med uttagningen av Olsson är att hon inte fick mätas på hög höjd i Davos. Särskilt som hon ju gick så dåligt på den höga höjden i förra årets TdS. Detta faktum allena tycker jag hade varit skäl nog att vänta med uttagningen av just henne.

Men hon har ju faktiskt varit tydligt tredje bästa svenska i alla distanslopp hon gått i år.
Då var hon ju inte acklimatiserad........................
Tack vare den relativt tidiga uttagningen har hon chans att förbereda sig på ett mycket bättre sätt.
Citera
2021-12-21, 19:59
Medlem
känns som Dyvik lika gärna kan komma med som distans åkare också goda chanser att visa det under tds två etapper borde passa bra för det..
Citera
2021-12-21, 20:12
Medlem
OweGbgs avatar
Om SOK tar ut max deltagare alltså 8 st tror jag om Kalla gör nåt lopp topp-8 och Hagström en sprintfinal att dessa två får sista biljetterna på deras tidigare resultat senaste året.

Så här är kriterierna enl SOK:

"Tillämpning av kriterier och kvalitetskrav för uttagning

Nominering och uttagning kan göras dels utifrån SOK:s nämnda kriterier ovan, dels efter en samlad bedömning av resultaten på följande tävlingar:

Samtliga världscuptävlingar (WC) säsongen 2020/2021 samt 2021/2022 (fram till uttagning) och VM Oberstdorf 2020"
Citera
2021-12-21, 20:16
Medlem
Gissa vad (3) står för?

En ledtråd...det stavas (!) genombrott...
Citera
2021-12-21, 20:16
Medlem
Jag är öppen för att det kan bli vilken kombination som helst av Dyvik, Hagström eller Kalla. Jag vill inte räkna bort nån. Går Dyvik till final i fristilssprint så väljer jag henne över Hagström, lite lex Falun. Om Kalla är fortsatt under isen har vi plats för bägge antar jag.

Vad gäller topp 8 så får man skilja på två saker: placera sig topp 8 på världscup och "ha potential att placera sig topp 8 på OS". Framförallt på herrsidan så om man är typ 15:e i Lillehammer så kan man vara åtta på ett OS där det bara är fyra ryssar och norrmän. Tvärtom så är inte så att man är kvalificerad för att man har blivit åtta i världscup.
Citera
2021-12-21, 20:23
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskebein
Jag är öppen för att det kan bli vilken kombination som helst av Dyvik, Hagström eller Kalla. Jag vill inte räkna bort nån. Går Dyvik till final i fristilssprint så väljer jag henne över Hagström, lite lex Falun. Om Kalla är fortsatt under isen har vi plats för bägge antar jag.

Vad gäller topp 8 så får man skilja på två saker: placera sig topp 8 på världscup och "ha potential att placera sig topp 8 på OS". Framförallt på herrsidan så om man är typ 15:e i Lillehammer så kan man vara åtta på ett OS där det bara är fyra ryssar och norrmän. Tvärtom så är inte så att man är kvalificerad för att man har blivit åtta i världscup.
Med tanke på att kriterierna även inbegriper VM i Oberstdorf ligger väl Hagströms 4:e plats i sprint och Kallas 5:e och 6:e plats i skiathlon och 10 km tungt i bedömningen?
Citera
2021-12-21, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OweGbg
Inte alls säkert att SOK tar ut maxantalet deltagare med tanke på deras topp-8 kriterium och att det finns sprintåkare som kan åka distans och tvärtom i truppen.
Gör inte åkarna som slåss om sista platserna i truppen godkända lopp i TdS så kan truppen lika gärna bestå av 7 åkare.

Ser inget scenario där de tar ut endast sju åkare.,,inte efter diskussionen gällande Lindh till Tokyo OS.
Dessutom är jag övertygad om att Hagström i all praktik redan har sin OS biljett klar.
Hon är en mycket stark reserv att ha tillgång till när det gäller sprintstafetten.
Det handlar om en sista distansplats vad jag kan förstå..och jag tror att någon enstaka topp 12 placering för Kalla kommer att vara tillräckligt.
SOK vill ta ut Kalla..liksom svenska skidförbundet.
Hon har ett försprång framför de andra främst på grund av sin historik.Om det kan man tycka vad man vill,men att det troligen förhåller sig så är bara att...förhålla sig till.
Citera
2021-12-21, 20:46
Medlem
rainbowias avatar
Citat:

Helt enligt min uppfattning hur SOK tänker.

Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
känns som Dyvik lika gärna kan komma med som distans åkare också goda chanser att visa det under tds två etapper borde passa bra för det..

Krävs enormt mycket för att bevisa detta. Gissar på en topp-8 eller två stycken topp-15.
Citera
2021-12-21, 20:50
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Ser inget scenario där de tar ut endast sju åkare.,,inte efter diskussionen gällande Lindh till Tokyo OS.
Dessutom är jag övertygad om att Hagström i all praktik redan har sin OS biljett klar.
Hon är en mycket stark reserv att ha tillgång till när det gäller sprintstafetten.
Det handlar om en sista distansplats vad jag kan förstå..och jag tror att någon enstaka topp 12 placering för Kalla kommer att vara tillräckligt.
SOK vill ta ut Kalla..liksom svenska skidförbundet.
Hon har ett försprång framför de andra främst på grund av sin historik.Om det kan man tycka vad man vill,men att det troligen förhåller sig så är bara att...förhålla sig till.

Om Hagström i praktiken skulle ha sin biljett klar så skulle hon blivit uttagen idag.
Citera
2021-12-21, 21:05
Medlem
Citat:
Med tanke på att kriterierna även inbegriper VM i Oberstdorf ligger väl Hagströms 4:e plats i sprint och Kallas 5:e och 6:e plats i skiathlon och 10 km tungt i bedömningen?

Jo, fast samtidigt inte - isåfall så borde de väl redan vara klara? Hagström har dock "problemet" att hennes VM-fyra (och Ruka) var i fel stil. Men, som sagt, det gör väl åtminstone att de två har försprång vid likvärdiga resultat. Kalla tycker jag bara egentligen behöver visa att det går åt rätt håll, men jag är inte SOK och det har visat sig genom åren att jag inte har samma syn som de.

Jag bara menar att det måste finnas nåt läge där Dyvik tar en plats, annars hade truppen väl varit spikad nu. För Lundgren/Lindström har vi väl räknat bort?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in