2021-12-21, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan
Håller med! Har han fått skiten?

Möjligt.. Även möjligt att det börjar råda interna konflikter mellan regering och myndighet? Börjar ana vibbar att det Tegnell lägger fram på bordet inte går i linje med regeringens maktplan och därför tystas ner.

Teori bara, finns många spekulationer men tycker att detta scenario är Ockhams rakkniv.

Vart helt knäpptyst från hans sida även fast man kom med nya restriktioner idag. Jag menar, hade detta varit ett par månader till två år tillbaka hade han synts till överallt just nu.
Citera
2021-12-21, 18:57
Medlem
Gutis avatar
Så nu kan jag fortsätta min korpenbandy, innehållande närkamper, svett och okänt folk som flåsar hejdlöst i ansiktet på mig? Men jag får inte gå på lokal och ta en stående öl. Härligt!
Senast redigerad av Guti 2021-12-21 kl. 19:01.
Citera
2021-12-21, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Till och med sjuksköterskor börjar gå ut i sociala medier med kommentarer att det börjar bli väl överdrivet. Ska man tolka detta som att regeringen och de som faktiskt är anställda inom vården inte delar samma mening om vad en överbelastad vård faktiskt är?

Skulle ju vara intressant om det förhöll sig på det sättet. Jag vet för lite om tillståndet i vården för att ha en uppfattning men man kan nog ändå konstatera att restriktionerna som annonserades idag är hyfsat stränga (kanske inte i jämförelse med värstingarna Holland och Norge men ändå). FHM har också skickat en hemställan om att pcr-test OCH Covidpass ska krävas av alla länder (inklusive Norden) vid inresa i Sverige vilket är tuffare än vad många länder har idag. Det lär bli köer på Arlanda speciellt om de inför detta mitt under jultrafiken.
Senast redigerad av Leland1979 2021-12-21 kl. 19:01.
Citera
2021-12-21, 19:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ambriel05
Möjligt.. Även möjligt att det börjar råda interna konflikter mellan regering och myndighet? Börjar ana vibbar att det Tegnell lägger fram på bordet inte går i linje med regeringens maktplan och därför tystas ner.

Teori bara, finns många spekulationer men tycker att detta scenario är Ockhams rakkniv.

Vart helt knäpptyst från hans sida även fast man kom med nya restriktioner idag. Jag menar, hade detta varit ett par månader till två år tillbaka hade han synts till överallt just nu.

Anders Tegnell har haft Sveriges mest otacksamma arbete i två år. Låt honom göra lite annat, det som egentligen är hans uppdrag och som kan ge kraft. Sedan kanske du har rätt på vissa punkter. Jag tror att han har klarat av att stå emot de mest förryckta idéerna från regeringens sida, men det verkar ju FoHM klara av även i dag så han kanske kurar där bakom kulisserna.

All heder åt FoHM som lyckades förmedla till regeringen att vaccinpassen inte minskar smittspridningen med en ny variant som kan smitta både ovaccinerade och vaccinerade.
Citera
2021-12-21, 19:03
Medlem
C och M verkar vilja köra hårdare på vaccinpass än restriktioner, jag kan ändå godta resonemanget.

https://omni.se/t/coronaviruset/3ee2d7f6-56f1-4573-82b9-a4164cbdc902
Senast redigerad av karlenn 2021-12-21 kl. 19:06.
Citera
2021-12-21, 19:07
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Hur många här är ovaccinerade? Tycker ni fortfarande det är lugnt nu när Omikron tar över?
Lugnt? Ja antagligen.
Citera
2021-12-21, 19:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Suck! 70000 låter mycket men det blir ju bara runt 100 i sntt om dagen på runt två år vilket lär vara i paritet med just förkylning och influensa.

Knappast
Citera
2021-12-21, 19:12
Medlem
IMBILDENs avatar
FHM tror att smittotoppen kommer nås i mitten av januari för att sedan störtdyka. Spännade då vi idag knappt har någon Omikronsmitta alls. De uppmanar även folk att ta den tredje dosen. Täckningen är idag bara 20% av vuxna. Betyder väl att vi har fram till nyår på oss att vaccinera 6 miljoner människor. Sedan är det för sent. Vågen har blåst över.

Personligen tror jag toppen nås en månad senare.
Citera
2021-12-21, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Lugnt? Ja antagligen.

Ganska idiotiskt att chansa eller?
Citera
2021-12-21, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
FHM tror att smittotoppen kommer nås i mitten av januari för att sedan störtdyka. Spännade då vi idag knappt har någon Omikronsmitta alls. De uppmanar även folk att ta den tredje dosen. Täckningen är idag bara 20% av vuxna. Betyder väl att vi har fram till nyår på oss att vaccinera 6 miljoner människor. Sedan är det för sent. Vågen har blåst över.

Personligen tror jag toppen nås en månad senare.

Det behöver nödvändigtvis inte bli så att vi får en sån pass omfattande och explosiv spridning av Omikron likt andra länder, främst våra grannländer.

Vi får se hur det slutar.
Citera
2021-12-21, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Lugnt? Ja antagligen.

Ännu mer lugnt, varför?
1. Vaccinen fungerar väldigt dåligt mot dessa och ”booster-doser” erbjuds till människor utanför riskgrupper utan bevis på att det fungerar, idioti.
2. Enligt de rapporter man kan se ifrån länder där denna mutation spridit sig i större utsträckning så är den mycket mer smittsam men mildare i sjukdomsförlopp. En i majoritet vanligt förekommande väg ett virus utvecklas till.
3. T Ä N K
Citera
2021-12-21, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guti
Så nu kan jag fortsätta min korpenbandy, innehållande närkamper, svett och okänt folk som flåsar hejdlöst i ansiktet på mig? Men jag får inte gå på lokal och ta en stående öl. Härligt!
Folkhälsomässigt låter det som en utmärkt prioritering. (men helst skulle man även slippa symboliska restriktioner som slår mot restaurangbranschen)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in