Citat:
Ursprungligen postat av
Fricky
Vi utgår från att Polisen tillslut får någon häktad.
Hur ska detta ens isåfall leda till en fällande dom? Jag är väldigt fundersam över hur en åklagare skulle lyckas fälla någon.
- Att hitta mordvapnet känns inte sannolikt. Efter Adriana-fallet så bör dessa raketforskare ha lärt sig att man inte sparar ett mordvapen. Dykningar i Hammarby Sjöstad har inte heller resulterat i något fynd.
- Chattloggar? Återigen så känns det väldigt osannolikt att Polisen skulle lyckas få tag i chattloggar som kan leda till en fällande dom.
Vi har sett att FBI lyckats ta sig in i Ghost-telefoner, men det är egentligen skitsamma. Meddelanden i telefonerna raderas innan dom ens lämnat Sverige.
Det krävs att FBI isåfall ska lyckas göra en Encro 2.0 och komma in i deras krypterade system för att se alla loggar, vilket även det är extremt osannolikt.
- Kläder från mordkvällen? Aldrig i livet att kläderna än idag ligger i en garderob i Skarpnäck.
- Att någon på fyllan som råkar försäga sig? Visst är det möjligt, men vad ska en åklagare bygga vidare på det?
- DNA-matchning från mordplatsen? Visst skulle det vara möjligt - men flera månader senare? Polisen bör redan ha DNA-testat majoriteten av dom personerna som diskuterats i denna tråd. Nu menar jag OM Polisen hittat DNA på mordplatsen, vilket jag också finner väldigt osannolikt.
- FaceTime-samtalet som skedde kort innan och efter mordet? Visst är det något Polisen skulle kunna bygga vidare på, men hur ska det kunna bidra till en fällande dom? Jag har svårt att se att dessa FaceTime-samtal än idag ligger sparad på en server i USA.
Isåfall ska Polisen ha kommit snabbt överens med Apple / Snapchat / Facebook Messenger innan loggarna har raderats.
Någon som kan komma med sin reflektion om hur detta fall skulle kunna leda till en fällande dom? Visst kan vi få se några personer i en rättegång, men jag har svårt att se hur det ska kunna leda till en fällande dom.
I nuläget talar lite för en fällande dom pga tidsutdräkten från mordet men det vet vi kan svänga om polisen har material från kameror, avlyssning, tekniska undersökningar, krutstänk osv. Vi vet inte om de tidiga husrannsakningarna hos Dumlee & Adel gav något och vilka åtgärder av inre och yttre spaning som ev triggades.
Utgångsläget ser tufft ut när man först i veckan gick ut och efterlyste mer information om förövarnas flyktväg efter den sista observationen vid Bauhaus i Sickla. Åklagaren har den otacksamma uppgiften att placera gärningsmannen på mordplatsen med vapen och motiv. Men, ibland räcker ju en indiciekedja utan att de för den skull har hittat vapnet.
Vid Sätramorden 2019 där två män i 20-årsåldern hittades avklädda nakna och avrättade i en källare utgjordes huvudbevisningen som fällde förövarna i domstol av en av de tre gärningsmännens DNA på en patronhylsa, kameramaterial från närområdet och information om positioner från mobilmaster.
Ska vi beakta dina tvivel ytterligare kring en fällande dom citerar jag GW även om han råkar ha en del belackare i den här tråden:
Vad tror du om möjligheterna att just Einarmordet kommer bli uppklarat?
”Det tror jag är en dålig prognos på det faktiskt. Ta statistiken som helhet som utgångspunkt, utgångsvärdet är ett på sex, ett mord på sex klaras upp genom att man får en fällande dom mot gärningsmannen som är ställd bortom rimligt tvivel.”
”Bevisläget i Einarfallet, är det särdeles gott? Nej, det är ju inte det, det ser ut ungefär som det brukar. Beror det på att man misskött utredningen? Absolut inte, det här är utredningar med en kolossal resurs och man är väldigt duktig på det man gör. Det är inte så att jag brister i förtroende för polisen i Stockholm eller Göteborg men det är väldigt svåra ärenden. Ska man peka på en enskild faktor som gör det svårare så är det tystnadskulturen både bland de som begår brotten och som delas med deras offer. För dem är egentligen samma personer som skiftar roll beroende av sammanhanget.”
Källa: TV4