2021-12-21, 14:21
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Tråkigt. Ytterligare ett argument för att flytta tävlingarna. Vet att åtminstone FIS hade regler att tävlingars VC status kunde dras in om deltagare från specifika nationer hindrades att delta.

De (flesta av de) ryska längdåkarna har fått en dos av Pfizers vaccin så de har inte samma problem.

Men möjligt att IBU kan få till en speciallösning.
Senast redigerad av Alkibiades 2021-12-21 kl. 15:15.
Citera
2021-12-21, 14:40
Medlem
bcdefgs avatar
Är det uteslutet med Stina som stafettåkare? Hon blir stabilare och stabilare på vallen och är ju så mycket snabbare än Anna att hon kör ikapp en bom med marginal (än enklare att köra ikapp ett extraskott). Hon har genom sin karriär visat att hon levererar under press - så Stina börjar väl närma sig att vara det bästa alternativet som fjärdeåkare i stafetten? Visst finns risken med många bom, men den försvinner ju tyvärr inte med Anna eller Mona.
Citera
2021-12-21, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Är det uteslutet med Stina som stafettåkare? Hon blir stabilare och stabilare på vallen och är ju så mycket snabbare än Anna att hon kör ikapp en bom med marginal (än enklare att köra ikapp ett extraskott). Hon har genom sin karriär visat att hon levererar under press - så Stina börjar väl närma sig att vara det bästa alternativet som fjärdeåkare i stafetten? Visst finns risken med många bom, men den försvinner ju tyvärr inte med Anna eller Mona.

Min känsla är att nån måste bli sjuk eller tappa väldigt mycket i form för att det ska ske. Stina kan åka in långsamt skytte och något extraskott men rundor har vi inte råd med.
Citera
2021-12-21, 15:53
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Nu när Anna fått ordning på liggskyttet så skulle jag säga att hon är en stabil skytt, men det är klart risken finns ju alltid.

Stina har ett långsamt skytte också, men börjar hon slå Anna mer regelmässigt i vanliga tävlingar så är hon absolut aktuell.
Citera
2021-12-21, 16:05
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Är det uteslutet med Stina som stafettåkare?

Jag skrev i ett inlägg tidigare att jag tycker att man ska ta ut henne. Borde vara en fördel med extraskott för henne.

(FB) Skidskyttesäsongen 2021/22
Citera
2021-12-21, 16:19
Medlem
Det kommer att krävas exceptionell form i absolut närtid till OS stafetten för att rucka på Anna Magnussons plats bland de fyra..alternativt en riktigt rejäl formdipp av henne.
Jag anser inte att Brorsson är aktuell.
Hon har gång på gång visat att hon inte har pannbenet som krävs.Med Mona straffrunda för henne och tredjeplats.Med Magnusson så hade Hanna råd att skjuta som en kratta,och ändå en mycket säker seger.

Det kommer att krävas mycket goda OS resultat från Stina Nilsson för att hon skall gå före Anna Magnusson.Det tror jag helt enkelt inte på..jag är inte ens säker på att Stina får åka så mycket i OS överhuvudtaget.
Citera
2021-12-21, 16:19
Medlem
FNLSs avatar
.
Citera
2021-12-21, 16:35
Medlem
Kan det kanske även vara Monas förmåga/oförmåga på hög höjd som spökar vad det gäller uttagningen till OS som gör att Anna rankas före henne trots att hon har bättre individuella resultat den hör säsongen? Det är ju inget som vi kommer att få se något av innan OS, men landslagsledningen har förstås bättre koll på hur det sett ut på höghöjdslägret osv. Monas resultat i Sollefteå och Idre övertygade ju egentligen inte för att hon skulle vara självklar i världscup-laget heller så det kan ju också vara att de ser på formen i ett längre perspektiv.
Citera
2021-12-21, 16:46
Medlem
Angående Stina och stafett så vet vi ju också lite om hur mycket fokus för henne som legat på att träna specifikt för det. Skytteeffektiviteten är ju egentligen av större betydelse än träffprocenten för stafetten och då behöver man ju dessutom vara flink på att hantera extra skotten. Det är ju inget som vi fått se något av så här långt. Kanske är det något som överhuvudtaget ligger längre fram i hennes långsiktiga plan. Hon har ju pratat i intervjuer om att det är mycket hon (så klart) har att lära sig för att bli en bättre skidskytt. För att hon ens ska vara aktuell för att kvala in till stafettlaget behöver hon ju prestera individuellt så för mig så hade det inte låtit konstigt om man la mest fokus på det så här andra säsongen och lät det som är stafettspecifikt med extraskott osv bli ett senare projekt. Speciellt med tanke på den nivån som finns i damlaget totalt. Stina "behövs" ju inte där för att få ihop ett bra lag. I ett längre perspektiv tror jag däremot att vi kommer att få se Stina göra fina stafettsträckor.

Oavsett så måste ju en förutsättning för att det ska bli tal om stafett på OS vara att hon först får åka i Ruhpolding eller Antholtz. Så efter det blir vi väl lite klokare iaf.
Citera
2021-12-21, 21:57
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Nu när Anna fått ordning på liggskyttet så skulle jag säga att hon är en stabil skytt, men det är klart risken finns ju alltid.

Stina har ett långsamt skytte också, men börjar hon slå Anna mer regelmässigt i vanliga tävlingar så är hon absolut aktuell.

Stinas skjuthastighet är inte ett stort problem när man ställer den mot träffsäkerheten.
Så här ser skyttestatistiken ut för svenskorna, i individuella tävlingar, hittills under världscupsäsongen.

Elvira Öberg (9 tävlingar): träffprocent 83.87 — snittid på skjutvallen: 49.8
Hanna Öberg (9 tävlingar): träffprocent 80.71 — snittid på skjutvallen: 46.4
Mona Brorsson (9 tävlingar): träffprocent 84.29 — snittid på skjutvallen: 51.2
Anna Magnusson (9 tävlingar): träffprocent 85.00 — snittid på skjutvallen: 53.1
Linn Persson (7 tävlingar): träffprocent 84.00 — snittid på skjutvallen: 52.2
Stina Nilsson (7 tävlingar): träffprocent 77.27 — snittid på skjutvallen: 54.8

Stina tappar alltså i snitt 3.4 sekunder mot Anna, respektive 7.2 sekunder mot Mona, på två skjutningar. I träffsäkerhet skiljer däremot 7-8%, vilket kan utgöra skillnaden mellan 2-3 extraskott och en straffrunda i en stafett.

Om man sedan killgissar så kanske Stina åker de 6 km i en stafett runt 15 sekunder snabbare än Mona och Anna (5 s/varv)
Citera
2021-12-21, 22:19
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Stinas skjuthastighet är inte ett stort problem när man ställer den mot träffsäkerheten.
Så här ser skyttestatistiken ut för svenskorna, i individuella tävlingar, hittills under världscupsäsongen.

Elvira Öberg (9 tävlingar): träffprocent 83.87 — snittid på skjutvallen: 49.8
Hanna Öberg (9 tävlingar): träffprocent 80.71 — snittid på skjutvallen: 46.4
Mona Brorsson (9 tävlingar): träffprocent 84.29 — snittid på skjutvallen: 51.2
Anna Magnusson (9 tävlingar): träffprocent 85.00 — snittid på skjutvallen: 53.1
Linn Persson (7 tävlingar): träffprocent 84.00 — snittid på skjutvallen: 52.2
Stina Nilsson (7 tävlingar): träffprocent 77.27 — snittid på skjutvallen: 54.8

Stina tappar alltså i snitt 3.4 sekunder mot Anna, respektive 7.2 sekunder mot Mona, på två skjutningar. I träffsäkerhet skiljer däremot 7-8%, vilket kan utgöra skillnaden mellan 2-3 extraskott och en straffrunda i en stafett.

Om man sedan killgissar så kanske Stina åker de 6 km i en stafett runt 15 sekunder snabbare än Mona och Anna (5 s/varv)
Ok, skiljde mindre än jag trodde. Finns mediantider att tillgå också?

Frågan är även hur snabbt hon laddar extraskott då, men är inte omöjligt att hon gör det bra. Handlar mycket om att inte låta sig stressas antar jag.
Citera
2021-12-21, 22:53
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ok, skiljde mindre än jag trodde. Finns mediantider att tillgå också?

Här finns det mesta som är relaterat till skyttemomentet - i det här fallet tiden på vallen, där Stina faktiskt har varit ett par tiondelar snabbare än Herrmann per skjutning. Stina håller ungefär samma tempo som norskorna Kalkenberg, Tandrevold och Lien.

https://www.realbiathlon.com/seasons.html?year=2022&gender=W&type=athletes&peri od=Season&level=WorldCup&discipline=NonTeam&catego ry=rangeTimes&min=1&chart=false&stat=podiums&rank= false&movingavg=none&limit=200
Senast redigerad av Stefan4 2021-12-21 kl. 23:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in