Citat:
De följer ett villospår. Varför tar du deras parti när du inte håller med dem?
Citat:
Ansvar är de skyldigheter vi har givit varandra att följa de regler vi har hittat på. Ansvar är ingenting som finns naturligt.
Exakt det säger jag. Därför placerar jag ansvar i metafysik och inte i fysik.
Och att vara ansvarig för något är synonynmt med att rå för något.
Citat:
Om vi bedömer att någon haft förutsättningarna att förstå de skyldigheter han tilldelats, eller åtminstone har förutsättningarna att lära sig dem, så håller vi honom ansvarsskyldig, annars inte.
Ja.
Citat:
Man kan inte rå för sina handlingar. Det är både fysiskt och metafysiskt omöjligt. Såvida man inte gör som du, omdefinierar begreppet till någonting helt annat än vad det egentligen betyder.
För att du blandar orsak och ansvar vilket är inkorrekt som jag påpekade.
Det logiskt konsekventa är att ingen kan vara sin egen orsak. Det är inte detsamma som att man inte kan rå för sina handlingar. Rå för är synonymt med att vara ansvarig för sina handlingar. Och eftersom det är metafysik så är det inte en egenskap hos objektet, utan en projektion vi gör. Med andra ord, vi betraktar någon som ansvarig. Vi håller någon ansvarig, precis som du själv säger. Vi är inte oense här så länge du inte hävdar att orsak och ansvar är samma sak.
Citat:
Juristerna förstår absolut modellen. Men de kallar den inte för fri vilja, vilket det inte heller finns någon anledning att göra.
Man kan kalla modellen för vad som helst, det förändrar inte innehållet.
Jag skulle nog föredra något nytt faktiskt som inte leder in på villospår.
Citat:
Ja. Det är egentligen det jag säger.
Det finns ingen logik i att blanda in begreppet fri vilja. Om någon bedöms vara ansvarig och straffbar så räcker det med att säga just det, ansvarig och straffbar. Att även säga att han har fri vilja skapar bara en massa förvirring helt i onödan, då nästan alla ser fri vilja som någonting annat.
Förvirringen beror på att människor har hamnat på villovägar. Fri vilja är som sagt inte det 99,9% tror att det är. De har inte ens fel i frågan. De har inget konkret överhuvudtaget. (Sam Harris) Så långt är jag och Sam Harris helt överens. MEN, härifrån finns ett villospår som leder tillbaka till tron på fri vilja som något som det inte kan vara. OM man tror att fri vilja "är"/(skulle behöva vara) en fysisk egenskap, när det i själva verket är en metafysisk projektion med ett förvirrande namn.
Citat:
Du försöker få begreppet "fri vilja" att handla om någonting helt annat än vad det egentligen handlar om.
Se ovan. ("De har inte ens fel i frågan"). Det handlar inte om någonting konkret i människors medvetande. Där har du ditt självroterande kugghjul.
Jag försöker belysa att det handlar om X mellan något och inget, eftersom detta X trots allt är i spel när vi värderar handlingar. Eftersom det bevisligen inte rör sig om fysik och bevisligen inte rör sig om ett ingenting så rör det sig om ett något bortom fysiken, ergo metafysik.
Citat:
Det är logiskt hela vägen. Du kritiserar inte logiken, du väljer halmgubben. Alltså den som 99,9% stirrar sig blinda på.
Inte för att det är logiskt eller användbart, utan för att du helt enkelt har ett behov av att få kalla någonting existerande för "fri vilja".
Citat:
Det är precis som om någon i inlägg efter inlägg skulle argumentera för att begreppet "Gud" egentligen betyder "Big bang". Inte för att det på något sätt vore logiskt eller användbart att kalla Big Bang för Gud, utan för att han helt enkelt inte står ut med tanken på att "Gud" inte finns.
Det kan avfärdas som ett omotiverat personangrepp. Jag har en mer öppen attityd och bryr mig inte om vad saker kallas, det enda jag gör är att titta på hur det är, och sedan säga som det är.
Jag har inte sagt något som egentligen inte är självklart. Bara man släpper den där 99,9%-halmgubben. Ska jag kontra då med att den halmgubben är en snuttefilt?
Citat:
När någon struntar i sitt ansvar så hamnar hela vårt fokus på orsaken för detta, för att avgöra om det finns någon mening i att straffa personen eller inte. Vissa orsaker innebär bestraffning, eftersom det får en avskräckande effekt. Vissa orsak är meningslösa att bestraffa, eftersom det inte får någon avskräckande effekt.
Jag säger exakt det också. Detta är vad jag kallar straffbarhet.
Citat:
Semantik. Man kan också säga att man håller någon ansvarig för ett brott. Vi kommer att mena samma sak i vilket fall i slutändan.
Orsaken är alltid fullt relevant vid ett straffutlåtande då straffen är till för att förhindra vissa typer av orsaker. Straff har endast ett förebyggande syfte, vi straffar ingen för att han har misskött sitt ansvar i sig.
Citat:
= jag menar något, men inte 99,9%-halmgubben.
Ja, jag menar något när jag säger "val". Men jag menar inte det som begreppet faktiskt betyder, och jag menar inte det som de flesta andra menar när de säger "val".
Så ... vad menar du?
Vad är X?