2021-12-21, 09:23
Medlem
D.Brents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag fick min andra spruta alldeles i början av juni och jag är under 50.

Stockholm öppnade vaccinbokningen för de födda 1971 (50 år i år) vecka 19 (9/5), så om man fick tid redan första veckan så kunde man få dos två tidigast vecka 25. Dvs denna vecka (v51) 6 månader sen.

källa: https://www.svd.se/region-stockholm-oppnar-vaccination-for-50-plussare
Citera
2021-12-21, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaisersmamma
Fungerar ens testerna mot omikron? Nu när vi vet att vaccin inte gör det.

Tex dom där Antigen testerna?

Beror antagligen på vilka man pratar om men testning är ändå inte speciellt effektivt när folk inte har några symtom så det spelar nog inte så stor roll.

CFR i Sydafrika är lågt för omikron, betydligt lägre än för delta etc., men missar man en massa fall så pekar det snarare mot en överskattning och IFR hamnar ännu lägre.
Citera
2021-12-21, 09:37
Medlem
Citat:
Handlade om någon vecka för tvåan och hade ingen direkt påverkan. Hade jag bokat den några dar tidigare däremot hade jag kunnat ta trean nu.
Kanske det, likförbannat bidrar det ytterliggare till att din situation inte är representativ och att dina demoner inte är så allmängiltiga som du gärna ger sken av. Situationen är rörig nog som den är utan att man lallar till det.

Stå för att du utgår mer eller mindre helt från dig själv så framstår det inte så ihåligt när du med jämna mellanrum förutspår undergången.
Citera
2021-12-21, 09:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunnar76
Håll dig inne, vad du än gör gå inte ut, slutet är nära!

Kan mycket väl göra så om man blir smittad utan tillräckligt skydd. Det är många som har dött eller blivit svårt sjuka.
Citera
2021-12-21, 09:41
Medlem
neiges avatar
Borde det inte vara ganska enkelt att utrota viruset på sommaren när så få som möjligt har viruset, sätter de i karantän, sen slut?
Citera
2021-12-21, 09:41
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.Brent
Stockholm öppnade vaccinbokningen för de födda 1971 (50 år i år) vecka 19 (9/5), så om man fick tid redan första veckan så kunde man få dos två tidigast vecka 25. Dvs denna vecka (v51) 6 månader sen.

källa: https://www.svd.se/region-stockholm-oppnar-vaccination-for-50-plussare

Jag är under 50 år och fick min första dos i början av maj. Fick kallelse.
Citera
2021-12-21, 09:44
Medlem
Citat:
Kan mycket väl göra så om man blir smittad utan tillräckligt skydd. Det är många som har dött eller blivit svårt sjuka.
Hur många har dött som är under 50 år, utan underliggande sjukdomar och dessutom dubbelvaccinerade? Skärp dig!
Citera
2021-12-21, 09:45
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korkenzieher
Kanske det, likförbannat bidrar det ytterliggare till att din situation inte är representativ och att dina demoner inte är så allmängiltiga som du gärna ger sken av. Situationen är rörig nog som den är utan att man lallar till det.

Stå för att du utgår mer eller mindre helt från dig själv så framstår det inte så ihåligt när du med jämna mellanrum förutspår undergången.

Självklart vill jag inte bli svårt sjuk. Vem vill det? Men för den sakens skull är jag inte likgiltig för vad som händer med resten av befolkningen. Väldigt många här inne tycks dock vara det.

Jasså, han dog? Okej, gjorde inte så mycket, för han var säkert fet, gammal eller hade underliggande sjukdom. Stämde inget av det in, fick vederbörande bara skylla sig själv för att denne hade otur. Sedan börjar man skrika om nazism när det införs vaccin-pass m.m. Kanske borde dessa individer se sig själva i spegeln och fundera ett varv.
Citera
2021-12-21, 09:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunnar76
Hur många har dött som är under 50 år, utan underliggande sjukdomar och dessutom dubbelvaccinerade? Skärp dig!

Så dom över 50 år, och/eller har underliggande sjukdomar gör inget om de dör? Vad har du för jävla människosyn egentligen??!!
Citera
2021-12-21, 09:47
Medlem
vetenskapspartiets avatar
Graviditetsregistret vägrar lämna ut data till SwebbTV

4:28 in i klipp

https://swebbtv.se/w/bAF47JDtn1Mo4QuuWuBtNM

http://www.graviditetsregistret.se

Citat:
Graviditetsregistret är ett nationellt kvalitetsregister inom mödrahälsovård, fosterdiagnostik och förlossning/BB.

Målet med registret är att öka kvalitet, stimulera till förbättringsarbeten och forskning för gravida kvinnor och deras nyfödda barn i Sverige. Med över 115 000 födda barn per år i Sverige blir det en fantastisk källa till kunskap och utveckling.

Graviditetsregistret har en hög täckningsgrad eftersom data hämtas direkt från den elektroniska journalen. Registret får även data från barnmorskors manuella webinmatning vid inskrivning och efterkontroll inom mödrahälsovård. På sikt kommer vi i största möjliga mån ersätta manuell webbinmatning med överföring av data från journalsystemen Obstetrix, Partus och Cosmic Birth. I dagsläget har vi 95% direktöverföring. Graviditetsregistret innehåller även riskberäkningsmodulen för KUB-undersökning vid ca 75% av de undersökningar som årligen görs i Sverige.

Graviditets*registret har Karo*linska Universitetssjukhuset som central personuppgiftsmyndighet (CPUA) och arbetet drivs med hjälp av finansiering från Nationella Kansliet för Kvalitetsregister: kvalitetsregister.se och Stockholms Läns Landsting. Registerhållare är docent Olof Stephansson vid Karolinska Universitetssjukhuset och Visby lasarett.
Citera
2021-12-21, 09:48
Medlem
Citat:
Jag tror den kommer i februari. Nu är det snart jullov och då går smittan ned pga att skolorna stänger.
OK! Två månader är alltså det nya mantrat!
Citera
2021-12-21, 09:51
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Dramatisk ökning i USA. 73% av de nya fallen är Omikron:

Omicron variant accounts for 73% of U.S. infections -CDC
The Omicron variant of coronavirus accounts for 73% of U.S. coronavirus infections based on sequencing data for the week ended Dec. 18, the U.S. Centers for Disease Control and Prevention said on Monday.
https://www.reuters.com/world/us/omicron-variant-accounts-73-us-infections-cdc-2021-12-20/

*snip*
Ojdå, så oväntat, verkligen. Eller inte...

50% i England och Danmark den 15-16:e förutsåg jag då det fanns data från 4:e december. Vilket visade sig stämma bra.
Alla länder som kollat efter omikron har sett liknande trender som UK/DK men förskjutet med några dagar på sin höjd. Det verkar helt enkelt se väldigt lika i alla rika västländer. 73% under förra veckan betyder att det i USA är helt i paritet med UK/DK, ett fullständigt förväntat resultat. Ett annat fullständigt förväntat resultat vore att det ser likadant ut i Sverige men på sin höjd förskjutet ett par dagar hit eller dit.

Men vi har inte hittat omikron här. Det kan ju iofs bero på att vi har 3 veckor gamla avloppsvattenprov och ofullständig sekvensering som sträcker sig längre bak i tiden än så. "Vi såg det inte komma" har blivit lite av en nationalsport. Den här gången var det uppenbart vad som var på gång om man bara var lite insatt i de data som fanns och bevandrad i matematik/modellering.

Få se uppdateringarna de närmaste dagarna om antalet fall börjar stiga. Sjukhusen kommer inte se något förrän i mellandagarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in