2021-05-10, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Försök köpa svavelsyra från Polen. Du får leta själv. Klarar du inte det så bör du nog ändå inte skaffa.

Inga planer på skaffa, bara aldrig tagit betalt.
Citera
2021-05-10, 20:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 0ne2

Vad? Ger du bort syra eller vad menar du?

Det finns säkert någon polack som säljer än.
Citera
2021-08-13, 12:00
Medlem
raskenss avatar
Någon som vet var man får tag på NaClO2 Natriumklorit? Poolrengöringsmedel verkar innehålla andra klorföreningar natriumdiklorisocyanurat i sverige.
Citera
2021-08-16, 11:12
Medlem
Citat:
Hypotetiskt, vad skulle 1L Batterisyra kosta på gata?
Jag gillar räkna.

Citat:
Försök köpa svavelsyra från Polen. Du får leta själv. Klarar du inte det så bör du nog ändå inte skaffa.

Citat:

Citat:
Vad? Ger du bort syra eller vad menar du?

Det finns säkert någon polack som säljer än.
Det finns att köpa från Italien, 96% kostar 15€/l.
Salpetersyra kostar lika mycket, men det är 60%.

O det är ingen som frågar vad man ska ha det till...

O då var jag tom under 18 år! Men det finns kvar, prenumererar på deras katalog.

(OBS! Nu är jag 20 år, men köpte svavelsyra för 3 år sen)
Senast redigerad av Hobby-Kemisten 2021-08-16 kl. 11:17.
Citera
2021-09-27, 13:15
Medlem
Hej!

Jag letar efter 96% etanol ( ej denutrerad) för lite organisk kemi. Har ni några bra förslag på vart man kan köpa det?
Citera
2021-09-29, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobby-Kemisten
Det finns att köpa från Italien, 96% kostar 15€/l.
Salpetersyra kostar lika mycket, men det är 60%.

O det är ingen som frågar vad man ska ha det till...

O då var jag tom under 18 år! Men det finns kvar, prenumererar på deras katalog.

(OBS! Nu är jag 20 år, men köpte svavelsyra för 3 år sen)

Har du lust att på något sätt dela med dig av hemsidan? Du behöver inte skriva här men jag vill gärna veta.
Citera
2021-10-02, 01:00
Medlem
Var får jag tag i 50 ml 1% fenolftaleinlösning? Sagitta har bara 500 ml och det hinner jag bara göra åt en bråkdel innan det blir för gammalt (3 års hållbarhet).
Citera
2021-11-10, 20:28
Medlem
Var kan man köpa methylenblått? Vill testa i låg dos som MAO-B hämmare
Citera
2021-12-20, 20:19
Medlem
Känns som en dum fråga men jag ställer den ändå, för jag lyckas inte hitta något självklart bästa alternativ:

Vilket/vilka organiska lösningsmedel som är icke-blandbara med vatten är tillåtna och möjliga att få tag på, och isåfall hur? Alltså främst för vätske-vätskeextraktioner. Egentligen hade jag ju velat ha diklormetan eller dietyleter, men det första verkar inte tillåtet och det andra verkar vara knepigt att få tag på. Vad använder ni? Jag tänker att lacknafta kanske skulle funka i vissa fall men där är det ju så mycket blandat skit.
Citera
2021-12-20, 22:27
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afferik
Egentligen hade jag ju velat ha diklormetan eller dietyleter, men det första verkar inte tillåtet och det andra verkar vara knepigt att få tag på.
Att få tag på dietyleter är inte knepigt. Man köper en burk startgas och tömmer den i en glasflaska.
Citera
2021-12-20, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Att få tag på dietyleter är inte knepigt. Man köper en burk startgas och tömmer den i en glasflaska.
Nu när du säger det så minns jag att jag läst nåt om det, när jag sökte bland gamla trådar här. Men startgasen brukar innehålla andra komponenter också va? Är det något som är nödvändigt/möjligt att separera?
Citera
2021-12-21, 00:03
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afferik
Nu när du säger det så minns jag att jag läst nåt om det, när jag sökte bland gamla trådar här. Men startgasen brukar innehålla andra komponenter också va? Är det något som är nödvändigt/möjligt att separera?
Det var 30 år sedan jag gjorde det, men om jag inte minns helt fel så kan man titrera den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in