Citat:
Ursprungligen postat av
Talking-Donkey
Så du har ingen egen sanning då?
Bara någon annans vetenskap?
Finns det ingenting alls som just du vet?
Är allt du har mer eller mindre trovärdiga sagor och påståenden?
Jag vet själv inte mycket mer än vad jag upplever. Jag upplever att jag finns. Det är något jag vet. I am . Jag är.
Jag har själv sett att jorden är välvd, den tesen och att jorden snurrar runt solen, förfaller vara bra på förklara diverse fenomen som årstider mm.
Jag har inte själv verifierat relativitetsteorin, men det förefaller också helt rimlig.
Vissa saker får man anta är korrekta då det finns stor konsensus inom fältet, då kan man ju anta att det, om inte sant, iaf förklara det mesta.
De teser och teorier som ligger till grunden för så mkt i vårt samhälle, gör att man måste förlita sej på andra.
Om du bara vet det du upplevt, vet du således mkt lite. (Om vi bortser från Matrix/drömmar etc.) jag finner ingen större anledning att ifrågasätta Gustav Wasas existens, eller att en hammare och fjäder faller lika snabbt i vakuum.
Jag är i stort positivist och anser att objektiva sanningar finns. Jag vet att newtons lagar, inte är hela sanningen, men jag vet att det är tillräckligt bra för att gå över en bro eller när jag kan förvänta mej nästa fullmåne.