2021-12-20, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Säger mig inte så mycket. Vad har ursprungsvagnarna från tidigt åttiotal för skyddsnivå i jämförelse?

Prototypen till SISU-vagnen lanserades väl för drygt 40 år sedan. Lite har såklart hänt sedan dess. Antagligen är de nya 6X6 förbättrade vad gäller moduläritet och skyddsnivå, men det är väl en balansgång mot att samtidigt behålla ett visst mått av enkelhet i konstruktionen. Gissar jag..

Det här är ju inte fordon som köps in för att erbjuda den absolut högsta skyddsnivån som går att få.
Våra första CV9040A hade väl inte heller så hög skyddsnivå. Motsvarande ryska tksp 14,5. Eller vad det var.

Det står att det är detaljer från lastbilstillverkare. Där man i princip kan få alla hjul svängbara om man vill. Varav en del saker är från AMV. Vilket gör att det enligt texten är ett bra komplement för de länder som redan har AMV. De lanserar även en mindre fyrhjulig variant.

Så om vi ska ha sådana vagnar är det här ett komplement till AMV. Där våra AMV som ska ha hög skyddsnivå bör kompletteras med ett antal fordon som har bättre beväpning.

Hemvärnsförbanden kunde ta över Patg 203 istället. Där man monterar in tksp i tornet istället. För det har redan provats med röret och fästen kvar. Då ammunitionen till m/47D är snart är slut. För att sedan skaffa nya till de som fick lämna ifrån sig Patg 203 och till lokalförsvarsförband.
Senast redigerad av slurppen 2021-12-20 kl. 12:33.
Citera
2021-12-20, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Våra första CV9040A hade väl inte heller så hög skyddsnivå. Motsvarande ryska tksp 14,5. Eller vad det var.

Det står att det är detaljer från lastbilstillverkare. Där man i princip kan få alla hjul svängbara om man vill. Varav en del saker är från AMV. Vilket gör att det enligt texten är ett bra komplement för de länder som redan har AMV. De lanserar även en mindre fyrhjulig variant.

Så om vi ska ha sådana vagnar är det här ett komplement till AMV. Där våra AMV som ska ha hög skyddsnivå bör kompletteras med ett antal fordon som har bättre beväpning.

Hemvärnsförbanden kunde ta över Patg 203 istället. Där man monterar in tksp i tornet istället. För det har redan provats med röret och fästen kvar. Då ammunitionen till m/47D är snart är slut. För att sedan skaffa nya till de som fick lämna ifrån sig Patg 203 och till lokalförsvarsförband.

Hemvärnet? Nja..
Citera
2021-12-20, 17:42
Medlem
Citat:
Hemvärnet? Nja..
Ja vet att man brukar vara tveksam med utrustning åt hemvärnet. Men ska de vara ca 20.000 så borde de få en rimlig utrustning.
Citera
2021-12-20, 20:39
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Säger mig inte så mycket. Vad har ursprungsvagnarna från tidigt åttiotal för skyddsnivå i jämförelse?

Prototypen till SISU-vagnen lanserades väl för drygt 40 år sedan. Lite har såklart hänt sedan dess. Antagligen är de nya 6X6 förbättrade vad gäller moduläritet och skyddsnivå, men det är väl en balansgång mot att samtidigt behålla ett visst mått av enkelhet ifrån ursprungskonstruktionen. Gissar jag..

Det här är ju inte fordon som köps in för att erbjuda den absolut högsta skyddsnivån som över huvud taget går att få. Och det är antagligen inte heller vagnar som är avsedda att användas i frontal duellsituation mot fiendens stridsvagns och mekförband.

De kan ju fylla andra roller.

Det här är en produkt från hyllan. Relativt färdigutvecklad. Beställda i 360 exemplar? utav Finland och Lettland. Stor chans att man beställer fler, och att fler köpare ansluter sig. Så ett rimligt projekt att haka på. Relativt låg risk.

För grejen är inte att svensk industri inte om man fick miljardbelopp för det skulle kunna utveckla någon egen kopia med några procent högre skyddsnivå eller vad man nu skulle kunna vinna.. Grejen är ju den att vi behöver nya fordon igår. Vi kan inte vänta tio år på ett eget projekt eller nåt.
Det finns redan ett antal pansartaxis under produktion, så varför köpa något som behöver utvecklas och som ger samma sak man redan har eller sämre?
Och var skall man ha dessa hjulfordon?
Citera
2021-12-20, 20:43
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ja vet att man brukar vara tveksam med utrustning åt hemvärnet. Men ska de vara ca 20.000 så borde de få en rimlig utrustning.
HV bör vara en milis för beredskaps, kris och mobiliseringsskydd. Hur skall de ha tid och resurser för att operera avancerade fordon och vapensystem?
Nu skall man börja sätta upp infanteribataljoner så rimligen gör de bäst nytta där.
Citera
2021-12-20, 21:50
Medlem
Patria 6x6 kommer att bygga på beprövad teknik och vara utrustad med en dieselmotor från Scania så att köpa in Patria 6x6 innebär en enklare logistiklösning än om man skulle köpa in en konkurrerande budgetlåda från exempelvis Frankrike. Utformningsmässigt följer även Patria 6x6 den lösning med en förarhytt placerad långt fram med minimal motorhuv som ger god sikt och maximal rörlighet i terrängen vilket vi värdesätter i Sverige.

Kör man obepansrat innebär minsta bomb, artillerigranat eller eldöverfall med handeldvapen en veritabel katastrof medan skydd motsvarande Stanag nivå 2 innebär att det krävs en riktad insats med pansarbrytande vapen eller precisionsverkande vapen från flygplan eller artilleri. Patria 6x6 blr vara ett rätt självklart val för lokalförsvarsbataljonerna men för Hemvärnet är det eviga problemet att gör vi Hemvärnsförband tunga med bepansrade fordon behöver vi en helt annan utrustning för service av fordon samt säkerhetsregler vid övning.

Därför blir det lite av ett moment 22, Patria 6x6 skulle passa bäst på Hemvärnsförband knutna till utvecklingsgrupper med verksamhet på förband där service och lämpliga övningsområden finns tillgängliga. Samtidigt är det de platser där behovet anses vara minst eftersom det redan finns förband på de orterna.
Citera
2021-12-21, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
HV bör vara en milis för beredskaps, kris och mobiliseringsskydd. Hur skall de ha tid och resurser för att operera avancerade fordon och vapensystem?
Nu skall man börja sätta upp infanteribataljoner så rimligen gör de bäst nytta där.
Nu tycker jag inte varken Patg 180/203 är så avancerade fordon. Och jag är tveksam att de behöver fem veckors utbildning för att köra dem. Då det även finns lastbilschaufförer inom hemvärnet.

Tung ksp har väl hemvärnet redan fått? Det förutom grg är väl i princip de enda tyngre vapen de har. Sedan har de plutoner med 120 mm grk som är underställda försvaret och inte koncentrerade till hemvärnet. Så ja lite splitterskyddade fordon tycker jag inte är fel till hemvärnet. Åtminstone om de även ska bedriva eskortuppdrag. Där de även får tksp på fordonen.

Men givetvis behöver lokalförsvarsförband det också. Där jag tänkte att de i så fall borde få de nya med olika vapenalternativ. Eller så ger man bara hemvärnet de ca 20 talet Patg 180 åtminstone.
Citera
2021-12-21, 17:49
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Nu tycker jag inte varken Patg 180/203 är så avancerade fordon. Och jag är tveksam att de behöver fem veckors utbildning för att köra dem. Då det även finns lastbilschaufförer inom hemvärnet.

Tung ksp har väl hemvärnet redan fått? Det förutom grg är väl i princip de enda tyngre vapen de har. Sedan har de plutoner med 120 mm grk som är underställda försvaret och inte koncentrerade till hemvärnet. Så ja lite splitterskyddade fordon tycker jag inte är fel till hemvärnet. Åtminstone om de även ska bedriva eskortuppdrag. Där de även får tksp på fordonen.

Men givetvis behöver lokalförsvarsförband det också. Där jag tänkte att de i så fall borde få de nya med olika vapenalternativ. Eller så ger man bara hemvärnet de ca 20 talet Patg 180 åtminstone.
De måste ändå ha förare med utbildning och förarbevis för fordonen, bara det är ett par veckors övande. Sen måste man ha bärgnings och underhållsmöjligheter.
Det blir svårt att ens hålla HV med förare och mekaniker till sådana fordon.
Jag tror inte på HV som lokalförsvar utan bygg upp riktiga motoriserade bataljoner med splitterskyddade fordon, pv, GRK, lv etc.
Låt HV bli det som det var, direkt gripbart mobiliseringsskydd med ammo och vapen hemma.
Citera
2021-12-21, 19:45
Medlem
Dessutom…

Om Hemvärnet tilldelas mer ”avancerade” uppgifter, vem ska då utföra de uppgifter som man har idag? För de uppgifterna behöver också utföras av någon.

Bättre att låta nya tunga fordon tilldelas nyuppsatta lokalförsvarsförband m/NY med fräscha unga värnpliktiga. Där förarna får månader av utbildning, och där förbanden får represurser och annat tilldelat organisatoriskt.

OBS! Inte så att jag inte tror att Hemvärnet kan utvecklas något, och tilldelas mer utav ny och snäppet mer avancerad materiel. Men exempelvis tunga pansarfordon eller Robot 70? Nej..
Senast redigerad av Macke85 2021-12-21 kl. 19:51.
Citera
2021-12-21, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
De måste ändå ha förare med utbildning och förarbevis för fordonen, bara det är ett par veckors övande. Sen måste man ha bärgnings och underhållsmöjligheter.
Det blir svårt att ens hålla HV med förare och mekaniker till sådana fordon.
Jag tror inte på HV som lokalförsvar utan bygg upp riktiga motoriserade bataljoner med splitterskyddade fordon, pv, GRK, lv etc.
Låt HV bli det som det var, direkt gripbart mobiliseringsskydd med ammo och vapen hemma.
Visst ska lokalförsvarsförbanden få saker.

Men lite har väl hemvärnet kunnat ha i sina "lador" också. Då de redan har fått fordon. Samt har väl redan GRG M2 eller ska åtminstone få ärva dem. När andra förband får M3/M4.
Citera
2021-12-21, 21:25
Medlem
Citat:

Men lite har väl hemvärnet kunnat ha i sina "lador" också. Då de redan har fått fordon. Samt har väl redan GRG M2 eller ska åtminstone få ärva dem. När andra förband får M3/M4.

Det är en del bra ny materiel på väg in till Hemvärnet de närmsta sex-sju åren och framåt, enligt planerna. Inklusive lastbilar och andra fordon.

Kommer säkert bli lite förseningar, och nåt lär väl strykas.. Men ändå.
Senast redigerad av Macke85 2021-12-21 kl. 21:30.
Citera
2021-12-21, 21:58
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

HV har vanliga plåtbussar som är lika krigsfäiga som en smörask. Sverige behöver en större direkt gripbar styrka för skydd mot sabotage och spetsnäsor i skymningsläge, sen om den består av yngre män än vad gamla HV gjorde absolut.. Men exakt det vi hade behövs, en mängd mindre HV förband spridda över hela riket som kan skydda viktigt infrastruktur och mobilisering. Se om de får p-skott, minor, grg etc om tid finns för att lära sig hantera ex grg, fine.
Fältarmén skall inte bestå av HV.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in