Citat:
Ursprungligen postat av
slurppen
Nu tycker jag inte varken Patg 180/203 är så avancerade fordon. Och jag är tveksam att de behöver fem veckors utbildning för att köra dem. Då det även finns lastbilschaufförer inom hemvärnet.
Tung ksp har väl hemvärnet redan fått? Det förutom grg är väl i princip de enda tyngre vapen de har. Sedan har de plutoner med 120 mm grk som är underställda försvaret och inte koncentrerade till hemvärnet. Så ja lite splitterskyddade fordon tycker jag inte är fel till hemvärnet. Åtminstone om de även ska bedriva eskortuppdrag. Där de även får tksp på fordonen.
Men givetvis behöver lokalförsvarsförband det också. Där jag tänkte att de i så fall borde få de nya med olika vapenalternativ. Eller så ger man bara hemvärnet de ca 20 talet Patg 180 åtminstone.
De måste ändå ha förare med utbildning och förarbevis för fordonen, bara det är ett par veckors övande. Sen måste man ha bärgnings och underhållsmöjligheter.
Det blir svårt att ens hålla HV med förare och mekaniker till sådana fordon.
Jag tror inte på HV som lokalförsvar utan bygg upp riktiga motoriserade bataljoner med splitterskyddade fordon, pv, GRK, lv etc.
Låt HV bli det som det var, direkt gripbart mobiliseringsskydd med ammo och vapen hemma.