2021-11-23, 21:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Jag menar ansjovis på skarpsill, som Mannerström skulle använda.
Om du förstår vad jag menar, varför frågar du då?
Citera
2021-11-23, 21:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Om du förstår vad jag menar, varför frågar du då?

Frågar vad???
Det verkar förvirrat här.

Du skrev Skarpill som en ingrediens i din Jansson, vilket jag reagerade på och skrev att Mannerström använder Ansjovis.

Skarpsill är en fisk.
Ansjovis är den inlagda och kryddade produkt som görs av (helst) skarpsill.

Du kanske använder ren Skarpsill i din Jansson, vilket säkert är en helt ok rätt, men Leif Mannerström gör det inte.
Citera
2021-11-23, 21:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Frågar vad???
Det verkar förvirrat här.

Du skrev Skarpill som en ingrediens i din Jansson, vilket jag reagerade på och skrev att Mannerström använder Ansjovis.

Skarpsill är en fisk.
Ansjovis är den inlagda och kryddade produkt som görs av (helst) skarpsill.

Du kanske använder ren Skarpsill i din Jansson, vilket säkert är en helt ok rätt, men Leif Mannerström gör det inte.
Det är du som virrar till det. Naturligtvis använder jag inte okryddad skarpsill. Det behövs inte påtalas att det handlar om anjovis. Att jag skrev skarpsill beror på att det finns många andra varianter av just anjovis och till och med helt annan fisk som är så kallat anjoviskryddad.
Citera
2021-11-25, 01:24
Medlem
Zaxxons avatar
Någon som testat med purjolök istf. gul lök? Skära purjon julienne och fräsa i schmöör innan montering. Purjo och plugg är en höjdare, vilket iofs stekt gul lök med råstekt potatis är också.

Tillägg: Äh what ever, det blir helgens E. Meduza-projekt.
Senast redigerad av Zaxxon 2021-11-25 kl. 01:36.
Citera
2021-11-27, 00:13
Medlem
FuckaIntes avatar
Låter cp gott får fan total Janson bånge när jag tänker på det. å fy fan lite is kall Murre på de mmmm halleluja tack Jesus för musten å frestelsen! Beskriv gärna hur purjo frestaren blev och om det blev underbart med musten. Funderade på om det skulle bli magiskt om en brynte lite smör å hade i. nån som provat?
Citera
2021-11-27, 02:59
Bannlyst
Jag har egentligen inget att tillägga. Janssons Frestelse är bland världens godaste rätter. Utan tvekan!

Men som en del andra rätter gör man den med fördel dagen före. Det gör att smakerna går in i potatisen och det blir otroligt mycket mer smarrigare.

Finns det något godare än janssons frestelse? Med lite småkorv,ägghalvor, skinka och prinskorv on the side...

Nä! Jag svarar på min egen fråga.
Citera
2021-11-30, 06:42
Medlem
Jansson, avverkas kilovis under december, påsk o midsommar. Jag råsteker potatisen halvklar, mjuksteker löken och sedan i lager med ansjovis och lag. I ugn 15 min utan grädde, sen hälls grädde och ströbröd på, i ugn ytterligare en halvtimme. Gudagott
Citera
2021-12-11, 16:46
Medlem
Janssons förskräckelse: ”Finns i princip ingenting” - Allt fler handlare larmar om brist på ansjovis
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0GbxJB/janssons-forskrackelse-finns-i-princip-ingenting

Handlade igår, var inga problem att köpa, tog två utifall att Men tydligen verka det vara knapert med ansjovisen ...

Janssons Frestelsen kommer nog smaka ännu
godare denna jul ..
Citera
2021-12-11, 16:58
Medlem
Jaså handlarna larmar om brist på ansjovis?

Så folk börjar springa till butikerna och köper så mycket ansjovis dom bara kan?

Citera
2021-12-17, 15:38
Medlem
Janssons Frestelse är en vickningsrätt som överhuvudtaget inte hör hemma på Julbordet, Påskbordet eller till midsommar (??), men som letat sig dit på något vis.

Om den skall göra sig rätta på julbordet skall den serveras vid första assietten, alltså sill och strömming.

Jag gör Janssons till julmaten då den alltid efterfrågas bland det småvarma, men gör då en variant jag kallar ”bordsJanssons”, som är magrare och mer återhållsam. En fullfet Janssons trivs jag inte med bland allt annat fett på julbordet.

BordsJanssons gör jag genom att välja gräddmjölk, dra ned lite på ansjovisen men använda allt spad. Löken finstrimlar jag och fräser lätt i smör och låter det rinna av.

Viktigast är att potatisen ”aldrig får se vatten”, dvs tvätta den, torka den, sedan skala den torrt och strimla. Skölj ej ur stärkelsen med vatten, då denna gör Janssonen krämig.

En mildare Jansson, utan så mycket fett och kraftig smak på julbordet.

När jag däremot äter Janssons som en egen rätt, typ vickning, vill jag att den skall vara fullskalig, krämig, fullfet, salt och med rejält ansjoviston. Då använder jag gärna drottningkaviar också.
Citera
2021-12-19, 20:19
Medlem
Hej!

Jag bor i utlandet och tror inte det finns nån svenne ansjovis här. Jag ska kolla i affären imorgon, kan det finnas på Lidl? Knäckebröd har de dock anammat här, märkligt.

Iaf, hur ska man göra om man inte hittar svenne varianten? Ska man köra på den vanliga utländska anchovy? IKEA är tyvärr stängt också.

Tacksam för svar om någon provat att göra Janssons i utlandet! Eller hemma, men utan den klassiska svenska ansjovisen.
Citera
2021-12-19, 21:35
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joponen
Hej!

Jag bor i utlandet och tror inte det finns nån svenne ansjovis här. Jag ska kolla i affären imorgon, kan det finnas på Lidl? Knäckebröd har de dock anammat här, märkligt.

Iaf, hur ska man göra om man inte hittar svenne varianten? Ska man köra på den vanliga utländska anchovy? IKEA är tyvärr stängt också.

Tacksam för svar om någon provat att göra Janssons i utlandet! Eller hemma, men utan den klassiska svenska ansjovisen.

Det underlättar att vägleda om du säger var du bor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in