2021-11-14, 16:22
Medlem
Ett tips inför julen.
Byt ut anjovisen mot gädda för att undvika tungmetaller
Citera
2021-11-16, 05:27
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Vintermört går använda som sill.

Vintrrtid för att slippa dysmak.

Steks som sill,surmört,inlagd mört

Whatever mört👍
javisst, eller varför inte surströmming i Jansonen
Citera
2021-11-16, 05:32
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
javisst, eller varför inte surströmming i Jansonen

Hälften surströmming funkar fint faktiskt 👍
Citera
2021-11-16, 08:42
Medlem
448s avatar
Ang mört m.fl liknande så skall den gå använda som sill i på många sätt

https://dumpstringslyx.com/2021/04/03/inlagd-mort/
Citera
2021-11-16, 16:41
Medlem
Scalpings avatar
Det var väl Erik och mackan som lagade Janson i Peru eller nåt, med marsvin istället för anjovis
Citera
2021-11-16, 18:47
Medlem
Sladdarens avatar
Nån som testat att blanda ansjovis, med sardeller och sardiner på burk ev med olika kryddsättning av oljan .. Jansson går att variera ochså men blir det gott?
Citera
2021-11-22, 22:09
Medlem
Hade en lunchrestaurang bredvid jobbet ett antal år sedan. De Brukade skryta om julbuffé till lunch i december. Felet var bara att alla kockar och chefen var typ syrianer.. deras ”Jansson” var potatisgratäng med nedpetade löksillsbitar.. FY Fan.. föreställ er
Citera
2021-11-22, 22:58
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soldanella
Hade en lunchrestaurang bredvid jobbet ett antal år sedan. De Brukade skryta om julbuffé till lunch i december. Felet var bara att alla kockar och chefen var typ syrianer.. deras ”Jansson” var potatisgratäng med nedpetade löksillsbitar.. FY Fan.. föreställ er

Haha vilka jävla hädare
Citera
2021-11-22, 23:05
Avslutad
Jag brukar bara sno ihop en Jansson á la Mannerström. Enklast, godast och det blir så som jag vill ha den. Fast potatis som "torrskalas", dvs utan att skölja för att stärkelsen ska vara kvar. Skär i stavar tjocka som pommes pinnes, typ. Fullfet vispgrädde, skarpsill, lök som försteks för att bli mjukare och få lite hjälp på traven, salt och peppar. Möjligen lite orökt kaviar om jag har, annars gör det varken från eller till men om jag har en halväten tub hemma så går det naturligtvis i en klick. Det räcker. Inget ströbröd eller mjölk eller sån skit.

In i ugnen på kanske 200 grader och låt formen gå tills den är gyllenbrun i mitten och lite mörkare i kanterna. Knyt haklappen runt halsen och hugg in.
Citera
2021-11-23, 12:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Jag brukar bara sno ihop en Jansson á la Mannerström. Enklast, godast och det blir så som jag vill ha den. Fast potatis som "torrskalas", dvs utan att skölja för att stärkelsen ska vara kvar. Skär i stavar tjocka som pommes pinnes, typ. Fullfet vispgrädde, skarpsill, lök som försteks för att bli mjukare och få lite hjälp på traven, salt och peppar. Möjligen lite orökt kaviar om jag har, annars gör det varken från eller till men om jag har en halväten tub hemma så går det naturligtvis i en klick. Det räcker. Inget ströbröd eller mjölk eller sån skit.

In i ugnen på kanske 200 grader och låt formen gå tills den är gyllenbrun i mitten och lite mörkare i kanterna. Knyt haklappen runt halsen och hugg in.

Jag är helt säker på att Mannerström använder Ansjovis i sin Jansson, om man kör på okryddad skarpsill smakar det inte mycket.
Citera
2021-11-23, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Jag är helt säker på att Mannerström använder Ansjovis i sin Jansson, om man kör på okryddad skarpsill smakar det inte mycket.

Menar du ansjovis i form av sardeller? Sökte lite, och tydligen gör han Janssons på ansjovis (skarpsill). Men det får inte vara ansjoviskryddade sillfiléer.
Senast redigerad av Amberfly 2021-11-23 kl. 20:16.
Citera
2021-11-23, 20:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Menar du ansjovis i form av sardeller? Sökte lite, och tydligen gör han Janssons på ansjovis (skarpsill). Men det får inte vara ansjoviskryddade sillfiléer.

Jag menar ansjovis på skarpsill, som Mannerström skulle använda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in