2021-12-19, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Japp, det är en brännskada. Du får gärna motbevisa mig.

Det gjorde jag redan. Men du är för dum att förstå det.
Citera
2021-12-19, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag blir tokig på myndigheternas naivitet. T.ex. detta att "man ska vara beredd att ställa in en resa eller ett firande om man får symptom". Vem GÖR det egentligen..?

Om man har betalat massa pengar för att fira jul på Kanarieöarna exempelvis. Och så vaknar man på avresedagens morgon med snuva och halsont. VEM SJUTTON skulle avstå från resan då, och kasta kanske 50 000 kronor (för en familj på fyra - kan vara 100 000 också om man valt ett riktigt fint hotell) i sjön? Utan då åker man ju till flygplatsen, gömmer den röda näsan bakom ett munskydd (som man aldrig använder annars) och de rinnande ögonen bakom solglasögon, och håller tillbaka hostreflexen så gott det går just när man går genom kontrollerna... Så tror jag tyvärr att nästan alla gör.

(Att semesterlandet sedan inte är lika slappt, utan det mycket väl kan bli tvångstest och sedan karantänhotell - med mycket sämre standard än det man betalat för - under hela vistelsen i landet, är en helt annan sak.)

Och samma detta, med att inresande i Sverige ska testa sig. VEM GÖR DET, när det är frivilligt - när ingen kollar?
Generellt låter det som en bra idé att hålla avstånd till personer som bär munskydd och solglasögon inomhus, särskilt i säkerhetskontrollen på flygplats
Citera
2021-12-19, 18:55
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av modern-insanity
Det gjorde jag redan. Men du är för dum att förstå det.

Nej det gjorde du inte och du är uppenbarligen för dum för att förstå det.
Citera
2021-12-19, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nej det gjorde du inte och du är uppenbarligen för dum för att förstå det.

Jag bjuder på den.

Jag har förstått att det här med att ”vinna” betyder mer för dig än för mig.
Citera
2021-12-19, 19:01
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av modern-insanity
Jag bjuder på den.

Jag har förstått att det här med att ”vinna” betyder mer för dig än för mig.

Jag bryr mig inte om sådant, vi kan säga att du vann om du mår bättre av det och det avslutar diskussionen.
Citera
2021-12-19, 19:24
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Finns massor. Den som söker hen finner. Axplock:
A "bubbly" teenager took her own life after struggling with isolation during lockdown, an inquest heard.

G*bri*ll* Tr*h*rn*, 17, was found dead at her home in ****** Somerset, on 2 March.

She had been self-isolating in the two weeks before her death after her parents tested positive for coronavirus.
https://www.bbc.co.uk/news/uk-england-somerset-57760574
Covid: Loneliness a 'bigger health risk than smoking or obesity'

After spending many months entirely on her own, Ms Gray said she would personally benefit from something that would "enable me to get on a path out of loneliness".

"But also, as a neuroscientist, I think people underestimate the impact loneliness has on our brain and health - with lonely people being more than twice as likely to have mental health issues and loneliness is considered a bigger health risk now than smoking or obesity.
https://www.bbc.co.uk/news/uk-wales-57622710

Jag är införstådd med att restriktionerna kan ha allvarliga konsekvenser för den psykiska hälsan. Som exempel kan jag nämna det uppmärksammade fallet i Liège.

Det som jag efterfrågade underlag för, var ett påstendet att restriktionerna har skördat fler unga liv än Kina-viruset? Att det går att hitta enstaka dödsfall i spåren av restriktionerna, tvivlar jag inte på.
Citera
2021-12-19, 19:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Exakt! Tegnell var väl tveksam till det är med hemarbete inledningsvis, då han inte tyckte att det främjade jämlikheten i samhället. Alla kan ju inte arbeta hemma...

Jag ber till gudarna att Sverige inte kommer få en ny svår våg. Dessvärre tror jag inte att det kommer hjälpa. Det nya viruset kommer gotta in sig ordentligt och immuniteten kommer lysa med sin frånvaro. Jag tycker det är bra märkligt att man aldrig egentligen vidtar förebyggande åtgärder, utan alltid arbetar reaktivt.

Om man är inne på den här sidan så kan man ganska lätta notera att Sverige har haft helt andra vågor än övriga nordiska och de flesta europeiska länder. Det kommer inte att bli en katastrofvåg av omikron hos oss, det är bara att glömma.

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/dashboards/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6
Citera
2021-12-19, 19:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Om man är inne på den här sidan så kan man ganska lätta notera att Sverige har haft helt andra vågor än övriga nordiska och de flesta europeiska länder. Det kommer inte att bli en katastrofvåg av omikron hos oss, det är bara att glömma.

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/dashboards/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

Jag tror det kommer bli illa hos oss också, men återstår väl att se. Vet egentligen inte varför Sverige skulle klara sig bättre än exempelvis Nederländerna, Storbritannien eller Tyskland. Tar väl lite tid innan Omikron gottar in sig i befolkningen, men när det väl sker lär det gå fort. Kanske klarar vi jul- och nyårshelgen, men då lär det braka loss i feb/mars någon gång. Ser det nästan som oundvikligt, men visst kan jag ha fel. Finns ingen större vilja till några förebyggande åtgärder i Sverige och då kan resultatet bara bli ett tänker jag.
Citera
2021-12-19, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66

Med störst sannolikhet kommer Sverige inte drabbas lika hårt, men det kan självklart gå åt pipan.
Citera
2021-12-19, 19:49
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Gauteng rapporterar hälften så många fall idag jämfört med förra söndagen..
Citera
2021-12-19, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Exakt! Tegnell var väl tveksam till det är med hemarbete inledningsvis, då han inte tyckte att det främjade jämlikheten i samhället. Alla kan ju inte arbeta hemma...

Jag ber till gudarna att Sverige inte kommer få en ny svår våg. Dessvärre tror jag inte att det kommer hjälpa. Det nya viruset kommer gotta in sig ordentligt och immuniteten kommer lysa med sin frånvaro. Jag tycker det är bra märkligt att man aldrig egentligen vidtar förebyggande åtgärder, utan alltid arbetar reaktivt.
Nej, be till gudarna lär inte hjälpa... Men är lite nyfiken, vad är din definition av "svår våg"? antar att du inte yrar om surfing...

Läste nyss om förslag från "professor" i Danmark; om att undvika eller kanske till och med förbjuda ställen där det "andas tungt" .
Det vore kanske en lämplig, förebyggande, åtgärd eller ny lag? Höga böter eller kanske tom dödsstraff för de som bryter mot det. Skämtåsido, jag tror Nordkorea vore ett lämpligt land för dig att flytta till.
Senast redigerad av jerka11 2021-12-19 kl. 20:07.
Citera
2021-12-19, 19:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Med störst sannolikhet kommer Sverige inte drabbas lika hårt, men det kan självklart gå åt pipan.

Det kan alltid gå åt pipsvängen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in