2021-12-18, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mentat57
Därför att (m) och (kd), i motsats till (v), (mp) och journalistkåren, begriper att vi behöver upprätthålla effektbalansen!

Vore bra om någon ville bygga, eller hur? Verkar inte vara lönsamt men Ulf och Ebba eller någon annan förståsigpåare kanske kan fixa det på något sätt?
Citera
2021-12-18, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
En allt större andel väderberoende vindsnurror kommer dessutom till slut att påverka nätfrekvensen så mycket att elnätet automatiskt stängs ned i tider med både över och överproduktion, och i de fall det fortfarande är aktivt på gränsen till black-out påverka/förstöra känslig apparatur.

Hörde en miljöpartist debattera med en moderat häromdagen på radion. Att det var elbrist när det var vindstilla berodde på att de borgerliga motarbetat ytterligare utbyggnad av vindkraft.
Citera
2021-12-19, 12:57
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Hur mycket det än blåser så blir det inte humana priser för elkonsumenterna i Sverige.

I skrivande stund står vindkraften för 37,5 % av Sveriges elproduktion och elpriset i SE3 och SE4 är 55 öre/kWh.
Citera
2021-12-19, 13:02
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenPP
Hörde en miljöpartist debattera med en moderat häromdagen på radion. Att det var elbrist när det var vindstilla berodde på att de borgerliga motarbetat ytterligare utbyggnad av vindkraft.

Detta stämmer. De rödgröna vill satsa på havsbaserad vindkraft för att stabilisera elproduktionen i Sverige och göra vårt land till en stormakt inom elexport. De blåbruna sätter sig på tvären och har hittills stoppat vindkraft till havs för 60 TWh. Se tråd: (FB) Moderaterna - de nya vindkraftshatarna?
Citera
2021-12-19, 13:05
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Får vi en situation där vi har 30% vindkraftsel, och det blir en extrem köldperiod i norra Europa samtidigt så skulle exakt samma sak kunna hända här. Svinkallt över en stor mängd länder, vindstilla, nedlagda kärnkraftverk. Då har vi skapat förutsättningar för att ge oss 6-12 månader av totalt mörker och ett samhälle i ruiner.

Just nu står vindkraften för 37,5 % av Sveriges elproduktion. Snart kommer det bli mycket kallare så samhällskallopsen kommer som ett brev på posten. Fast vi kan ju glädjas åt att det kommer gå än värre för danskarna för de får hela 67 % av sin el från vindkraft.
Citera
2021-12-19, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Detta stämmer. De rödgröna vill satsa på havsbaserad vindkraft för att stabilisera elproduktionen i Sverige och göra vårt land till en stormakt inom elexport. De blåbruna sätter sig på tvären och har hittills stoppat vindkraft till havs för 60 TWh. Se tråd: (FB) Moderaterna - de nya vindkraftshatarna?

Jag tycker nog att det är bra bygga havsbaserad vattenkraft. Det ska visst finnas en plats avsedd för det redan där Danmark har byggt klart, även Tyskland har jag för mig, medan Sverige släpar fötterna efter sig. Det är alltså ett gemensamt projekt.

MEN

Finns där någon garanti att det blåser tillräckligt mycket där när det är vindstilla över danmark, sverige och tyskland?

Jag vänder mig alltså emot att vindkraftverk ute i havet skulle vara en garant att det finns ström även vindstilla dagar.
Citera
2021-12-19, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Jag tycker nog att det är bra bygga havsbaserad vattenkraft. Det ska visst finnas en plats avsedd för det redan där Danmark har byggt klart, även Tyskland har jag för mig, medan Sverige släpar fötterna efter sig. Det är alltså ett gemensamt projekt.

MEN

Finns där någon garanti att det blåser tillräckligt mycket där när det är vindstilla över danmark, sverige och tyskland?

Jag vänder mig alltså emot att vindkraftverk ute i havet skulle vara en garant att det finns ström även vindstilla dagar.

Det var just det som var poängen. Är det vindstilla så är det inte fler vindkraft som elnätet just då behöver.
Citera
2021-12-19, 13:17
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:

Tok-tovatt?
Citera
2021-12-19, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallesmor
Vore bra om någon ville bygga, eller hur? Verkar inte vara lönsamt men Ulf och Ebba eller någon annan förståsigpåare kanske kan fixa det på något sätt?
Den största risken är inte ekonomisk utan politisk.
Citera
2021-12-19, 14:37
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself

Självklart blir det ingen ström om det inte blåser. Men det behövs inga supervindar för att vindkraftverken ska producera stora mängder el. Mellan 10 och 20 knop räcker utmärkt. Tittar du på vindkartor ser du att det nästan alltid blåser mer än så på Nordsjön, Skagerak och Östersjön. Där blåser det ofta mer än 30 knop vilket gör att vindkraftverken levererar maximal effekt.

Kika på den här vindkartan över norra europa så ser du själv att vindkraft till havs är mycket vettigt: https://www.windy.com/
Citera
2021-12-19, 14:39
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Just nu står vindkraften för 37,5 % av Sveriges elproduktion. Snart kommer det bli mycket kallare så samhällskallopsen kommer som ett brev på posten. Fast vi kan ju glädjas åt att det kommer gå än värre för danskarna för de får hela 67 % av sin el från vindkraft.
Fast vi har än så länge bra backup, för några 37.5℅ levererade inte vindkraften för några veckor sedan.
Citera
2021-12-19, 16:22
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Det var just det som var poängen. Är det vindstilla så är det inte fler vindkraft som elnätet just då behöver.
Nu är det dock inte vindstilla överallt. Speciellt inte till havs. Så fler vindkraftverk hjälper.

Lagring är dock det som hjälper mest.

Detta är själva ekonomin bakom North Sea Link. När det blåser rejält i UK skall kunder i Norge köpa el från UK och därmed spara i vattenmagasinen. Och tvärtom så skall kunder i UK köpa el från vattenkraften i Norge när det inte blåser i UK.

Mycket rationellt.

Dessutom leder länkarna till att griden blir mer stum och smärre störningar enkelt tas upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in