2021-07-08, 19:33
Medlem
Undrar om det är någon som har börjat med intuniv mot ADHD samtidigt som man har haft normalt blodtryck till att börja med, eller t.o.m normallågt?

Påverkades blodtrycket marginellt, eller blev det stor påverkan?

Var det i kombination med centralstimulantia eller var det solo?
Citera
2021-07-08, 20:42
Medlem
Jag är också väldigt intresserad av att veta det då min läkare vill att jag ska börja med intuniv plus mitt tidigare centralstimulantia. Jag är osäker av flera skäl. Dels blodtrycket eftersom mitt är mellan lågt o normalt, dels för att Intuniv lär ge viktökning och det vill jag inte ha. Sedan ska man visst inte alls dricka minsta alkohol medan man tar Intuniv och även om jag är ytterst måttlig, 2-3 glas vin som högst i veckan, långa perioder utan , så vill jag kunna njuta av ett glas vin då o då utan att bli dålig eller få något konstigt fnatt. Så jag tvekar rejält. Å andra sidan ställer min adhd till så mycket att jag vill få hjälp m den…
Så det ska bli intressant att se andras svar och även dina funderingar och erfarenheter!
Citera
2021-07-09, 02:35
Medlem
mfmxs avatar
Om ni är vuxna med "bara" ADHD (och inte t.ex. tourettes eller PTSD) och normalt/lågt blodtryck låter det konstigt att börja med Intuniv.

Jag tar Elvanse + Intuniv och det ger ganska stor påverkan på blodtrycket, särskilt när jag började och vid doshöjningar.
Citera
2021-07-09, 18:19
Medlem
Tack för svaret! Ja, vuxen med bara medelsvår adhd och ångest plus återkommande depressioner. Låter inte kul det där med att du känt påverkan på blodtrycket. Jag hade nog hellre bara tagit centralstimulerande eftersom det funkat bra. Har ingen lust att bli snurrig av lågt blodtryck samt ev gå upp i vikt. Har du märkt någon viktuppgång?
Citera
2021-07-09, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kronvraket
Jag är också väldigt intresserad av att veta det då min läkare vill att jag ska börja med intuniv plus mitt tidigare centralstimulantia. Jag är osäker av flera skäl. Dels blodtrycket eftersom mitt är mellan lågt o normalt, dels för att Intuniv lär ge viktökning och det vill jag inte ha. Sedan ska man visst inte alls dricka minsta alkohol medan man tar Intuniv och även om jag är ytterst måttlig, 2-3 glas vin som högst i veckan, långa perioder utan , så vill jag kunna njuta av ett glas vin då o då utan att bli dålig eller få något konstigt fnatt. Så jag tvekar rejält. Å andra sidan ställer min adhd till så mycket att jag vill få hjälp m den…
Så det ska bli intressant att se andras svar och även dina funderingar och erfarenheter!

Ska träffa läkaren i veckan och diskutera eventuellt tillägg av ytterligare en medicin utöver Elvanse som jag redan tar. Kan återkomma i veckan om det blir Intuniv.
Citera
2021-07-09, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
Om ni är vuxna med "bara" ADHD (och inte t.ex. tourettes eller PTSD) och normalt/lågt blodtryck låter det konstigt att börja med Intuniv.

Jag tar Elvanse + Intuniv och det ger ganska stor påverkan på blodtrycket, särskilt när jag började och vid doshöjningar.

Då jag får mycket adrenalinpåslag av ADHDn när den inte är tillräckligt medicinerad så tänkte jag att det kunde vara värt att testa, för att få ner hyperaktiviteten och ångesten som adrenalinet ger. Hade det inte varit så handikappande så hade jag gärna nöjt mig med Elvanse då den ändå ger viss effekt. Men förstår din tanke helt klart och även min läkare har förklarat sin oro över blodtrycket och att det kan blir för lågt. Har aldrig fått högre blodtryck av centralstimulantia oavsett dos, vilket jag innan har varit tacksam över men nu kanske det hade varit en liten fördel. Tack för din input!
Citera
2021-07-09, 22:24
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronvraket
Tack för svaret! Ja, vuxen med bara medelsvår adhd och ångest plus återkommande depressioner. Låter inte kul det där med att du känt påverkan på blodtrycket. Jag hade nog hellre bara tagit centralstimulerande eftersom det funkat bra. Har ingen lust att bli snurrig av lågt blodtryck samt ev gå upp i vikt. Har du märkt någon viktuppgång?
Det är inte ofta jag känt något, men tror blodtrycket sänks upp till 15-18%. Tar det mest för att sänka BT/puls och täcka fler ADHD-symtom än vad bara CS ger.

Har inte märkt någon viktuppgång eller särskilda problem efter ett glas vin eller några starköl heller, fast är sällan jag dricker något. Blir trött om jag dricker alkohol på kvällen vilket jag blev innan Intuniv också...
Citat:
Ursprungligen postat av Femfem05
Då jag får mycket adrenalinpåslag av ADHDn när den inte är tillräckligt medicinerad så tänkte jag att det kunde vara värt att testa, för att få ner hyperaktiviteten och ångesten som adrenalinet ger.
Ja, det är alltid värt att testa så många ADHD-mediciner som möjligt om man inte är nöjd med effekten från den man har.
Citera
2021-12-18, 14:40
Medlem
f30malmos avatar
Min läkare vill nu sätta in denna, men är väldigt tveksam eftersom jag också har normalt blodtryck. Jag har även problem med blodtrycksfall flera gånger per dag omedicinerad. Det har hänt att jag svimmar. Hittar inte så mycket information från folk som använt den. Hade den några bra effekter överhuvudtaget?
Citera
2021-12-18, 15:46
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Min läkare vill nu sätta in denna, men är väldigt tveksam eftersom jag också har normalt blodtryck. Jag har även problem med blodtrycksfall flera gånger per dag omedicinerad. Det har hänt att jag svimmar. Hittar inte så mycket information från folk som använt den. Hade den några bra effekter överhuvudtaget?
För mig fungerar den bra men i ditt fall låter det klart olämpligt om du inte har svåra besvär som troligtvis skulle förbättras av just Intuniv.

"Försiktighet rekommenderas vid behandling med guanfacin hos patienter som har anamnes på hypotoni, hjärtblock, bradykardi eller kardiovaskulär sjukdom eller som har anamnes på synkope eller ett tillstånd som kan predisponera dem för synkope, såsom hypotoni, ortostatisk hypotoni, bradykardi eller dehydrering."
Citera
2021-12-18, 23:34
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
För mig fungerar den bra men i ditt fall låter det klart olämpligt om du inte har svåra besvär som troligtvis skulle förbättras av just Intuniv.

"Försiktighet rekommenderas vid behandling med guanfacin hos patienter som har anamnes på hypotoni, hjärtblock, bradykardi eller kardiovaskulär sjukdom eller som har anamnes på synkope eller ett tillstånd som kan predisponera dem för synkope, såsom hypotoni, ortostatisk hypotoni, bradykardi eller dehydrering."

Ja, det där oroar mig lite.

Vad är det du tycker den fungerar bra för?
Citera
2021-12-20, 07:22
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Vad är det du tycker den fungerar bra för?
Blodtryck, hyperaktivitet, känsloreglering och kan ta en låg CS-dos.
Citera
2021-12-20, 12:33
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Blodtryck, hyperaktivitet, känsloreglering och kan ta en låg CS-dos.

Ok, jag har ju ingen yttre hyperaktivitet och egentligen inte svårt med känsloreglering heller och tar inte CS. Vet faktiskt inte varför de tror att den kommer hjälpa mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in