2021-12-17, 19:29
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Du förklarade inte hur du menar att SD ska lyfta pandemin. Rekommenderar du en antivaxxlinje?

Du förstår väl att om det konservativa blocket splittras så regerar (S) vidare? Är det, det du vill? Trodde du var nationalist?
Herregud..

Nej, utan en opposition bör naturligtvis opponera mot regeringens nya vändning där de går emot beprövad vetenskap.

Är både Maggan och Uffe epidemiologer nu? Jimmie?

Vi kan inte ha politiker som kör i sådana här frågor, för de kan ingenting utan kör efter populism skapad av MSM vilka i sin tur vill sälja lösnummer. Det kommer att gå åt helvete. Inte heller bör Ursula i Bryssel styra epidemihantering givetvis.

Ett exempel:
"Det finns inget vetenskapligt stöd för att vaccinpass minskar smittspridning" (Anders Tegnell)
No shit Sherlock.... Maggan såg det inte komma.

Och du behöver inte vara dramaqueen. Det finns inget sådant block. Vad som finns är ett samarbete.
Citera
2021-12-17, 19:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Herregud..

Nej, utan en opposition bör naturligtvis opponera mot regeringens nya vändning där de går emot beprövad vetenskap.

Är både Maggan och Uffe epidemiologer nu? Jimmie?

Vi kan inte ha politiker som kör i sådana här frågor, för de kan ingenting utan kör efter populism skapad av MSM vilka i sin tur vill sälja lösnummer. Det kommer att gå åt helvete. Inte heller bör Ursula i Bryssel styra epidemihantering givetvis.

Ett exempel:
"Det finns inget vetenskapligt stöd för att vaccinpass minskar smittspridning" (Anders Tegnell)
No shit Sherlock.... Maggan såg det inte komma.

Och du behöver inte vara dramaqueen. Det finns inget sådant block. Vad som finns är ett samarbete.

Samarbetet mellan M/KD/SD kallas emellanåt för det konservativa blocket av MSM. Knappast drama att konstatera detta.

SD kommer inte att lyfta pandemin på det sätt som du förespråkar, inte minst eftersom stora delar av det svenska folket är positiva till vaccinpass.

Personligen är jag nöjd om L och MP åker ur riksdagen, vilket faktiskt förefaller kunna bli verklighet enligt de senaste mätningarna.

Där avslutar jag denna diskussion.
Citera
2021-12-17, 19:54
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Samarbetet mellan M/KD/SD kallas emellanåt för det konservativa blocket av MSM. Knappast drama att konstatera detta.

SD kommer inte att lyfta pandemin på det sätt som du förespråkar, inte minst eftersom stora delar av det svenska folket är positiva till vaccinpass.

Personligen är jag nöjd om L och MP åker ur riksdagen, vilket faktiskt förefaller kunna bli verklighet enligt de senaste mätningarna.

Där avslutar jag denna diskussion.
Att MSM vill foga in SD under M, göra partiet till lydhund och se dem krympa bort är förstås inte förvånande.

Svenska folket vill ha pass för att få gå på krogen samt att MSM promotat det. Så var SD endast ännu ett populistiskt parti, och det här med att göra gott för Sverige är borta med vinden?

Inget svar på frågan om ifall SD ännu hasplat ur sig vad de tycker om passen? Jag blir inte förvånad i sådant fall eftersom SD vet att hälften av deras väljare är de mest upplysta i väljarkåren, och de vet antagligen att den andra hälften mest klappar i händerna när Jimmie (och nu Uffe) öppnar munnen.
Citera
2021-12-17, 20:14
Medlem
Jag är emot covidpass och tycker att hela världen överdrivit hela pandemanteringen.

Däremot är det taktiskt osmart att vara allt för anti Covid-restriktioner tyvärr då det är ett minfält. Det finns väldigt många SD/Nationella/Danmarksidoliserare som är för mer restriktioner precis som att det finns väldigt många som är emot.

Jag har en kusin i Tyskland som lät bli att rösta i detta valet men som röstat AfD senaste åren, just för att AfD i hans ögon är anti-vaxx och foliehattar i Covid frågan. Då han är en lockdown älskare som anser att Covid övertrumfar allt så tar han hellre mer massinvandring och klimatpanik än anti-vaxx. Tyvärr tror jag att det finns en betydande minoritet av SDs väljare som har ungefär samma syn.

SD skulle vinna vissa väljare men förlora fler.
Citera
2021-12-17, 20:26
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Jag är emot covidpass och tycker att hela världen överdrivit hela pandemanteringen.

Däremot är det taktiskt osmart att vara allt för anti Covid-restriktioner tyvärr då det är ett minfält. Det finns väldigt många SD/Nationella/Danmarksidoliserare som är för mer restriktioner precis som att det finns väldigt många som är emot.

Jag har en kusin i Tyskland som lät bli att rösta i detta valet men som röstat AfD senaste åren, just för att AfD i hans ögon är anti-vaxx och foliehattar i Covid frågan. Då han är en lockdown älskare som anser att Covid övertrumfar allt så tar han hellre mer massinvandring och klimatpanik än anti-vaxx. Tyvärr tror jag att det finns en betydande minoritet av SDs väljare som har ungefär samma syn.

Politiker bör varken vara för eller emot restriktioner eftersom det inte är politikers sak att sköta.

Passen är en politisk åtgärd, vilken är helt ovetenskaplig. Om våra epidemiologer får sköta epidemier försvinner passen, eftersom de förvärrar epidemin.

Allt SD behöver göra är att kritisera att Maggan gått ifrån Löfvéns linje att låta FHM sköta pandemin och istället gett rodret till Bryssel, samt S lamhet inför att rusta Sverige för att klara det statsepidemiologen sagt att vi behöver göra. Då talar jag främst om äldrevården, SÄBO, LSS och sjukhusen.
Senast redigerad av LadySweden 2021-12-17 kl. 20:45.
Citera
2021-12-17, 20:33
Medlem
Citat:
Ser ut som att både L och MP skulle kunna åka ur riksdagen. Det vore toppen, då är jag nöjd oavsett vem som sedan bildar regering. Det blir ungefär samma resultat oavsett.

Håller med, Miljöpartiet framförallt måste åka ut, det vore en dag då jag nästan fäller en tår av glädje om det skulle hända.

Liberalerna var redan innan bytet av partiledare, ett rätt lamt parti, blev ännu sämre med Sabuni. De har verkligen inget vettigt att komma med och vet inte riktigt om de ska stå på vänster eller höger sida.

Så att de åker ut är inget jag kommer gråta över.

Men frågan är hur nästa val kommer se ut om säg både L och MP åker ut. Det är det intressanta.
Citera
2021-12-17, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Politiker bör varken vara för eller emot restriktioner eftersom det inte är politikers sak att sköta.

Passen är en politisk åtgärd, vilken är helt ovetenskaplig. Om våra epidemiologer får sköta epidemier försvinner passen, eftersom de förvärrar epidemin.

Allt SD behöver göra är att kritisera att Maggan gått ifrån Löfvéns linje att låta FHM sköta pandemin och istället ge rodret till Bryssel, samt S lamhet inför att rusta Sverige för att klara det statsepidemiologen sagt att vi behöver göra. Då talar jag främst om äldrevården, SÄBO, LSS och sjukhusen.

Nu får jag säkert en massa kritik här, men jag är emot vaccinpass.
Jag förstår poängen med det och jag kan hålla med till viss del, men det rimliga vore att istället för att ha vaccinpass ha ett kombinerat vaccinpass och "avklarad smitta".

Alltså antingen har man vaccinerat sig eller så har man haft corona och fått ett intyg av sjukvården att man har antikroppar. Varför har vi inte det? Varför i helvete ska folk som har antikroppar och är minst lika skyddade som de som vaccinerat sig inte få resa mellan länder, gå på sin dotters julkonsert i skolan eller gå på evenemang?

Det är ju bara ett politiskt spel för att tvinga folk att vaccinera sig. Jag är ganska säker på att jag har haft corona och vill absolut inte vaccinera mig om jag inte måste, så därför ringde jag 1177 och frågade om hur jag kan göra ett antikroppstest för att bevis att jag har haft sjukdomen.

Svaret var att det får jag i så fall köpa på apoteket, kostar ca 500 kr och ger inte ett piss mer än att man själv vet att man haft det. D.v.s. inget intyg när man reser eller ska gå på evenemang.

Det är ju sinnesssjukt. Varför skulle jag vilja vaccinera mig när jag inte behöver? Varför kan jag inte får ett intyg?
Citera
2021-12-17, 20:44
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag förstår poängen med det och jag kan hålla med till viss del, men det rimliga vore att istället för att ha vaccinpass ha ett kombinerat vaccinpass och "avklarad smitta".

Alltså antingen har man vaccinerat sig eller så har man haft corona och fått ett intyg av sjukvården att man har antikroppar. Varför har vi inte det? Varför i helvete ska folk som har antikroppar och är minst lika skyddade som de som vaccinerat sig inte få resa mellan länder, gå på sin dotters julkonsert i skolan eller gå på evenemang?

Det är ju bara ett politiskt spel för att tvinga folk att vaccinera sig. Jag är ganska säker på att jag har haft corona och vill absolut inte vaccinera mig om jag inte måste, så därför ringde jag 1177 och frågade om hur jag kan göra ett antikroppstest för att bevis att jag har haft sjukdomen.

Svaret var att det får jag i så fall köpa på apoteket, kostar ca 500 kr och ger inte ett piss mer än att man själv vet att man haft det. D.v.s. inget intyg när man reser eller ska gå på evenemang.

Det är ju sinnesssjukt. Varför skulle jag vilja vaccinera mig när jag inte behöver? Varför kan jag inte får ett intyg?
Jag säger så här;
Hade Afs ansett att politiker ska leka epidemiologer hade jag bytt parti omedelbart.

Dessutom är vaccinpasset en riktig vattendelare för mig pga att det i praktiken innebär att många människor vaccinerar sig för att inte skämmas på jobbet och dylikt.
Mest av allt: passet är en beställning från Bryssel och införs trots att det möjligen bryter mot grundlagen.

Jimmies tystnad i frågan är talande. Han vet att det blir liv i ledet om han säger det ena eller det andra.
Citera
2021-12-17, 21:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten

SD skulle inte bara förlora väljare utan även splittra det konservativa blocket om de började med anti-vaxx. Det hade varit lose - lose.

Citat:
Håller med, Miljöpartiet framförallt måste åka ut, det vore en dag då jag nästan fäller en tår av glädje om det skulle hända.

Liberalerna var redan innan bytet av partiledare, ett rätt lamt parti, blev ännu sämre med Sabuni. De har verkligen inget vettigt att komma med och vet inte riktigt om de ska stå på vänster eller höger sida.

Så att de åker ut är inget jag kommer gråta över.

Men frågan är hur nästa val kommer se ut om säg både L och MP åker ut. Det är det intressanta.

Spelar inte jättestor roll för mig vilket block som vinner bara dessa två extrempartier åker ut. (S) kommer att bli sundare utan MP, och eftersom SD är ett Swexit-parti (de säger det inte öppet men det är uppenbart att det är det de vill) så kan jag inte längre tänka mig att rösta på SD (eftersom jag ämnar lämna Sverige för Spanien vid pension). Hade jag vetat att MP åkte ut hade jag röstat (S).

Citat:

Nu är saker och ting som de är och då får man spela med de kort man har på hand. Det parti som börjar med anti-vaxx är rökta. SD kommer inte att börja med anti-vaxx. MSM skulle börja med krigsrubriker om plattjordare/Qanon/anti-vaxx direkt.
Citera
2021-12-17, 21:14
Medlem
greta75s avatar
Regeringen vann corona anser jag. Man valde den linjen som Sverige klarade av vilket innebar så lite restriktioner som bara var möjligt.

Man får ett litet minus för att många dog men det har folk överlag haft överseende med känns det som.

Eftersom regeringen valde den softa linjen tvingades opositonen i så fall välja den linje de absolut INTE vill ha, dvs en hårdare linje och kräva mer restriktioner. Speciellt SD är helt okompatibelt med hårdare restriktioner, de är ju närmare intivax isf. Därför har ju oppositionen i princip gett upp corona helt till regeringen utan någon större match, nästan walk over. Några tjuvnyp här och där, annars mycket lugnt.

Håller inte med om att covid påverkar längre, tror att senaste ökningen helt och hållet är en MA-effekt.

Oppositionen har gjort rätt i att hoppa över omfattande kritik angeående regeringens covidhantering och bör fortsätta att göra det och istället låta svensken vara förbannad över el och bensinpriserna i lugn och ro.
Senast redigerad av greta75 2021-12-17 kl. 21:38.
Citera
2021-12-17, 21:19
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
SD skulle inte bara förlora väljare utan även splittra det konservativa blocket om de började med anti-vaxx. Det hade varit lose - lose.

Spelar inte jättestor roll för mig vilket block som vinner bara dessa två extrempartier åker ut. (S) kommer att bli sundare utan MP, och eftersom SD är ett Swexit-parti (de säger det inte öppet men det är uppenbart att det är det de vill) så kan jag inte längre tänka mig att rösta på SD (eftersom jag ämnar lämna Sverige för Spanien vid pension). Hade jag vetat att MP åkte ut hade jag röstat (S).

Nu är saker och ting som de är och då får man spela med de kort man har på hand. Det parti som börjar med anti-vaxx är rökta. SD kommer inte att börja med anti-vaxx. MSM skulle börja med krigsrubriker om plattjordare/Qanon/anti-vaxx direkt.
Det hörs att du är sosse. Piper du "rasist" också när någon påtalar att Syrien inte är ett land proppat med högutbildade?

Antivaxxaren Löfvén var dock ett föredöme i detta, och det var dumt av SD att kritisera Löfvén för att han lät en epidemiolog sköta epidemin istället för att börja svetsa på frihand. De borde hållit sig till att kritisera den dåliga beredskapen.

Nu står de med en polariserad väljarkår (som SD själva polariserat) och får välja om de vill se Ulf lajva sakkunnig eller om de ska pudla.

Att politiker ska sköta en pandemi är som att en raketforskare från Rinkeby ska leka hjärnkirurg. Den enda skillnaden är hur många det drabbar.
Citera
2021-12-17, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Nya supersiffror från Sifo, mycket fin mätning för S. Bra att M och Sd tappar, trist med Mp.

Vänsterpartiet 9,7 procent (9,3 procent)
Socialdemokraterna 31,1 procent (28, 9 procent)
Miljöpartiet 3,2 procent (3,6 procent)
Centerpartiet 7,0 procent (8,1 procent)
Liberalerna 2,8 procent (2,3 procent)
Moderaterna 20,0 procent (21 procent)
Kristdemokraterna 5,1 procent (4,6 procent)
Sverigedemokraterna 19,7 procent (20,3 procent)

Bra att M, SD, MP och C tappar. Bra att V ökar lite p.g.a. att det är det enda riksdagspartiet som åtminstone påstår sig vara emot vaccinpassen. Att sossarna ökar är i dagsläget ett nödvändigt ont då jag ärligt talat föredrar sossar framför moderater just nu. Moderaterna bör sjunka till åtminstone ett 15 procentsparti. Och dörrmattepartiet SD förtjänar inte mer än 10 procent så som de beter sig.

Trist att L ökar, men de är fortfarande en bra bit från spärren, så ändå "bra" siffror för dem skulle jag säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in