2021-12-17, 01:04
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Det måtte i såfall være at han ikke skulle skyte sin kone i fylla med mulige vitner tilstede, etter
å ha kranglet i taxien på vei hjem.
Kanskje også at det ikke var så lurt å kjøre avgårde med en påslått telefon for å prøve å
villede politiet. Pluss at han måtte skaffe seg et alibi det var vanskelig å ta hull på.

Så han kvalte henne istedet midt i arbeidstiden, mens naboen var på jakt, og passet på
å la telefonen hennes ligge igjen på åstedet. I tillegg sørget han for å ha en trivelig kveld
på byen dagen i forveien, med etterfølgende gemyttlig hjemtur i taxi.

Så får vi se hvor smart planen var til syvende og sist.

Smartere enn Jemtland sin, ihvertfall. Enn så lenge.

Selv om jeg mener at motivene her i bunn og grunn ikke er så ulike, eller så ulike de fleste andre saker som ligner på disse, så er det en vesentlig forskjell på Jemtland-saken og Hagen-saken, og det er nettopp planleggingen.

Hagen-saken får en annen dimensjon nettopp på grunn av den planleggingen som er avdekket, og at villedningen i ettertid er en videreføring av planleggningen som ble gjort på forhånd.

Jemtland-saken har et mer panisk preg, og alt surret ble gjort i ettertid, for å dekke over noe som ble gjort i affekt.

Drap i affekt har jo også vært en het og diskutert teori her, siden det er enkelte momenter og beviser som kan peke i den retning, men det rimer dårlig med de øvrige elementene av lang planlegging.

Edit: Samtidig, som jeg har nevnt før, drap er en spesiell og uforutsigbar affære, flere ting kan ha skjedd som det ikke var planlagt eller tatt høyde for, som krevde noe improvisering og fiksing av åstedet, noe som kan være grunnen til at åstedet bærer preg av både villedning/planlegging og spor eller forsøk på fjerning av spor.
Senast redigerad av Niffy 2021-12-17 kl. 01:13.
Citera
2021-12-17, 01:10
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Det måtte i såfall være at han ikke skulle skyte sin kone i fylla med mulige vitner tilstede, etter
å ha kranglet i taxien på vei hjem.
Kanskje også at det ikke var så lurt å kjøre avgårde med en påslått telefon for å prøve å
villede politiet. Pluss at han måtte skaffe seg et alibi det var vanskelig å ta hull på.

Så han kvalte henne istedet midt i arbeidstiden, mens naboen var på jakt, og passet på
å la telefonen hennes ligge igjen på åstedet. I tillegg sørget han for å ha en trivelig kveld
på byen dagen i forveien, med etterfølgende gemyttlig hjemtur i taxi.

Så får vi se hvor smart planen var til syvende og sist.

Smartere enn Jemtland sin, ihvertfall. Enn så lenge.

Ja, det er vel mer sånn, "hvordan ikke begå et konedrap".
Når det gjaldt plassen Janne var gjemt, så var det på en sånn plass at hun kanskje aldri ville bli funnet. Veldig langt vekk fra huset, og plassert på en slik måte at ikke sporhunder kunne kjenne noe liklukt. Dyp rennende elv, og festet til et tungt traktorbatteri.

TH har nok sittet å studert alle slike saker vil jeg tro for å lære seg hva han kan gjøre og ikke.
Avisutklippene tyder på det. Og så har han vel kanskje på et tidspunkt funnet ut at programmet TOR, gjør at han kan se på nettet uten at spor blir lagret hos leverandøren og hos nettsiden.
Men TH har nok gjort en rekke småfeil.
Citera
2021-12-17, 01:16
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
aeh må være indisponibel etter 9.14 engang fordi hun sluttet å besvare telefonsamtaler. Kan hun fått i seg sovemedisin og at th kom hjem når han forsvinner fra tidslinjen og kveler aeh?

Tidshullet 11:17 - 13:08 kommer selvsagt i tillegg til det kritiske tidsrommet mellom 09:14 og 10:07
der man antar drapet skjedde.

Det jeg tenker er at det uforutsette motangrepet fra AE og påfølgende fluktforsøk som
endte med fall i trappen, gjorde at tiden ikke strakk til. Dvs. TH måtte kanskje på et på forhånd
fastsatt tidspunkt tilbake til Futurum for at han skulle bli observert av kolleger. Én ting er at
han kunne ta turer ut og komme tilbake uten at det ville virke unormalt. En annen ting er om
han hadde vært borte mesteparten av dagen. Da ville det blitt lagt merke til, og husket.
Alibiet hadde vært ødelagt. Telefonsamtalen med MN kan ha vært avtalt på forhånd nettopp
for et slikt formål. Den måtte han rekke, og telefonen lå igjen på jobb.
Citera
2021-12-17, 03:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Det er nok et klassisk partnerdrap, der kona vil skille seg, men blir drept før hun kommer så langt.

At det skal være kidnapping med pengemotiv, faller på sin egen urimelighet.
Kan ikke huske noen slik kidnappingssak i Norge der det har blitt fremmet krav om penger.

Utdrag fra en artikkel jeg fant i en svensk avis som jeg har oversatt til norsk.

sier Brøske.

Han understreker at politiet trenger hjelp med observasjoner av personer som var i området. Det er å håpe at folk vil huske hva de så fordi Halloween fant sted samme dag.

— Vi er avhengig av tips fra publikum, sier Brøske, som sier han ikke kan huske en lignende sak i Norges historie.
Citera
2021-12-17, 10:55
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Utdrag fra en artikkel jeg fant i en svensk avis som jeg har oversatt til norsk.

sier Brøske.

Han understreker at politiet trenger hjelp med observasjoner av personer som var i området. Det er å håpe at folk vil huske hva de så fordi Halloween fant sted samme dag.

— Vi er avhengig av tips fra publikum, sier Brøske, som sier han ikke kan huske en lignende sak i Norges historie.

Kan du poste en link til denne svenske artikkelen?
Citera
2021-12-17, 11:31
Medlem
Citat:
Jeg tror ikke vaskejobben var inkludert i den opprinnelige planen, fordi det sannsynligvis
ikke var planlagt at AE skulle falle ned trappen. Jeg tenker planen var at hun skulle dø
på badet oppe. Men hun gjorde motstand, slet seg løs og prøvde å flykte.

Jeg tenker vi kan se på de lengre tidsintervallene mellom THs "bekymringstelefoner"
som mistenkelige. Særlig mellom 11:17 og 13:08. "TH forsvinner fra tidslinjen" har
politiet uttalt. Hva så med vitneforklaringer om THs tilstedeværelse, kan man spørre.

Det er blitt opplyst at ingen fikk vite om forsvinningen før det var gått flere uker.
Det ble kun fortalt at AE var vekk. Rykter gikk om at hun var blitt syk.
Det tok vel gjerne også tid før de ansatte på Futurum ble innkalt til vitneavhør.

Da melder følgende problem seg - hvordan huske den ene dagen fra den andre?
For alle andre enn TH har sannsynligvis denne meget spesielle onsdagen fortont
seg som helt normal for de andre som jobber der. Om TH har vært ute noen
ærender på dagtid - hvor lett er det å huske 3 uker etterpå hvilken dag det var?

Og hvis han hadde for vane å dra ut en tur for å ordne ditt eller datt, blir det vel
enda vanskeligere å huske forskjell på dagene. Det er jo også kjent at TH ofte
dro hjemom ved lunsjtider for å spise. En normal dag på jobb blant mange.
Ansatte på et kontor skal passe sin egen jobb, ikke ha oversikt hvor sjefen
befinner seg til enhver tid.

Jeg anser det derfor som plausibelt at TH kan ha forlatt jobb i et tidsrom
midt på dagen, f.eks. for å fjerne sin døde kone fra deres felles hjem, uten
at det nødvendigvis ble lagt spesielt merke til av hans underordnede.

Både MB og VE blev afhørt 4. november i følge bogen.
Citera
2021-12-17, 12:08
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rlk73
Både MB og VE blev afhørt 4. november i følge bogen.

Men hva ble de spurt om? Sannsynligvis ikke om TH hadde oppført seg uvanlig.
Det handlet nok heller om de hadde observert mistenkelige personer i området
rundt Futurum, kan jeg tenke meg. Jeg tror ikke politiet stilte spørsmål som
kunne indikere at de mistenkte TH på et så tidlig tidspunkt.

Eller er jeg helt ute å kjøre her?
Citera
2021-12-17, 12:13
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Blir litt som i Jemtland-saken. Der trodde de også på ektemannen når han sa at hun hadde dratt sin vei på natta. Mobilsporet viste jo at telefonen hadde beveget seg nedover dalen. Men så etterhvert som de begynte å nøste opp, så pekte det mer og mer mot Svein. De fant ut at telefonen hennes hadde beveget seg fortere enn hva et menneske kan gå. Dette regner de seg fram til etterhvert som telefonen slår inn på den ene og den andre masten.
Men så var det Svein som hadde fraktet den nedover mot Brummundal.
Janne hadde spart opp penger for skille seg og reise sin vei, men så langt kom hun ikke.
Utrolig lik sak egentlig. Der også hadde de kommet hjem med taxi kvelden før etter å ha vært ute på noe tilstelning med alkohol. Han hadde rullet henne inn i noe plastikk for å kunne frakte henne avgårde uten at det skulle avsette blodspor, men siden Svein holdt på i fylla med dette så rant det blod over alt. I traktorskuffa, i jannes bil, og sin egen bil. Det ble også funnet en mengde blod ved veien bare 100 meter fra gården til foreldrene, der Svein har en garasje.
Svein er vel samme manipulator som TH. Han satt i huset sitt sammen med sin svigerbror, og spilte ulykkelig og redd. Svigerbroren var der for å hjelpe til med pass av barna osv. Bare skuespill alt sammen.
Ja, et godt eksempel på forskjellen mellom «ad-hoc» staging og planlagt staging som forskningen også beskriver.

Ad-hoc staging: Man leder politiet vekk FRA åstedet fordi man ikke har forberedt handling og åsted. SJ ville få politiet til å leite i Brumunddal.

Planlagt staging: Man leder politiet TIL åstedet som var staget og tilrettelagt nøye på forhånd. TH ville ha politiet til S4 umiddelbart.
Citera
2021-12-17, 13:16
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Ja, et godt eksempel på forskjellen mellom «ad-hoc» staging og planlagt staging som forskningen også beskriver.

Ad-hoc staging: Man leder politiet vekk FRA åstedet fordi man ikke har forberedt handling og åsted. SJ ville få politiet til å leite i Brumunddal.

Vålnes-saken er vel også et eksempel på dette, da de siktede antagelig hensatte
offerets bil i et øde område for å gi inntrykk av at han hadde forlatt hjemmet av
egen vilje. Som i Jemtland-saken.

Citat:
Planlagt staging: Man leder politiet TIL åstedet som var staget og tilrettelagt nøye på forhånd. TH ville ha politiet til S4 umiddelbart.

Dette er interessant, fordi man i planleggingen sannsynligvis har hatt mulighet til
å vurdere flere potensielle åsteder. Man kunne f.eks. valgt et fiktivt åsted som var
et helt annet sted enn det reelle. Likevel falt valget på hjemmet, og når man i ettertid
ser sakens utvikling, er det kanskje ikke så vanskelig å skjønne hvorfor. Det var viktig
at spor og DNA etter GM var naturlig å finne der fra før av.

Ser man bort fra disse rent tekniske forskjellene mellom ad-hoc og planlegging, er det
likevel en fellesnevner som nær sagt enhver GM i en drapssak ikke kan gardere seg mot -
mistanken om løgn. Og vi vet at i Jemtland-saken var det i stor grad løgnene som felte
drapsmannen. På samme vis er det løgnene som både avslører og beskytter de mistenkte
i Vålnes-saken. Jeg tenker at dette også i stor grad gjelder denne forsvinningen.
Citera
2021-12-17, 14:02
Medlem
Citat:
Men hva ble de spurt om? Sannsynligvis ikke om TH hadde oppført seg uvanlig.
Det handlet nok heller om de hadde observert mistenkelige personer i området
rundt Futurum, kan jeg tenke meg. Jeg tror ikke politiet stilte spørsmål som
kunne indikere at de mistenkte TH på et så tidlig tidspunkt.

Eller er jeg helt ute å kjøre her?

I avhøret fortæller de, at det var en helt normal arbejdsdag, og Hagen kom ved nitiden.

MB fortæller, at hun ikke har registreret nogle uenigheder i familien - tværtimod mener hun, at de fremstår 'sammensveiset'.

VE fortæller, at der ingen eksterne møder var den dag eller noget andet specielt, der skete. Han husker at Hagen var bekymret for Lisbeth, fordi hun ikke tog telefonen. Han tilbragte meget af dagen sammen med sin chef.

I bogen er også skrevet, at TH havde møde i et åbent kontorlandskab klokken 9.45, der drejede sig om regnskap og et muligt salg på Kvitfjell. Det sluttede lige omkring da MN ringede (som viste sig, at det var TH selv, der ringede).
Senast redigerad av rlk73 2021-12-17 kl. 14:42.
Citera
2021-12-17, 15:22
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rlk73
Hagen kom ved nitiden.

TH havde møde i et åbent kontorlandskab klokken 9.45

Interessant. Hva gjorde TH i halvtimen mellom 9:15 og 9:45, det lurer jeg på.
Dagens mest kritiske tidsrom. Så er det pausen i anrop mellom 11:13 og 14:08.
Citera
2021-12-17, 15:39
Medlem
Citat:
Interessant. Hva gjorde TH i halvtimen mellom 9:15 og 9:45, det lurer jeg på.
Dagens mest kritiske tidsrom. Så er det pausen i anrop mellom 11:13 og 14:08.

Der står intet om tiden fra 9.15 - 9.45.

Og efter telefonsamtalen med MN fra klokken 10.38 - 11.12, ringer han AE, spiser frokost, sidder i massagestolen, og vimser lidt rundt, og er bekymret - står der.
Senast redigerad av rlk73 2021-12-17 kl. 15:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in