2021-12-17, 09:27
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Att inte vårdpersonal och annan samhällskritisk personal fått högre prioritet i FHM:S vaccinationsprogram är inget annat än en skandal. På exempelvis Sös finns nu läkare som är sjuka i Corona.. Sammanfattningsvis: FHM är en mycket dysfunktionell myndighet som präglas av saktfärdighet och som inte kan stava till försiktighetsprincipen

Regionerna borde ta beslut att vaccinera vårdpersonal. Har man 2 sprutor är det ingen panik med tredje annat än för skröpliga över 80 år.

Region Stockkholm har gjort väldigt mycket konstigt och inkompetent under pandemin. Hur det är i andra regioner kan jag inte uttala mig om. Kanske lättare om det är en mindre kommun bättre överblick färre chefer.
Citera
2021-12-17, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Du kommer nog få avnjuta Carlsberg Export på Verandan och en halvdan Gin & Tonic på Bygget under mars månad ska du se!

Det ska mycket till att det klappar igen helt och hållet igen, speciellt under en sån ''lång'' tid framöver.

Så länge arrangörer kan begära covid pass på tex mässor borde det inte vara ett problem samt att man försöker i det mån det går att undvika trängsel

Om man endast får vara 500 personer i 1000 kvm är det lugnt. Vet inte hur stora lokaler är annars i en liten ica butik
Citera
2021-12-17, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det nya viruset är 70 gånger värre. Immunitet tycks inte finnas. Det dog 12 tusen första året efter att viruset kom till Sverige. Vaccin hjälper lite skralt. Speciellt om man inte fått sin tredje dos vilket de flesta inte har fått.

Det går på tok för långsamt med vaccin. Jag förväntar mig en explosion av fall närmaste tiden. Tur att det är jullov snart i vart fall.

Förkylningar, magsjuka, influensa exploderar också just nu. Dessa dominerar i skolor och förskolor just nu (iaf där jag bor) i förhållande till Covid. Så ur det perspektivet bra med Jullov.

Ps. det dog betydligt fler än 12000 förra året i Sverige...
Citera
2021-12-17, 09:49
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Regionerna borde ta beslut att vaccinera vårdpersonal. Har man 2 sprutor är det ingen panik med tredje annat än för skröpliga över 80 år.

Region Stockkholm har gjort väldigt mycket konstigt och inkompetent under pandemin. Hur det är i andra regioner kan jag inte uttala mig om. Kanske lättare om det är en mindre kommun bättre överblick färre chefer.

Regionerna borde samordna sig genom SKR och i ett gemensamt uttalande säga att de ger blanka fan i FHM:S prioriteringslista och prioritera vårdpersonal. Någon sådan palatsrevolution lär dock knapoast ske. Det är de för fega att göra.
Citera
2021-12-17, 09:52
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Regionerna borde samordna sig genom SKR och i ett gemensamt uttalande säga att de ger blanka fan i FHM:S prioriteringslista och prioritera vårdpersonal. Någon sådan palatsrevolution lär dock knapoast ske. Det är de för fega att göra.

De har ju ansvaret det kan göra som de vill! Varför i helvete sitta och vänta på FHM? Antingen är de handlingsförlamade eller fega. Vill de ha någon annan att skylla på om det inte blir bra.
Citera
2021-12-17, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Precis, och det är långt ifrån fallet för de allra flesta. Dessutom har det gått bra tidigare, så att införa det nu fram till jul och någon vecka efter leder nog inte till någon katastrof

Fortfarande bara milda symptom av ”omikron”? Ge ungarna lite tidigt jullov om vi ska vara livrädda för en förkylning. Det är nog ingen katastrof. De ska väl vara i skolan till 30 års-åldern.
Citera
2021-12-17, 10:32
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Siffror tack...

Inläggningar i Gauteng per vecka.

V46 341 st
V47 906 st
V48 2327 st
V49 3054 st
Hittills V49 1113 st

Klarar du se att ökningstakten avtagit mellan V48 och V49?
Nu vet vi ju att det släpar ordentligt, så att siffror för innevarande vecka är kompletta på måndag-tisdag.
Men när jag jämför med hur det såg ut förra fredagen, så ser det inte ut att bli någon ökning alls denna veckan.

Att nya fall har peakat, har du fått flera källor på från andra också..

Lägger även till denna.

https://www.news24.com/news24/southafrica/news/covid-19-in-gauteng-we-might-have-reached-peak-of-fourth-wave-says-phaahla-20211217
Senast redigerad av Bertil.Enstoring 2021-12-17 kl. 11:22.
Citera
2021-12-17, 10:42
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
De har ju ansvaret det kan göra som de vill! Varför i helvete sitta och vänta på FHM? Antingen är de handlingsförlamade eller fega. Vill de ha någon annan att skylla på om det inte blir bra.

Det handlar väldigt mycket om det sista. "Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer". Så står det överallt och i varenda kommun och i varenda region.
Citera
2021-12-17, 10:47
Medlem
Citat:

Enligt FHMs lista ligger vårdpersonal i samma prioriteringsgrupp som åldersgruppen 65-79 år där andelen som fått påfyllnadsdos är 67% just nu. Så regionen ska prioritera vårdpersonal.
Citera
2021-12-17, 10:56
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det handlar väldigt mycket om det sista. "Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer". Så står det överallt och i varenda kommun och i varenda region.
Jag kan meddela att även fler regioner än Stockholm har höjt intervallet mellan dos 2 och dos 3 till 7 månader. Hur många vet jag inte, men minst 1 har gjort det (från säker men privat källa).
Senast redigerad av LadySweden 2021-12-17 kl. 11:01.
Citera
2021-12-17, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
En fluga är det fortfarande inte.

Jo.

IVA ökar inte längre.
Citera
2021-12-17, 10:57
Medlem
Citat:

Så skriver FHM:

"Organisationen av vaccination med påfyllnadsdos till personalgrupper inom vård och omsorg, hälso- och sjukvård kan ske utifrån lokala och regionala förutsättningar parallellt med ovan prioriteringsordning förutsatt att inga undanträngningseffekter av de rekommenderade grupperna uppstår. Påfyllnadsdos utanför ordinarie prioriteringsordning erbjuds vårdpersonal som har stor risk att föra virus vidare till personer i riskgrupp. Detta avser personal som på daglig basis deltar i omvårdnad eller motsvarande grad av tät, långvarig kontakt av personer med hög risk att utveckla allvarlig sjukdom. "
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in