2021-12-16, 22:37
Medlem
Enligt aftonbl av den höga smittspridningen stänger nu tre grundskolor i Blekinge.
Citera
2021-12-16, 22:39
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Skrika går ju men några siffror har du inte lyckats prestera.
Berätta för mig hur 3045 inlagda förra veckan är mindre än 2327 veckan dessförinnan?
Och hur 155 döda förra veckan är mindre än 51 veckan dessförinnan?
https://www.nicd.ac.za/diseases-a-z-index/disease-index-covid-19/surveillance-reports/daily-hospital-surveillance-datcov-report/
Kan ju citera veckorapporten från sidan du själv länkar till:
In the past week, all provinces reported an increase in weekly incidence risk, except the Gauteng Province which reported a decrease (15.1 cases per 100 000 persons, 3.9% decrease), compared to the previous week.
Edit: Såg i efterhand att ni pratade inlagda. Fall minskar iaf så det är ett tydligt tecken på att det peakat. ds.
Citera
2021-12-16, 22:40
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
No shit sherlock..

Kom han på det nu? Att FHMs inställning till munskydd har påverkat folk?..

https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-vi-har-gjort-folk--skeptiska-till-munskydd/
Citera
2021-12-16, 22:40
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Kan ju citera veckorapporten från sidan du själv länkar till:
In the past week, all provinces reported an increase in weekly incidence risk, except the Gauteng Province which reported a decrease (15.1 cases per 100 000 persons, 3.9% decrease), compared to the previous week.

Tack för hjälpen!
Citera
2021-12-16, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Intressant vore om de kunde presentera aiffror angående hur många ovaccinerbara som blir sjuka och dör! Nu klumpas de ju ihop med ovaccinerade vilket blir väldigt fel, eftersom ovaccinerbara är bland de sköraste och svårast sjuka som finns
Exakt detta har jag tänkt på idag. Det måste göras skillnad på ovaccinerbara och övriga ovaccinerade i statistiken!
Citera
2021-12-16, 22:42
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Enligt aftonbl av den höga smittspridningen stänger nu tre grundskolor i Blekinge.

Ett antal klasser i 7 skolor i Malmö har gjort sin sista skoldag för i år, blir digital hemundervisning.

https://www.sydsvenskan.se/2021-12-16/flera-malmoklasser-far-stanna-hemma-efter-covidsmitta

Citat:
Några klasser i Malmös grundskolor har varit i sina klassrum för sista gången den här terminen. De får undervisning hemma på grund av covidsmitta bland barnen.
Citera
2021-12-16, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Källa på att vi skulle få tiotusentals sjuka om vi skulle gå över till distansundervisning.
Hmm... som jag uppfattade dig så yrade du om tiotusentals sjuka som vi skulle slippa om vi skulle ha gått över till distansundervisning eller till och med total skolstängning? Har du källa på det i så fall? Eller var det kanske inte det som du menade? Kanske har polletten ner att vi ändå skulle få tusentals sjuka och döda trots distansundervisning?

Hursomhelst, min poäng var att allt pekar på att generell skolstängning har marginell effekt på antalet sjuk (IVA) och döda. Nyttan är i princip försumbar i förhållande till kostanden som skolstängning medför.
Citera
2021-12-16, 23:27
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-vi-har-gjort-folk--skeptiska-till-munskydd/

Kanske blir munskyddskrav tillslut ändå?
Citera
2021-12-16, 23:34
Bannlyst
Vilken röra media har lyckats ställa till med. De intervjuar människor som tror, på fullt allvar, att det enda sättet att vara säker på evenemang och restauranger är att utestänga de personer som har haft covid eller som har negativa tester. De vill gärna ha vaccinpass. Oväntat nog intervjuades enbart personer som var på en aktivitet som krävde vaccinpass på Svt Rapport kl 19.30 i dag.

Samtidigt konstaterades i samma program att 79 av knappt 500 platser på IVA användes av covidpatienter. Hur många upptogs av influensapatienter? Det framgick inte.
Citera
2021-12-16, 23:35
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Hmm... som jag uppfattade dig så yrade du om tiotusentals sjuka som vi skulle slippa om vi skulle ha gått över till distansundervisning eller till och med total skolstängning? Har du källa på det i så fall? Eller var det kanske inte det som du menade? Kanske har polletten ner att vi ändå skulle få tusentals sjuka och döda trots distansundervisning?

Hursomhelst, min poäng var att allt pekar på att generell skolstängning har marginell effekt på antalet sjuk (IVA) och döda. Nyttan är i princip försumbar i förhållande till kostanden som skolstängning medför.

Såg inslag på TV4 där en expert uttalade sig i positiva ordalag om förlängt jullov. Problemet är att Omikron kommer att spridas mycket snabbt i Sverige. Vården kommer få extremt stora problem att tackla det här. Vaccination i så stor skala kommer inte hinnas med. Vi behöver all hjälp som finns att få.
Citera
2021-12-16, 23:37
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Klarar du läsa vad jag skriver? Har du grava problem?

Jag skrev att ökningstakten avseende inlagda förra veckan var mycket mindre än veckan innan. Denna veckan ser det ut att plana ut. Antal NYA fall har redan planat ut och börjat minska..

Varför drar du in dödsfall som vi alla vet släpar efter ordentligt?

Försöker du bara spela duktig och märka ord? Förstår inte vad du försöker uppnå..
Siffror tack...
Citera
2021-12-16, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Såg inslag på TV4 där en expert uttalade sig i positiva ordalag om förlängt jullov. Problemet är att Omikron kommer att spridas mycket snabbt i Sverige. Vården kommer få extremt stora problem att tackla det här. Vaccination i så stor skala kommer inte hinnas med. Vi behöver all hjälp som finns att få.
En total lockdown skulle underlätta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in