2021-12-16, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Eftersom jag näppeligen kan ta del av källmaterialet till boken -varken pga access eller pga tid- så måste jag ju helt och hållet förlita mig på den författade texten. Då blir det ju jätteviktigt att mer exakt veta vilka författarna är och deras motiv. De kan ju tex citerar fel, valt att vantolka, har bestämt sig för vinkel redan från början, vara köpta, etc. Om dessa författare vet jag nada och en snabb googling gör mig inte precis mer försäkrad om deras kompetens och förmågor.

”mer exakt veta vilka författarna är och deras motiv.”
Det framgår av texten i boken. De redovisar vem de är och deras motiv.

”inte precis mer försäkrad om deras kompetens och förmågor.” Kompetens och förmågor ser du ju när du läser texten! Då blir det väldigt tydligt, i båda riktningarna.

”De kan ju tex citerar fel, valt att vantolka, har bestämt sig för vinkel redan från början, vara köpta, etc.” Om du inte vågar lita på ditt eget omdöme, då kan du ju aldrig läsa någon text, utan att skita på dig.
Citera
2021-12-16, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Detta var det dummaste jag hört.
Skulle föräldrarna ha blivit felaktigt behandlade, menar du?
För att det utkommit en bok om det..
Märkligt att det inte är så som samhället ser det, särskilt inte de lagar och regler vi har. Ystadsfamiljen har vanvårdat sina barn. Det är skrämmande att lita blint på vad som står i en bok..
Föräldrarna kunde inte uppvisa några konkreta bevis för sina påståenden och resor, undervisning, jobb eller ej.
Riktig missär och dysfunktionell familj.
Barnen är väl fortfarande omhändertagna? De äldsta som "har ett val" söker sog väl tillbaks, då de inte vet bättre. Manipulation.

”Detta var det dummaste jag hört.
Skulle föräldrarna ha blivit felaktigt behandlade, menar du?
För att det utkommit en bok om det.”
Då har du inte hört mycket! Hela boken handlar ju om en rättsskandal. Sedan är det väl frågan om inte barnen blivit värst behandlade? De är ju i princip oskyldiga o vart fall. Och prognosen för an socialtjänsten omhändertagna barn är statistiskt väldigt dålig.
Citera
2021-12-16, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrKompost
”mer exakt veta vilka författarna är och deras motiv.”
Det framgår av texten i boken. De redovisar vem de är och deras motiv.

”inte precis mer försäkrad om deras kompetens och förmågor.” Kompetens och förmågor ser du ju när du läser texten! Då blir det väldigt tydligt, i båda riktningarna.

”De kan ju tex citerar fel, valt att vantolka, har bestämt sig för vinkel redan från början, vara köpta, etc.” Om du inte vågar lita på ditt eget omdöme, då kan du ju aldrig läsa någon text, utan att skita på dig.

Antingen är du idioti eller så spelar du dum. Alla kan ljuga och fabulera. Till och med SVT. Men jag ser sannolikheten för att SVT ska föra tittarna bakom ljuset som mycket liten i jämförelse med två okända skribenter som ger ur bok på eget förlag.
SVT känner jag. Dessa två inte alls. Samtidigt som ärendet är sprängstoff.
Citera
2021-12-16, 19:49
Citat:
Ja din känsla och din övertygelse är inget vi vare sig kan disputera eller ifrågasätta. Men din intelligens och läsförmåga kan vi kanske inte påverka, men väl ifrågasätta. Läser man boken framgår det att föräldrarna hoppade av projektet! Så det är inte deras röst vi hör i texten.

”De är kränkta”
Skulle inte du vara kränkt om dina fyra barn togs bort på tvivelaktiga grunder? Jag skulle kämpa tills hajtänderna var nedslitna till roten.
Offtopic, men hajar byter hela tiden ut sina tänder och gällande familjens barn, så var det väl 5 om jag inte minns fel?
Om grunderna var så tvivelaktiga så undrar jag över vart barnen är idag?
Citera
2021-12-16, 21:45
Medlem
Citat:
Offtopic, men hajar byter hela tiden ut sina tänder och gällande familjens barn, så var det väl 5 om jag inte minns fel?

1. Du har rätt. Jag skulle skrivit vargtänderna.
2. Fyra omhändertogs, ett var över 18 år och fick själv bestämma
3. Socialtjänsten behöver aldrig bevisa något. Grunderna kan vara tvivelaktiga i boken och bland allmänheten. Men domstolarna behärskas av socialtjänsten. Allt det klarläggs i just denna boken.
Citera
2021-12-16, 21:55
Medlem
Citat:
Antingen är du idioti eller så spelar du dum. Alla kan ljuga och fabulera. Till och med SVT. Men jag ser sannolikheten för att SVT ska föra tittarna bakom ljuset som mycket liten i jämförelse med två okända skribenter som ger ur bok på eget förlag.
SVT känner jag. Dessa två inte alls. Samtidigt som ärendet är sprängstoff.

Nej jag är varken idiot eller dum. I vart fall efter egen utsaga. Och om jag skall värdera SVTs och okända skribenters trovärdighet, så finns det bara två sätt:
1. Lyssna läsa till vad de säger
2. Använda min egen intelligens och omdömesförmåga till att fälla avgörandet

Ja ärendet är absolut sprängstoff! Desto viktigare att vi behandlar det med öppna, kanske vidöppna ögon och sinnen
Citera
2021-12-16, 22:00
Medlem
Citat:
Nej jag är varken idiot eller dum. I vart fall efter egen utsaga. Och om jag skall värdera SVTs och okända skribenters trovärdighet, så finns det bara två sätt:
1. Lyssna läsa till vad de säger
2. Använda min egen intelligens och omdömesförmåga till att fälla avgörandet

Ja ärendet är absolut sprängstoff! Desto viktigare att vi behandlar det med öppna, kanske vidöppna ögon och sinnen

Det förstår du väl att du inte kan lita på nått bara för att det finns mellan pärmar och låter fint formulerat och med ”citat”. Jag förstår inte hur man kan ha en sådan naiv inställning till det tryckta ordet.
Citera
2021-12-16, 22:06
Medlem
Citat:

Barnen är fortfarande omhändertagna. Eftersom ingen undersökt eller ifrågasatt grunderna till omhändertagandet. Förrän nu i den boken vi diskuterar. Det kan vara hög tid då minst ett av barnen kan ges bort till en annan familj. Som både får ett nytt barn PLUS full betalning från soc. När vi andra lyckas få ett eget nytt barn då för vi stå för kostnaderna själva. Det gör vi oftast gladeligen.
Citera
2021-12-16, 22:12
Medlem
Citat:
Eftersom jag näppeligen kan ta del av källmaterialet till boken -varken pga access eller pga tid- så måste jag ju helt och hållet förlita mig på den författade texten. Då blir det ju jätteviktigt att mer exakt veta vilka författarna är och deras motiv. De kan ju tex citerar fel, valt att vantolka, har bestämt sig för vinkel redan från början, vara köpta, etc. Om dessa författare vet jag nada och en snabb googling gör mig inte precis mer försäkrad om deras kompetens och förmågor.

”helt och hållet förlita mig på den författade texten. Då blir det ju jätteviktigt att mer exakt veta vilka författarna är och deras motiv”
Du kan ju vända på kuttingen och värdera textens logik och integritet och först därefter vid behov granska skribenterna?
Citera
2021-12-16, 22:22
Medlem
Citat:
Det förstår du väl att du inte kan lita på nått bara för att det finns mellan pärmar och låter fint formulerat och med ”citat”. Jag förstår inte hur man kan ha en sådan naiv inställning till det tryckta ordet.

Man litar aldrig på något i media. Man värderar! I min värld (forskarutbildad) vinner alltid den med de mest blytunga argumenten. Citat och referenser hjälper oss att visa att andra tänkt likartat. Det tryckta ordet är bäst, då det är enklare att manipulera folk med film och video. Mycket svårare i text
Senast redigerad av DrKompost 2021-12-16 kl. 22:27.
Citera
2021-12-16, 22:23
Medlem
Citat:
”helt och hållet förlita mig på den författade texten. Då blir det ju jätteviktigt att mer exakt veta vilka författarna är och deras motiv”
Du kan ju vända på kuttingen och värdera textens logik och integritet och först därefter vid behov granska skribenterna?

Men förstår du inte att man kan lura i läsaren precis vad som helst?
Du måste ha koll på källan.
Att resonemangen kan verka logiskt säger inte så mycket -det är väl det första en lögn ska lyckas med för att bli svald.
Och vad du syftar på med ”integritet” förstår jag inte.
Citera
2021-12-16, 22:24
Medlem
Citat:
Man litar aldrig på något i media. Man värderar! I min värld (forskarutbildad) vinner alltid den med de mest blytunga argumenten. Citat och referenser hjälper oss att visa att andra tänkt likartat. Det tryckta ordet är bäst, då det är enklare att manipulera folk med film och video.

Låt mig säga så här -det märks inte att du är forskarutbildad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in