2021-12-15, 17:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Dna kan være fellende bevis. Det kommer helt an på hvor dna'et er funnet.

Det er ingen opplysninger om hvor dna'et Lorentsen maser om, ble funnet.

Det er ikke nevnt noen steder at aktuelle dna er handlingrelatert til den alvorlige kriminelle handlingen AE ble utsatt for.

Siterer 13.11.19-artikkelen i VG.
Det kan også være at DNA-et ikke er relatert til ugjerningen, og tilhører en helt uskyldig person som på legalt vis har avsatt DNA på stedet.
Det går ikke an å beskylde alle som har vært innom S4 for å være poteniselle drapsmenn. Det må du også forstå.

Det var mange ukjente dna-profiler som ble sjekket ut én etter én. De tilhørte folk som hadde hatt lovlige og legitime ærender i S4. Og som ikke var mistenkt for noe som helst. Så vidt jeg oppfatter det så er det aktuelle dna'et du maser om, én av disse profilene som ikke er blitt identifisert. Men det er ingen grunn til å tro at dna'et har noe å gjøre med forsvinningen av AE. Det er jo Brøske som har uttalt seg slik. Jeg vet ikke. Forstår du ikke hva du leser. Er du en såkalt funksjonell analfabet. Eller "bare" kverulant.

I tillegg var det snakk om en del-profil på det sentrale åstedet. Politiet forsøkte å finne hele profilen. Det lyktes de med.

Hvilke av THs dna-spor på det sentrale åstedet dette gjaldt, er uvisst. Sandalen hennes kanskje, omtalt som dna på en gjenstand tilhørende AE. Eller om det var blodet hans på dørkarmer. Eller spor på badet hennes. Eller gjestetoalettet.

Disse opplysningene kom ikke frem i én og samme artikkel. Men i artikler etter hverandre i tid.

Like etter ble TH pågrepet.

Vi er ikke enig! Jeg tolker det som at dnaet det er snakk om her, er fra en ukjent person, og at dnaet er fra et sentralt sted på åstedet. Tror nok det var derfor de brukte så mye tid på å få frem flest mulig områder, som gjorde at politiet sto igjen med en profil som var fullverdig nok til å søke, og få et entydig treff. Det ville ellers ikke vært nødvendig å påpeke fordelen ved bruk av verktøy for å søke etter dnaet i slektsforskningdatabaser, hvis dnaet var THs, eller andre i kretsen, som har blitt dna-testet.

Akkurat som sitert fra artikkelen under. I artikkelen er det også forklart litt om dna. Forskjell på entydig profil og delprofil.
Profilen trenger ikke inneholde 16 områder (som brukes i Norge for å være fullverdig dna-profil) for å gi et entydig svar, men profilen må inneholde minst 10 områder.
Under 10 områder i dna-profilen er en delprofil, men kan likevel utelukke andre dna-profil-kandidater.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/rAO7jm/loerenskog-forsvinningen-kan-ha-avsloert-dna-profilen-til-ukjent-gjerningsperson

"Politiet har holdepunkter for at en ukjent DNA-profil som er avsatt sentralt på åstedet, kan knyttes til bortføringen av Anne-Elisabeth Hagen, ifølge VG."

Om dna-profilen:

"Begrepet DNA-profil brukes om informasjon fra flere områder av DNA-tråden. De første DNA-profilene som ble lagt i DNA-registeret var med informasjon fra ti områder fra arvestoff-molekylet.

– I dag bruker vi 16 slike områder. For å kunne identifisere entydig må man ha minst ti slike områder fra DNA-tråden, sier Bente Mevåg - en av landets fremste ekspert på DNA-teknologi."

"– Om det er færre enn ti informasjonspunkter, så omtales det som en delprofil."

"Det man helt sikkert kan bruke delprofiler til er å utelukke, fortsetter Mevåg."

https://www.nrk.no/norge/her-kan-svaret-i-forsvinningssaken-ligge_-men-politiet-nektes-tilgang-1.14921108

"Politiet har holdepunkter for at en ukjent DNA-profil som er avsatt sentralt på åstedet, kan knyttes til bortføringen av Anne-Elisabeth Hagen, ifølge VG."

"Dersom politiet fortsatt sitter med en ukjent DNA-profil, betyr det at politiet ikke har fått treff i spor- eller identitetsregisteret til Kripos.

Politiet har også hentet inn prøver fra folk for å utelukke dem fra åstedet."

"– Det er riktig at vi har hatt personer inne som har avgitt DNA, og at vi har benyttet DNA for å utelukke, men ytterligere detaljer kan jeg ikke gi, sier Brøske."

Jeg tolker dette som at personer med naturlig tilknytning til S4, og som allerede har avgitt dna, er utelukket når det gjelder "dnaet fra ukjent person".
Og jeg tolker det som at politiet har konkludert med at personen/dna-profilen, ikke er tidligere straffet. Derfor er dna-søk i slekt-søkebasene mulig løsning, men dessverre ikke lovlig i Norge.
Inntil videre må vi vente til eieren av dnaet gjør noe kriminelt, og blir tatt for det, før vedkommende blir avslørt.
Citera
2021-12-15, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Vi er ikke enig! Jeg tolker det som at dnaet det er snakk om her, er fra en ukjent person, og at dnaet er fra et sentralt sted på åstedet. Tror nok det var derfor de brukte så mye tid på å få frem flest mulig områder, som gjorde at politiet sto igjen med en profil som var fullverdig nok til å søke, og få et entydig treff. Det ville ellers ikke vært nødvendig å påpeke fordelen ved bruk av verktøy for å søke etter dnaet i slektsforskningdatabaser, hvis dnaet var THs, eller andre i kretsen, som har blitt dna-testet.

Akkurat som sitert fra artikkelen under. I artikkelen er det også forklart litt om dna. Forskjell på entydig profil og delprofil.
Profilen trenger ikke inneholde 16 områder (som brukes i Norge for å være fullverdig dna-profil) for å gi et entydig svar, men profilen må inneholde minst 10 områder.
Under 10 områder i dna-profilen er en delprofil, men kan likevel utelukke andre dna-profil-kandidater.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/rAO7jm/loerenskog-forsvinningen-kan-ha-avsloert-dna-profilen-til-ukjent-gjerningsperson

Om dna-profilen:

"Begrepet DNA-profil brukes om informasjon fra flere områder av DNA-tråden. De første DNA-profilene som ble lagt i DNA-registeret var med informasjon fra ti områder fra arvestoff-molekylet.

– I dag bruker vi 16 slike områder. For å kunne identifisere entydig må man ha minst ti slike områder fra DNA-tråden, sier Bente Mevåg - en av landets fremste ekspert på DNA-teknologi."

"– Om det er færre enn ti informasjonspunkter, så omtales det som en delprofil."

"Det man helt sikkert kan bruke delprofiler til er å utelukke, fortsetter Mevåg."

https://www.nrk.no/norge/her-kan-svaret-i-forsvinningssaken-ligge_-men-politiet-nektes-tilgang-1.14921108

"Dersom politiet fortsatt sitter med en ukjent DNA-profil, betyr det at politiet ikke har fått treff i spor- eller identitetsregisteret til Kripos.

Politiet har også hentet inn prøver fra folk for å utelukke dem fra åstedet."

"– Det er riktig at vi har hatt personer inne som har avgitt DNA, og at vi har benyttet DNA for å utelukke, men ytterligere detaljer kan jeg ikke gi, sier Brøske."

Jeg tolker dette som at personer med naturlig tilknytning til S4, og som allerede har avgitt dna, er utelukket når det gjelder "dnaet fra ukjent person".
Og jeg tolker det som at politiet har konkludert med at personen/dna-profilen, ikke er tidligere straffet. Derfor er dna-søk i slekt-søkebasene mulig løsning, men dessverre ikke lovlig i Norge.
Inntil videre må vi vente til eieren av dnaet gjør noe kriminelt, og blir tatt for det, før vedkommende blir avslørt.

Kornblomst har rett, denne DNA profilen var TH`s.
Citera
2021-12-15, 18:17
Medlem
Det er lite nytt i denne saken og jeg tror det går mot nedtrapping, desverre. De at polisen nå kaver om denne identiteten er nok siste trekk i saken. GM har selvfølgelig skjønt at politiet på ett tidspungt kom til å blåse denne "Golf identiteten", og har tatt høyde for dette. Det fører sikkert ingen andre steder en i en blindvei. Amatører eller proffe, en kan si å mene hva en vil, men dette er i allefall planlagt over tid. Det er ikke sikkert Gm / Gm`ene har noen kriminell bakgrunn fra før, men genuint interessert i IT og krypto er de værtfall. (jeg mener dette miljøet er begrenset). RU er sikkert uskyldig, men han MÅ ha en fornemmelse av hvem som er innblandet.

Polisen farer også med en del uklarheter.

1. identiteten er brukt til å opprette en mail konto på mail.com.. - Dette er svada. Hvem som helst kan opprette en hvilken som helst mail konto, og i hvilket som helst navn en ønsker på mail.com, uten å identifisere seg.

2. Identiteten er brukt til å opprette ett telefon nr.. - Svada, det er jo ikke opprettet noe telefon nr. Det er riktig nok oppgitt ett telefon nr, men dette er jo ikke aktivt, og har ikke vært aktivt i den aktuelle perioden. Altså det er ikke opprettet. Nr kan være tilfeldig plukket, eller som noen sier, at "noen" med tilgang kunne vite at nr sto ledig.

3. Identiteten er brukt til å opprette konto på vekslingsbørsene binance og hva det nå var.. Dette kan jeg ikke noe om selv, men som erfarne skriver, en trenger ikke noe pass eller å identifisere seg for og registrere seg her heller.

Men at firma adr til Golf ble brukt, som kun hadde vært søkbar noen dager i forveien er spesielt. Golf er ikke tilfeldig valgt, det må være noen i miljø han har vært, eller personer med en viss kjennskap til Golf som vet noe om dette.

Det er nesten for godt til å være sant at TH er uskyldig her.. Sammarbeidsnekt, afghanere med pistol på isen, huller i tidslinja, hans uvanlige atferd den 28.10, denne merkelige badekar historien, forklaringen fra venninnene til AEH, forklaringen fra svogeren, disse ektepaktene.. Å mye mer

Likevell mener jeg det er en gedigen tabbe å legge bort både Ås bmw`en og Futurum pigvinen som snur forran kamera. Jeg selv mener jo løsningen kan ligge i disse to observasjonene, men det er bare en antagelse. Politiet burde ha funnet disse, om ikke annet, bare for å utelukke!!
Citera
2021-12-15, 18:47
Medlem
Citat:
Siktelsen var nødvendig for å undersøke TH skikkelig. Tror ikke vi skal tenke at årsaken til siktelsen var at mistanken var sterk. Det viktigste er at politiet får undersøke grundig, for å unngå uendelige spekulasjoner, etter at siktelsen mot TH blir henlagt. For det tror jeg kommer til å skje.

Det skal du få lov til å tro.
Citera
2021-12-15, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronsangel
Det er lite nytt i denne saken og jeg tror det går mot nedtrapping, desverre. De at polisen nå kaver om denne identiteten er nok siste trekk i saken. GM har selvfølgelig skjønt at politiet på ett tidspungt kom til å blåse denne "Golf identiteten", og har tatt høyde for dette. Det fører sikkert ingen andre steder en i en blindvei. Amatører eller proffe, en kan si å mene hva en vil, men dette er i allefall planlagt over tid. Det er ikke sikkert Gm / Gm`ene har noen kriminell bakgrunn fra før, men genuint interessert i IT og krypto er de værtfall. (jeg mener dette miljøet er begrenset). RU er sikkert uskyldig, men han MÅ ha en fornemmelse av hvem som er innblandet.

Polisen farer også med en del uklarheter.

1. identiteten er brukt til å opprette en mail konto på mail.com.. - Dette er svada. Hvem som helst kan opprette en hvilken som helst mail konto, og i hvilket som helst navn en ønsker på mail.com, uten å identifisere seg.

2. Identiteten er brukt til å opprette ett telefon nr.. - Svada, det er jo ikke opprettet noe telefon nr. Det er riktig nok oppgitt ett telefon nr, men dette er jo ikke aktivt, og har ikke vært aktivt i den aktuelle perioden. Altså det er ikke opprettet. Nr kan være tilfeldig plukket, eller som noen sier, at "noen" med tilgang kunne vite at nr sto ledig.

3. Identiteten er brukt til å opprette konto på vekslingsbørsene binance og hva det nå var.. Dette kan jeg ikke noe om selv, men som erfarne skriver, en trenger ikke noe pass eller å identifisere seg for og registrere seg her heller.

Men at firma adr til Golf ble brukt, som kun hadde vært søkbar noen dager i forveien er spesielt. Golf er ikke tilfeldig valgt, det må være noen i miljø han har vært, eller personer med en viss kjennskap til Golf som vet noe om dette.

Det er nesten for godt til å være sant at TH er uskyldig her.. Sammarbeidsnekt, afghanere med pistol på isen, huller i tidslinja, hans uvanlige atferd den 28.10, denne merkelige badekar historien, forklaringen fra venninnene til AEH, forklaringen fra svogeren, disse ektepaktene.. Å mye mer

Likevell mener jeg det er en gedigen tabbe å legge bort både Ås bmw`en og Futurum pigvinen som snur forran kamera. Jeg selv mener jo løsningen kan ligge i disse to observasjonene, men det er bare en antagelse. Politiet burde ha funnet disse, om ikke annet, bare for å utelukke!!

Enig i meget af det du skriver, jeg tror også at ‘Golf’ er det sidste skud de prøver, for at få en opklaring på krypto- og IT delen.

Men som du også skriver, har gm/mgm jo vidst, at de ville finde frem til denne ‘Golf’, som jeg heller ikke tror er tilfældigt valgt. Og så godt som dette er planlagt over lang tid, er der sikkert også tænkt over dette.

Men jeg tror de har tjek på resten, og bare lige mangler det sidste… Men det kan jo også være det, der gør om sagen får en afslutning eller om den henlægges.

Men politiet virker optimistiske, så vi må håbe, at de er på rette vej… Alt andet vil jo være en skandale for Norsk Politi.
Senast redigerad av rlk73 2021-12-15 kl. 18:59.
Citera
2021-12-15, 19:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Formann
Kornblomst har rett, denne DNA profilen var TH`s.
https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2020/03/02/195653349/hagen-forsvinningen-politiet-nektes-tilgang-til-dna-register

"Ifølge NRK sitter politiet fortsatt med en ukjent DNA-profil etter å ha gått gjennom spor- og identitetsregistreret til Kripos. Det er også hentet inn DNA fra personer man vet har vært i boligen i tiden før forsvinningen og fra andre for å utelukke dem fra etterforskningen. Dette bekrefter Brøske til NRK."

Politiet har sammenlignet DNA-profilen med THs dna og andre som har vært i boligen. Og politiet har ikke fått treff i sine register, som betyr at personen ikke er tidligere straffet, eller er en del av etterforskningregisteret (THs dna-profil finnes der).
Citera
2021-12-15, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av univers123
Å finne noen som gjør alt så lenge gevinsten er høy nok, er en mulighet. Men at en mann som TH hadde tatt slike sjanser, virker veldig ulogisk for meg i forhold til det inntrykket jeg sitter med av TH. Som nevnt flere ganger, vil han da måtte leve med frykten for utpressing og avsløring den tida han har igjen. Igjen, ulogisk å tro. Så vidt vi vet har politiet ikke funnet noen forbindelser mellom TH og slike kandidater. Skulle han ha hyret/presset eller på andre måter ha fått noen bekjente til å utføre et drap, er dette også ulogisk i forhold til hva det faktisk innebærer å være den som med egne hender tar livet av et annet menneske. Derfor er det lettest å tenke at dette er en kidnapping der ikke alt muligens gikk helt etter planen.

Det er trolig ingen hyret til dette oppdraget. Presset mulig. Kanskje ble det derfor nødvendig å kvele henne selv? Den andre GP sa hit, men ikke lenger? Jeg tror TH selv kvalte sin kone. Den andre GP holdt henne under kontroll til det kunne skje.
Citera
2021-12-15, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Da må du fortelle hva du mener har skjedd, basert på disse sporene.

For å finne ut om en påstand eller teori er holdbar eller ikke, kan det være smart å ha en kritisk innstilling og vurdere alternative forklaringer. Hvis ikke havner man fort på ville veier.

Man fikk et godt eksempel på hvor galt det kan gå, da politiet ble tvunget til å løslate TH fra varetekt, og måtte fremskynde pågripelsen av RU. Slike feilvurderinger kan fort ødelegge en hel etterforskning.

Takk for råd, men jeg trenger dem ikke. Foretrekker ville veier, alltid. God hjernetrim og så er det så befriende å operere helt uten «lenker».

Utover det må jeg selvsagt ingenting. Jeg har ingen problemer med å finne flere og gode alternative forklaringer på funn på åstedet. Ei heller knytte de sammen. Men du har ingen genuin interesse av dem.
Citera
2021-12-15, 19:16
Medlem
Citat:
https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2020/03/02/195653349/hagen-forsvinningen-politiet-nektes-tilgang-til-dna-register

"Ifølge NRK sitter politiet fortsatt med en ukjent DNA-profil etter å ha gått gjennom spor- og identitetsregistreret til Kripos. Det er også hentet inn DNA fra personer man vet har vært i boligen i tiden før forsvinningen og fra andre for å utelukke dem fra etterforskningen. Dette bekrefter Brøske til NRK."

Politiet har sammenlignet DNA-profilen med THs dna og andre som har vært i boligen. Og politiet har ikke fått treff i sine register, som betyr at personen ikke er tidligere straffet, eller er en del av etterforskningregisteret (THs dna-profil finnes der).

So what, det var TH sin dna uansett hvor mye du messer om dette.
Du behøver ikke skrive mer til meg om det.
Citera
2021-12-15, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
Det er trolig ingen hyret til dette oppdraget. Presset mulig. Kanskje ble det derfor nødvendig å kvele henne selv? Den andre GP sa hit, men ikke lenger? Jeg tror TH selv kvalte sin kone. Den andre GP holdt henne under kontroll til det kunne skje.

Hvis de er sikre på, at hun blev kvalt, tror jeg også, at det er sådan det er sket (hvis TH er skyldig).

En relation hun har kendt godt, har holdt hende under opsyn, til han selv kunne være der til at gøre det.

Der skal et had til for at kvæle en person, tænker jeg.
Senast redigerad av rlk73 2021-12-15 kl. 19:32.
Citera
2021-12-15, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rlk73
Hvis de er sikre på, at hun er kvalt, tror jeg også, at det er sådan det er sket.

En relation hun har kendt godt, har holdt hende under opsyn, til han selv har kunne gøre det.

Der skal had til, for at kvæle en anden person, tænker jeg.

Enig. Og hvorfor er der funn av strips og tape på åstedet om det ikke var et behov for det? Hun var nok både teipet og stripset for med det å ikke kunne yte motstand tiden hun ble holdt under oppsyn og frem til hun ble kvalt. Dersom første gp var den som skulle ta henne av dage, ville det ikke vært behov for disse tingene. For en dumskap å legge alt dette igjen: klær, smykker, klokke, tape, strips osv. Det ble kanskje travelt? Tenkt fjernet senere? Men så indikerte noe at noen kanskje allerede hadde sett åstedet og man kunne ikke endre på noe?
Citera
2021-12-15, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
Enig. Og hvorfor er der funn av strips og tape på åstedet om det ikke var et behov for det? Hun var nok både teipet og stripset for med det å ikke kunne yte motstand tiden hun ble holdt under oppsyn og frem til hun ble kvalt. Dersom første gp var den som skulle ta henne av dage, ville det ikke vært behov for disse tingene. For en dumskap å legge alt dette igjen: klær, smykker, klokke, tape, strips osv. Det ble kanskje travelt? Tenkt fjernet senere? Men så indikerte noe at noen kanskje allerede hadde sett åstedet og man kunne ikke endre på noe?

Der var nok ingen professionelle, der ville efterlade strips, tape osv. - det ville være hurtigt ind og hurtigt ud.
Senast redigerad av rlk73 2021-12-15 kl. 19:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in