Citat:
Dna kan være fellende bevis. Det kommer helt an på hvor dna'et er funnet.
Det er ingen opplysninger om hvor dna'et Lorentsen maser om, ble funnet.
Det er ikke nevnt noen steder at aktuelle dna er handlingrelatert til den alvorlige kriminelle handlingen AE ble utsatt for.
Siterer 13.11.19-artikkelen i VG.
Det var mange ukjente dna-profiler som ble sjekket ut én etter én. De tilhørte folk som hadde hatt lovlige og legitime ærender i S4. Og som ikke var mistenkt for noe som helst. Så vidt jeg oppfatter det så er det aktuelle dna'et du maser om, én av disse profilene som ikke er blitt identifisert. Men det er ingen grunn til å tro at dna'et har noe å gjøre med forsvinningen av AE. Det er jo Brøske som har uttalt seg slik. Jeg vet ikke. Forstår du ikke hva du leser. Er du en såkalt funksjonell analfabet. Eller "bare" kverulant.
I tillegg var det snakk om en del-profil på det sentrale åstedet. Politiet forsøkte å finne hele profilen. Det lyktes de med.
Hvilke av THs dna-spor på det sentrale åstedet dette gjaldt, er uvisst. Sandalen hennes kanskje, omtalt som dna på en gjenstand tilhørende AE. Eller om det var blodet hans på dørkarmer. Eller spor på badet hennes. Eller gjestetoalettet.
Disse opplysningene kom ikke frem i én og samme artikkel. Men i artikler etter hverandre i tid.
Like etter ble TH pågrepet.
Det er ingen opplysninger om hvor dna'et Lorentsen maser om, ble funnet.
Det er ikke nevnt noen steder at aktuelle dna er handlingrelatert til den alvorlige kriminelle handlingen AE ble utsatt for.
Siterer 13.11.19-artikkelen i VG.
Det kan også være at DNA-et ikke er relatert til ugjerningen, og tilhører en helt uskyldig person som på legalt vis har avsatt DNA på stedet.Det går ikke an å beskylde alle som har vært innom S4 for å være poteniselle drapsmenn. Det må du også forstå.
Det var mange ukjente dna-profiler som ble sjekket ut én etter én. De tilhørte folk som hadde hatt lovlige og legitime ærender i S4. Og som ikke var mistenkt for noe som helst. Så vidt jeg oppfatter det så er det aktuelle dna'et du maser om, én av disse profilene som ikke er blitt identifisert. Men det er ingen grunn til å tro at dna'et har noe å gjøre med forsvinningen av AE. Det er jo Brøske som har uttalt seg slik. Jeg vet ikke. Forstår du ikke hva du leser. Er du en såkalt funksjonell analfabet. Eller "bare" kverulant.
I tillegg var det snakk om en del-profil på det sentrale åstedet. Politiet forsøkte å finne hele profilen. Det lyktes de med.
Hvilke av THs dna-spor på det sentrale åstedet dette gjaldt, er uvisst. Sandalen hennes kanskje, omtalt som dna på en gjenstand tilhørende AE. Eller om det var blodet hans på dørkarmer. Eller spor på badet hennes. Eller gjestetoalettet.
Disse opplysningene kom ikke frem i én og samme artikkel. Men i artikler etter hverandre i tid.
Like etter ble TH pågrepet.
Vi er ikke enig! Jeg tolker det som at dnaet det er snakk om her, er fra en ukjent person, og at dnaet er fra et sentralt sted på åstedet. Tror nok det var derfor de brukte så mye tid på å få frem flest mulig områder, som gjorde at politiet sto igjen med en profil som var fullverdig nok til å søke, og få et entydig treff. Det ville ellers ikke vært nødvendig å påpeke fordelen ved bruk av verktøy for å søke etter dnaet i slektsforskningdatabaser, hvis dnaet var THs, eller andre i kretsen, som har blitt dna-testet.
Akkurat som sitert fra artikkelen under. I artikkelen er det også forklart litt om dna. Forskjell på entydig profil og delprofil.
Profilen trenger ikke inneholde 16 områder (som brukes i Norge for å være fullverdig dna-profil) for å gi et entydig svar, men profilen må inneholde minst 10 områder.
Under 10 områder i dna-profilen er en delprofil, men kan likevel utelukke andre dna-profil-kandidater.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/rAO7jm/loerenskog-forsvinningen-kan-ha-avsloert-dna-profilen-til-ukjent-gjerningsperson
"Politiet har holdepunkter for at en ukjent DNA-profil som er avsatt sentralt på åstedet, kan knyttes til bortføringen av Anne-Elisabeth Hagen, ifølge VG."
Om dna-profilen:
"Begrepet DNA-profil brukes om informasjon fra flere områder av DNA-tråden. De første DNA-profilene som ble lagt i DNA-registeret var med informasjon fra ti områder fra arvestoff-molekylet.
– I dag bruker vi 16 slike områder. For å kunne identifisere entydig må man ha minst ti slike områder fra DNA-tråden, sier Bente Mevåg - en av landets fremste ekspert på DNA-teknologi."
"– Om det er færre enn ti informasjonspunkter, så omtales det som en delprofil."
"Det man helt sikkert kan bruke delprofiler til er å utelukke, fortsetter Mevåg."
https://www.nrk.no/norge/her-kan-svaret-i-forsvinningssaken-ligge_-men-politiet-nektes-tilgang-1.14921108
"Politiet har holdepunkter for at en ukjent DNA-profil som er avsatt sentralt på åstedet, kan knyttes til bortføringen av Anne-Elisabeth Hagen, ifølge VG."
"Dersom politiet fortsatt sitter med en ukjent DNA-profil, betyr det at politiet ikke har fått treff i spor- eller identitetsregisteret til Kripos.
Politiet har også hentet inn prøver fra folk for å utelukke dem fra åstedet."
"– Det er riktig at vi har hatt personer inne som har avgitt DNA, og at vi har benyttet DNA for å utelukke, men ytterligere detaljer kan jeg ikke gi, sier Brøske."
Jeg tolker dette som at personer med naturlig tilknytning til S4, og som allerede har avgitt dna, er utelukket når det gjelder "dnaet fra ukjent person".
Og jeg tolker det som at politiet har konkludert med at personen/dna-profilen, ikke er tidligere straffet. Derfor er dna-søk i slekt-søkebasene mulig løsning, men dessverre ikke lovlig i Norge.
Inntil videre må vi vente til eieren av dnaet gjør noe kriminelt, og blir tatt for det, før vedkommende blir avslørt.