2021-12-15, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Nå har jeg forklart deg ang linker. Ser ikke noe behov for å bruke t-skje for å utdype.

T-skje høres ut som en ubehagelig skje å bruke, så takk for at du ikke ønsker bruke det.

Det kommer forhåpentligvis en link etter hvert.
Citera
2021-12-15, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Her er svaret Havhest fikk fra Kornblomst, da Havhest kom med en påstand som viste seg å være 100% korrekt:

Derfor bør man kunne forvente det samme av Kornblomst.

Hvis det er slik du påstår at flere husker at dette ukjente DNA-sporet var THs, så bør det ikke være noe problem å komme med en link.

Siden du er så veldig opptatt av å trekke frem Havhest og forsøker å irettesette andre, så er det jo veldig påfallende at du ikke reagerte i det hele tatt på Havhests feilaktige påstander om knehasene.

Hvor var du da? Eller har du kanskje glemt det allerede. Sånn liksom.

Havhest fremstilte det som at opplysningene om THs DNA under knehasene nærmest var diktet opp.
Uten noen som helst link hevdet Havhest at dette bare var påstander som ble fremmet i forumet.

Konfrontert med fakta og dokumentasjon så nekter Havhest fortsatt å forholde seg til sakens kjerne.

I stedet tilpasses "argumentene" og VG beskyldes for uriktige opplysninger.
Nok en gang uten noen som helst holdepunkter til fakta eller link.

Kornblomst har helt rett og er inne på noe vesentlig når denne diskusjonsformen beskrives som manipulerende.
For de som følger med er det ikke så vanskelig å se hvorfor dere har behov for å ty til disse metodene.
Citera
2021-12-15, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Ja, han har nok vært fysisk også. Det som kommer fram på bilder er nok bare en liten del.
Kanskje utøvde han volden på en sånn måte at det ikke lagde noen synlige skader.

Ja det er spesielt at på de få fotografiene som finnes av henne, så har hun synlige skader på to av de. Hun har også merker rundt begge håndleddene på hundebildet. Ellers, på bildene av de to sammen er det påfallende at hun lener seg vekk fra han. Spesielt det bildet der han har et jerngrep rundt skulderen eller overarmen hennes, og hun lener seg tydelig vekk fra han.

Et fotografi kan si mer enn tusen ord. Hun ville vekk fra han.

Citat:
Ursprungligen postat av LH07
dna kan ha betydning om det kan settes i sammenheng med andre spor selv om det alene har mindre betydning.

Dna kan være fellende bevis. Det kommer helt an på hvor dna'et er funnet.

Det er ingen opplysninger om hvor dna'et Lorentsen maser om, ble funnet.

Citat:
Du har fått linker som beviser at det ble funnet en ukjent DNA-profil på en helt sentral del av åstedet i S4. Dette påstod du var løgner, manipulering og grunnløse påstander.

Din påstand var at det dreide seg om et funn av delvis dna, som til slutt ble identifisert som Tom Hagens.

Kan du vennligst komme med en link som bekrefter denne påstanden?

Det er ikke nevnt noen steder at aktuelle dna er handlingrelatert til den alvorlige kriminelle handlingen AE ble utsatt for.

Siterer 13.11.19-artikkelen i VG.
Det kan også være at DNA-et ikke er relatert til ugjerningen, og tilhører en helt uskyldig person som på legalt vis har avsatt DNA på stedet.
Det går ikke an å beskylde alle som har vært innom S4 for å være poteniselle drapsmenn. Det må du også forstå.

Citat:
Citat:
Derfor bør man kunne forvente det samme av Kornblomst.

Hvis det er slik du påstår at flere husker at dette ukjente DNA-sporet var THs, så bør det ikke være noe problem å komme med en link.

Det var mange ukjente dna-profiler som ble sjekket ut én etter én. De tilhørte folk som hadde hatt lovlige og legitime ærender i S4. Og som ikke var mistenkt for noe som helst. Så vidt jeg oppfatter det så er det aktuelle dna'et du maser om, én av disse profilene som ikke er blitt identifisert. Men det er ingen grunn til å tro at dna'et har noe å gjøre med forsvinningen av AE. Det er jo Brøske som har uttalt seg slik. Jeg vet ikke. Forstår du ikke hva du leser. Er du en såkalt funksjonell analfabet. Eller "bare" kverulant.

I tillegg var det snakk om en del-profil på det sentrale åstedet. Politiet forsøkte å finne hele profilen. Det lyktes de med.

Hvilke av THs dna-spor på det sentrale åstedet dette gjaldt, er uvisst. Sandalen hennes kanskje, omtalt som dna på en gjenstand tilhørende AE. Eller om det var blodet hans på dørkarmer. Eller spor på badet hennes. Eller gjestetoalettet.

Disse opplysningene kom ikke frem i én og samme artikkel. Men i artikler etter hverandre i tid.

Like etter ble TH pågrepet.

Nå svarer jeg ikke på mer mas om dette dna'et.
Citera
2021-12-15, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rlk73
I bogen står følgende fra et afhør med TH, hvor han henviser til en ægtepagt:

Trolig viser Hagen til en ektepakt, som er datert mai 2000, som politiet har fått fra HHB1. I den står det, som Hagen sier, at Lisbeth har livslang borett i Sloraveien. Det står også, at dersom hun ønsker at skille seg, skal ektemannen betale 60% af en ny bolig 'av normal standard'. Hvis han selv skulle ønske at skille sig, måtte han betale 90% av prisen. Dokumentet er signert av begge, men ikke av noen vitner, som loven krever. Dermed er den ugyldig. Ektepakten er heller ikke tinglyst.

Det får meg til å tro at AE har forsøkt å kjempe for sine økonomiske rettigheter i ekteskapet.

AE kjente TH veldig godt. Kan hende hun forsto med intellektet sitt at det gikk an å komme ut av den økonomiske undertrykkelsen. Men, at hun fryktet for livet sitt om hun tok steget fullt ut. At innerst inne visste hun at om hun flyttet ut, ville han ikke godta det. At han ville ha kommet etter henne.

Vi leser jo stadig vekk om partnerdrap. Det skjer rett som det er.

Det er trist at AE skulle ende sine dager på dette viset.
Citera
2021-12-15, 14:24
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Ja det er spesielt at på de få fotografiene som finnes av henne, så har hun synlige skader på to av de. Hun har også merker rundt begge håndleddene på hundebildet. Ellers, på bildene av de to sammen er det påfallende at hun lener seg vekk fra han. Spesielt det bildet der han har et jerngrep rundt skulderen eller overarmen hennes, og hun lener seg tydelig vekk fra han.

Ja, de så ikke så lykkelige ut å bildene.
Det hyttebildet, bildet fra den skituren der en hund var med, og det bildet der de sitter på en restaurant og AE bøyer seg vekk.
Bilder forteller mye.
Man ser jo tydelig på bildene at TH er en tyrann. Og spesielt i fylla.
Tror han var godt skjenkt på det bildet der han holder rundt henne og hun bøyer seg vekk.
Han er ikke noen jordnær og varm person. Men det er AE, og det er slike varme personer som tiltrekker kalde empatiløse psykopater som TH.
Citera
2021-12-15, 15:40
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ja, og hun forsvant nok fra han.

Siden den eneste personen som sannsynligvis hadde motiv for et drap på AEH var på jobb, kan det hende dette er motivet i Hagen saken:

Fra filmen:

Jeg er så mye lykkeligere nå når jeg er "død" - teknisk sett "forsvunnet" - snart blir jeg antatt død. Borte, og min løgnaktige, utro, uvitende mann vil komme i fengsel for drapet på meg. Nick Dunne tok stoltheten min, verdigheten min, håpet mitt og pengene mine. Han tok og tok fra meg til jeg ikke lenger fantes - det kaller jeg "drap". La straffen stå i forhold til forbrytelsen"
Citera
2021-12-15, 15:42
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Siden du er så veldig opptatt av å trekke frem Havhest og forsøker å irettesette andre, så er det jo veldig påfallende at du ikke reagerte i det hele tatt på Havhests feilaktige påstander om knehasene.

Havhest fremstilte det som at opplysningene om THs DNA under knehasene nærmest var diktet opp.
Uten noen som helst link hevdet Havhest at dette bare var påstander som ble fremmet i forumet.

Konfrontert med fakta og dokumentasjon så nekter Havhest fortsatt å forholde seg til sakens kjerne.

Kornblomst har helt rett og er inne på noe vesentlig når denne diskusjonsformen beskrives som manipulerende.
For de som følger med er det ikke så vanskelig å se hvorfor dere har behov for å ty til disse metodene.
Har det kommet en ny tidslinje eller må vi anta at disse sporene som skulle tyde på at TH sto bak ble satt i S4 mens TH var på jobb?

Tror du:

1. VG sitter på en ny tidslinje 3 år etter forsvinningen som viser at TH var hjemme da AEH forsvant.

2. VG har ikke noe som tyder på at det kommer en ny tidslinje 3 år etter forsvinningen. TH var på jobb da AEH forsvant.

Du skjønner vel selv det blir umulig at TH kunne ha satt disse sporene i S4 hvis han var på jobb samtidig..

Forklaring i filmen Gone Girl
Senast redigerad av Legokatt 2021-12-15 kl. 15:44.
Citera
2021-12-15, 16:25
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Du misforstår dette med slektskapssøk. Det gjelder slektskap til de 100.000 som ligger i identitetsregisteret. DNA fra familien Hagen har de selvsagt oversikt over.

Ja, jeg misforsto åpenbart. Det de altså ønsker å bruke slektskapssøk til er å se
om det fins mulige DNA-profiler av folk som har slektskap til den som har avsatt
ukjent DNA.

Det vil altså hypotetisk sett si at dersom f.eks. Verisure-selgeren har mistet noen hårstrå
i gangen, og de ikke har tatt DNA-test av ham direkte, så kan de f.eks. finne fram til ham
hvis f.eks. sønnen eller faren eller tilsvarende personer fins i DNA-registeret.

Men det står forøvrig lite om funnstedet av dette antatt ukjente DNA'et. Regner da med
det er stor sannsynlghet for at en slik slektskapssammenligning ville føre til at personen
det gjelder like gjerne blir sjekket ut av saken.

Det er likevel en stor utfordring her, og det er at det har vært flere håndverkere av
utenlandsk opprinnelse i boligen i en lengre periode kort tid før forsvinningen.
Da er potensialet stort for funn av ukjent DNA som det vil kreve betydelige ressurser
for å identifisere. Treff i DNA-søk må jo korrellere med personer som ikke har hatt
legitime ærend i boligen. Siden vi står overfor en åpenbart planlagt forbrytelse, kan
man tenke seg at valg av åsted er basert bl.a. på vanskeligheten av å finne en GM
utfra DNA-profiler.
Citera
2021-12-15, 16:32
Medlem
Citat:

Jeg ønsker ikke å begynne på en diskusjon om knehasene. Jeg har ikke grunnlag til å ta side i den saken. Det får du ta opp med den det gjelder.

Enig i at det bør være like krav til dokumentasjon av påstander for alle debattanter.

Citat:

Jeg ønsker ikke å være manipulerende. Mulig det er en del av personligheten min, som jeg ikke legger merke til selv.
Citera
2021-12-15, 16:34
Medlem
Citat:

Nå svarer jeg ikke på mer mas om dette dna'et.

Den er grei.
Citera
2021-12-15, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Ja, jeg misforsto åpenbart. Det de altså ønsker å bruke slektskapssøk til er å se
om det fins mulige DNA-profiler av folk som har slektskap til den som har avsatt
ukjent DNA.

Det vil altså hypotetisk sett si at dersom f.eks. Verisure-selgeren har mistet noen hårstrå
i gangen, og de ikke har tatt DNA-test av ham direkte, så kan de f.eks. finne fram til ham
hvis f.eks. sønnen eller faren eller tilsvarende personer fins i DNA-registeret.

Ja, det var slik jeg også forstod det.

Citat:
Men det står forøvrig lite om funnstedet av dette antatt ukjente DNA'et. Regner da med
det er stor sannsynlghet for at en slik slektskapssammenligning ville føre til at personen
det gjelder like gjerne blir sjekket ut av saken.

Det ble skrevet i en artikkel at funnstedet var et sentralt sted på åstedet.

Citat:
Det er likevel en stor utfordring her, og det er at det har vært flere håndverkere av
utenlandsk opprinnelse i boligen i en lengre periode kort tid før forsvinningen.
Da er potensialet stort for funn av ukjent DNA som det vil kreve betydelige ressurser
for å identifisere. Treff i DNA-søk må jo korrellere med personer som ikke har hatt
legitime ærend i boligen. Siden vi står overfor en åpenbart planlagt forbrytelse, kan
man tenke seg at valg av åsted er basert bl.a. på vanskeligheten av å finne en GM
utfra DNA-profiler.

Det stemmer nok at det blir vanskelig å finne GM ut fra dette sporet, men det kan ikke utelukkes helt før man evt får et treff, og man kan sjekke denne personen ut av saken.

Per Angel hadde et godt poeng. Jo lengre tid man sitter igjen med et ukjent DNA-spor, jo mer øker sannsynligheten for at det kan være gjerningspersonen.
Senast redigerad av Lorentsen 2021-12-15 kl. 16:54. Anledning: Skrivefeil
Citera
2021-12-15, 17:00
Medlem
Blod(DNA) finns väl ganska sannolikt på en glasskärva från det övre badet. Annars hittar man inte på den uppenbart fejkade lamphistorien.

En skärskada på hand/finger skulle kunna förklara varför man handskas så försiktigt med trusselbrevet att bara nåt enstaka fingeravtryck hamnar på det.

Och varför polisen är ledsna över att man inte undersökte TH för skador.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in