Citat:
Ursprungligen postat av
Qaa
Läkaren i Sydafrika som upptäckte omikron först verkar dra förhastade slutsatser varje vecka. Först gick hon ut med att det var högst smittsamt men inte så farligt med symtom. Sen gick hon ut och kritiserade de länder i Europa som i panik tog till drakoniska åtgärder mot Omikron och satte travelban på Sydafrika.
Och nu säger hon att 9 av 10 inlagda(alltså inte IVA, bara vanlig covid-sjukvård) på sjukhusen i Sydafrika är ovaccinerade och vädjar till världen att ta alla tre vaccindoser, använda munskydd o liknande..
Vem kan ha tvingat henne att helt plötsligt gå ut o säga det totala motsatta? 😉
Jag ser inga motsättningar i det hon säger.
Vad som hittills framkommit är att både vaccinen och naturlig immunitet bör ge visst skydd mot svår sjukdom, men antikroppsresponsen är svag. Det innebär att vi har en mer smittsam variant vilken slår hårdare på vaccinerade och naturligt immuna än tidigare varianter.
Samtidigt, om det hon säger visar sig stämma, kan det innebära att det nu är läge att släppa vaccinerade och naturligt immuna lösa och isolera riskgrupper. Ovaccinerade bör då rekommenderas isolering initialt, så vi ser att vården mäktar med. Viljan till att lyssna tycks dock sjunka för varje gång Maggan öppnar munnen.
Edit;
Jag menar släppa lös vaccinerade utan booster för lite naturlig immunitet.
Ibland undrar jag om Tegnell och chefen spelar smart under bordet :