2021-12-15, 15:19
Medlem
Alltid undrat varför prompt alla med naturligt skydd var tvugna att dubbelvaccineras.

Börjar klarna även för mig nu.

Klart de vill boosta de endast fulvaccinerades, annars usla, siffror med hjälp av de som enkelt överlever förkylningen.
Citera
2021-12-15, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvpy
Seriöst, har du någon som helst källa för det där? DK har ju använt coronapass länge och inte observerat något sådant.

Ta en sväng ut och lyssna på de intervjuer som har gjorts med krögare under denna vecka. Alla säger samstämmigt att stora arbetsgivare såsom kommuner och myndigheter avbokar för att de skall slippa ordna med vaccinpass hit och dit.
Citera
2021-12-15, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ano123nym456
Dags för anmälan om åldersdiskriminering. Är det till JO man gör detta också?

Det är bara myndiga som behöver visa pass för att sprida smittan
Citera
2021-12-15, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ano123nym456
Du svarade inte på min fråga. Du skrev i ditt förra inlägg att vaccinerade inte blir allvarligt sjuka. Stämmer det eller inte??

Det är inte 95% av populationen som är vaccinerad. Var har du fått det från?

Vilka åldrar är det som avlider och vilken vaccinationstäckning är det i den åldergruppen?
Citera
2021-12-15, 15:22
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qaa
Läkaren i Sydafrika som upptäckte omikron först verkar dra förhastade slutsatser varje vecka. Först gick hon ut med att det var högst smittsamt men inte så farligt med symtom. Sen gick hon ut och kritiserade de länder i Europa som i panik tog till drakoniska åtgärder mot Omikron och satte travelban på Sydafrika.

Och nu säger hon att 9 av 10 inlagda(alltså inte IVA, bara vanlig covid-sjukvård) på sjukhusen i Sydafrika är ovaccinerade och vädjar till världen att ta alla tre vaccindoser, använda munskydd o liknande..

Vem kan ha tvingat henne att helt plötsligt gå ut o säga det totala motsatta? 😉
Jag ser inga motsättningar i det hon säger.

Vad som hittills framkommit är att både vaccinen och naturlig immunitet bör ge visst skydd mot svår sjukdom, men antikroppsresponsen är svag. Det innebär att vi har en mer smittsam variant vilken slår hårdare på vaccinerade och naturligt immuna än tidigare varianter.

Samtidigt, om det hon säger visar sig stämma, kan det innebära att det nu är läge att släppa vaccinerade och naturligt immuna lösa och isolera riskgrupper. Ovaccinerade bör då rekommenderas isolering initialt, så vi ser att vården mäktar med. Viljan till att lyssna tycks dock sjunka för varje gång Maggan öppnar munnen.

Edit;
Jag menar släppa lös vaccinerade utan booster för lite naturlig immunitet.

Ibland undrar jag om Tegnell och chefen spelar smart under bordet :
Senast redigerad av LadySweden 2021-12-15 kl. 15:47.
Citera
2021-12-15, 15:23
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Ska vi hålla på så, så säger jag att det bästa sättet att skona vården är att bygga en vårdapparat som faktiskt motsvarar behovet.

Vi har fått in en ny smitta ovanpå de övriga, vilket kommer att kräva en starkare vårdapparat. Detta då på en vård som länge varit på bristningsgränsen i massor av år.

Kanske ha jour för pensionerade/ frivilligt arbetsfria vilka kan rycka in under högsäsong?

Du har helt rätt i att vård-apparaten är kass, men så har man skurit i detta runt om i hela Europa.
Frågan blir då, vad går att fixa snabbast, att lyckas ragga upp tillräckligt med "gammal" personal när det smäller till igen, eller ta fram förebyggande åtgärder typ vitaminer, som även påverkar andra virussjukdomar på en positivt sätt.

Drömscenariot är båda ihop, men som man skött detta hittills skulle jag satsa mer på att köpa vitaminer...
Citera
2021-12-15, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
För att det är pandemi och man är en riskgrupp och vaccin inte fungerar kanske?
Gnugga sittfläsket lite mer framöver när du tänker så kanske du kan vidga dina snäva vyer lite.

Då ställer man sig inte i stora folksamlingar som fotbollsmatcher etc. För vaccinet hjälper dig personligen att inte bli allvarligt sjuk, men det skyddar dig inte från att smittas eller smitta andra. Går du på en offentlig toalett kan du räkna med att du redan är smittad när du går ut därifrån.
Citera
2021-12-15, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Likheten med att köra berusad är att du inte riskerar bara din egen hälsa utan andras. Går du ovaccinerad till kontoret riskerar du att smitta någon i riskgrupp som i värsta fall avlider. Orkar inte med något argument att även vaccinerade kan smitta. Ja, det stämmer säkert, men även nyktra taxiförare kan krocka. Det betyder inte att jag vill åka med någon berusad då det ÖKAR RISKEN!

Jämförelsen med rattonykterhet haltar ju nåt enormt då det verkar som om vaccinen tillsammans med övriga åtgärder för att bromsa smittspridningen i bästa fall drar ut på eländet.
Citera
2021-12-15, 15:31
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Du har helt rätt i att vård-apparaten är kass, men så har man skurit i detta runt om i hela Europa.
Frågan blir då, vad går att fixa snabbast, att lyckas ragga upp tillräckligt med "gammal" personal när det smäller till igen, eller ta fram förebyggande åtgärder typ vitaminer, som även påverkar andra virussjukdomar på en positivt sätt.

Drömscenariot är båda ihop, men som man skött detta hittills skulle jag satsa mer på att köpa vitaminer...
Jag vågar inte rekommendera vitamin D så utan föregående provtagning. I sådant fall ska det vara i en moderat mängd och under begränsad tid.
Citera
2021-12-15, 15:33
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Jag tycker självklart inte du ska supa bakom ratten eller på jobbet.
Även om du är nykter så har det ingen koppling till att man kan smitta som vaccinerad.
Speciellt eftersom det bara räcker i max 4.5 månad och "duktig medborgare klapp på huvudet" pass delas ut som diplom även om det var 1 år sedan du var duktig och tog din ordinerade medicin.

Vaccinpassen borde vara giltiga i max 6 månader.
Citera
2021-12-15, 15:36
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Det var någon rapport nyligen som listade effektiviteten av de olika vaccinerna och konstaterade att AZ var bland de sämsta mot Omicron (men att AZ+AZ+Pfi alt. Mod var bland de bästa?).

Kan det vara anledningen till att de är så nervösa i Storbritannien och manar på befolkningen för att få en booster (som om jag fattat saken rätt ges med en Pfizer eller Moderna)?
Det var AZ i kombination med Pfizer som hade lite bättre effekt:

https://pbs.twimg.com/media/FGHZOwMXoAURYix?format=jpg&name=4096x4096

Detta i två doser.
Citera
2021-12-15, 15:37
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det vet du faktiskt inte ett jota om.
Jag är ganska säker på att jag skulle få medhåll av de flesta därute om jag säger så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in