Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2021-10-12, 02:45
Medlem
Rex Roths avatar
För att lägga hela pusslet måste man ha alla bitarna .....
Senast redigerad av Rex Roth 2021-10-12 kl. 02:47.
Citera
2021-10-17, 11:51
Medlem
orgonits avatar
Jag läste större delen av orginaltråden med stor fascination för några år sedan. Konsensus verkade vara att den ligger på en plats där man fröjdas hela dagen... Det fanns till och med satellitbilder och koordinater någonstans i tråden om jag inte minns fel. Detta gällde då elit / deluxe bunkern för de personer som absolut inte fick falla i fiendens händer och behövdes i riket. Sen vet ju alla vuxna människor i Sverige, att vårt land - speciellt Stockholm - är fullständigt nedlusad med bergsrum.

Detta med bergsrum måste varit något man "upptäckte" när Sverige var som rikast, när staten hade mycket pengar att bränna på ambitiösa jätteprojekt. Folk som styrde Sverige mindes själva andra världskriget och rädslan för ett kärnvapenkrig var allerstädes närvande. (Vi som minns kalla kriget vet vilket starkt tema det här var i skolor, i media osv på den tiden.) Rädslan var reell och tanken var att det skulle finnas skyddsrumsplatser för alla i hela landet, speciellt storstadsregionerna.

Det måste ju fullständigt drälla av folk i landet, som idag är 60+ , som varit inblandade i byggnation och transporter till dessa stora bergsrum. Att vara inne i en sådan anläggning är ju inget man "glömmer". Den som redan är pensionerad och anonym på Flashback har ju idag - efter kalla krigets slut - ingen anledning att vara superhemlig. Jag tror absolut att en eventuell fiende redan vet allt vad värnpliktiga i Sverige eventuellt vet (sammantagen kunskap). Bara några få absoluta toppar, vet mer än de främmande makter som kan ha varit eller fortfarande är intresserade av våra militära bergrum. Sen har vi ju uppåt två miljoner potentiella femtekolonnare i riket, som alla vet. Detta i kombination med "offentlighetsprincipen" gör att det i princip inte finns några top secret bunkers längre.

Även om arkitekterna och de högre beslutsfattarna kanske inte hänger på Flashback, eller åtminstone känner att de fortfarande bör hålla tyst... så måste det handla om tusentals värnpliktiga som transporterat varor!

Folk som jobbade med telekom, logistik, elektricitet osv inom det militära.... måste ha varit i eller nära sådana här anläggningar om de fanns. Militära ingenjörer osv.

En annan faktor i det här är kostnaden. Militären har ju redan sålt ett flertal sådana här anläggningar. "Elefanten" i Sollentuna, t.ex. Eller anläggningen i Solna som idag används som serverhall för cloud storage.

Om det finns en jättelik riksbunker som fortfarande är i beredskap och aktiv, så är det en stor militär utgift att hålla denna i funktionsdugligt skick. Skulle detta verkligen ske, samtidigt som ett av de mest strategiska områdena - Gotland - överhuvudtaget knappt är försvarat alls? Det känns som vad detta än är och var det än ligger så ligger det sannolikt i förfall eller i dvala.

Conclusion
: En riksbunker fanns sannolikt under en period. Var den låg geografiskt verkar orginaltråden redan ha konstaterat med relativt hög trovärdighet, efter hundratals sidors debatt. Det är osannolikt att den idag är i användbart skick. Hade den varit aktiv så hade någon värnpliktig som dessutom hänger på Flashback sladdrat vid det här laget. En sån anläggning kräver allt möjligt underhåll och det är knappast de högre befälen eller privata firmor som utför sånt underhåll. Av alla de som hade kommit i kontakt med en eventuellt aktiv jätteanläggning så hade någon inte kunnat motstå att ta en bild med mobilen och berätta allt han vet, för bragging factor här på Flashback. Det finns ju massor av människor i Sverige idag som har noll lojalitet med landet, ytterst lite brainpower + varenda människa går omkring med en smart phone på sig de senaste 10 åren.
Senast redigerad av orgonit 2021-10-17 kl. 11:58.
Citera
2021-11-23, 00:52
Avslutad
.
Senast redigerad av Sljivovica 2021-11-23 kl. 00:58.
Citera
2021-11-23, 00:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
2014-11-12, 18:00 #5993
Mycket väl värt att fira. Instämmer!

Som med så mycket annat så har vissa frågetecken rätats ut, men i deras ställe har många nya frågetecken tillkommit under resans gång. Och dessa nya frågor är ack så svåra att besvara.

Det som jag tycker har rätats under de fyra eller fem jag intresserat mig för Zonen gäller framförallt de triviala sakerna som Zonens geografiska placering och vilka olika bergrum som finns inom dess område.

De frågor jag idag tycker är mest spännande är att förstå hur Zonen var uppbyggd rent organisatoriskt, hur man skulle mobilisera, transportera VIP:ar från Stockholm, hur stora skulle närskyddszonerna vara, vart skulle folk boende i Nora, Gyttorp osv. evakueras när VIP:arna tog över i området etc.

Samt givetvis också tidsaxeln hur Zonen - och dess föregångare och efterträdare - har utvecklats geografiskt och organisatoriskt sedan 50-talets början.

Har plöjt genom tråden baklänges från dags dato. Vill tacka alla för intressant och upplysande läsning.
Trodde Zonen skulle bli en väl förborgad hemlighet för all framtid.. Blivit många aha-upplevelser, bl a frågan om transporter. Gjorde vpl i början på ´90 som hkpmek hos Marinen.
Nu slog det en tanke på om det var en slump att FM hade relativt stor flotta med Vertol-hkp? Som även stod i hyfsad beredskap 24/7. Hade de en täckt beredduppgift som var maskerad som sjö-, flyg-, ambulansflygning.
Även kvällar och helger kunde de sig iväg med kort varsel (ex Estonia). Var även jourmek en påskhelg då larmet gick på natten om en person med magsmärtor ombord på en Finlandsbåt.
Vaktchefen drog ut maskinen ur hangaren och vi kopplade kragg m m. Sedan började besättningen trilla in inom en timma. Nog aldrig sett en snabbare start av en hkp 4. Motorerna igång med det samma och rotorerna direkt efter. Precis man hann koppla loss när man fick tecken "markström ifrån".
De kom tillbaka efter ett par timmar i oförättat ärende. Färdmeken muttrade om att "patienten" nog "ätit för mycket glass..". D v s tagit en i båda benen.. :j
Citera
2021-11-23, 01:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av germaniko
Kraftigt OT men stridsledningscentralen Björn som ingick i attackeskadern E1 eller "ÖBs klubba" låg vid Öttum mellan Vara och Skara. Anläggningen avslöjades av Stig W.

Åter till ämnet, jag är lite nyfiken på om det låg någon sanning bakom uttalandet som ägaren av Whiskeyfirman som huserade i hästskon nämnde. Han sa under filmen som fanns från berget som visades i lokal tv att " konungabunkern " skulle säljas. Kan ju inte vara helt taget ur luften?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bergslagens_destilleri

Bergslagens destilleri startade sin verksamhet 2010, med whisky importerad från Skottland.[1] I början av 2012 flyttade företaget in i egna lokaler i Nora, och i slutet av 2011 köptes även ett bergrum med 28 ingångar för lagring, en av försvarets tidigare riksbunkrar som under krig skulle användas för radio och TV utsändningar.
Citera
2021-12-14, 22:19
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sljivovica
Har plöjt genom tråden baklänges från dags dato. Vill tacka alla för intressant och upplysande läsning.
Trodde Zonen skulle bli en väl förborgad hemlighet för all framtid.. Blivit många aha-upplevelser, bl a frågan om transporter. Gjorde vpl i början på ´90 som hkpmek hos Marinen.
Nu slog det en tanke på om det var en slump att FM hade relativt stor flotta med Vertol-hkp? Som även stod i hyfsad beredskap 24/7. Hade de en täckt beredduppgift som var maskerad som sjö-, flyg-, ambulansflygning.
Även kvällar och helger kunde de sig iväg med kort varsel (ex Estonia). Var även jourmek en påskhelg då larmet gick på natten om en person med magsmärtor ombord på en Finlandsbåt.
Vaktchefen drog ut maskinen ur hangaren och vi kopplade kragg m m. Sedan började besättningen trilla in inom en timma. Nog aldrig sett en snabbare start av en hkp 4. Motorerna igång med det samma och rotorerna direkt efter. Precis man hann koppla loss när man fick tecken "markström ifrån".
De kom tillbaka efter ett par timmar i oförättat ärende. Färdmeken muttrade om att "patienten" nog "ätit för mycket glass..". D v s tagit en i båda benen.. :j
Militärens beredskap berodde på att vi hade stridsflyg runt om i landet och ständig beredskap av jaktflyg. Vidare hade FM krav på sig att understödja ex räddningstjänsten och var inordnat även i den civila beredskapen som dessutom var organiserad och ledd även i fredstid regionalt.
Så det hade inget specifikt med riksbunkern att göra.
Även om Vertol skulle understödja med transporter åt FV men även ubåtsjakt i marinflyget.

Idag ligger räddningsuppdraget i huvudsak på sjöfartsverket och inte FM även om de senare kan kallas in efter behov och numer till och med övas för uppgiften.
Det var dock inte läget under ett antal år då de kommunala räddningstjänsterna skulle sköta beredskapen på egen hand.
Citera
2021-12-16, 21:32
Medlem
Hittade detta i flödet nyss.

LOPRA i zonen?

https://youtu.be/16MnF19knmE
Citera
2021-12-17, 22:35
Medlem
nekons avatar
LOPRAs anläggning i krig låg i anslutning till zonen men (rätta mig nu om jag är lite fel här) låg inte i själva zonen området.

Vad får dig att tro att det är LOPRAn de går in i?

Har varit där och sett platsen där anläggningen nu tungt sover, och ja det kan vara den iom deras kunskaper i att ta sig in i objekt och den verkade då, inte helt omöjlig att ta sig in i.
Citera
2021-12-17, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nekon
LOPRAs anläggning i krig låg i anslutning till zonen men (rätta mig nu om jag är lite fel här) låg inte i själva zonen området.

Vad får dig att tro att det är LOPRAn de går in i?

Har varit där och sett platsen där anläggningen nu tungt sover, och ja det kan vara den iom deras kunskaper i att ta sig in i objekt och den verkade då, inte helt omöjlig att ta sig in i.

Skulle nog vilja påstå att anläggningen i allra högsta grad ligger i zonen. Förutsatt att det inte är två skilda objekt vi talar om.
Men just den diskussionen är väl kanske något för en annan gång.

Tycker mig känna igen vissa detaljer från bilder jag har på LOPRA berget.
Citera
2021-12-18, 10:37
Medlem
Promenerarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folpk
Skulle nog vilja påstå att anläggningen i allra högsta grad ligger i zonen. Förutsatt att det inte är två skilda objekt vi talar om.
Men just den diskussionen är väl kanske något för en annan gång.

Tycker mig känna igen vissa detaljer från bilder jag har på LOPRA berget.

Precis. US7 bestod av tre anläggningar varav två delade berg med andra funktioner. Dessa var i drift långt efter att Lopra lades ner (en är vad jag vet fortfarande i drift).
Citera
2021-12-18, 22:33
Medlem
nekons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Promeneraren
Precis. US7 bestod av tre anläggningar varav två delade berg med andra funktioner. Dessa var i drift långt efter att Lopra lades ner (en är vad jag vet fortfarande i drift).

Vänta här nu?
Tre anläggningar?
Här har jag uppenbarligen missat nått, bara sett den invid en sjö.
Någon som har lust att PMa lite mer är jag tacksam
Citera
2021-12-19, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nekon
Vänta här nu?
Tre anläggningar?
Här har jag uppenbarligen missat nått, bara sett den invid en sjö.
Någon som har lust att PMa lite mer är jag tacksam

En ovanjordsanläggning i form av ett par ”hus”. Sedan den anläggningen du sett invid en sjö, som är mest känd som L*llsj*n, det är denna som Plutonen verkar ha besökt. Se mitt tidigare inlägg för länk till youtube.
Den tredje och sista lär också ha legat i berg, tillsammans med annan funktion. Dock har jag aldrig riktigt kommit fram till var, men som tidigare person sa så är det berget fortf aktivt i viss mån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in