Citat:
Ursprungligen postat av
Folkfiende
2014-11-12, 18:00 #5993
Mycket väl värt att fira. Instämmer!
Som med så mycket annat så har vissa frågetecken rätats ut, men i deras ställe har många nya frågetecken tillkommit under resans gång. Och dessa nya frågor är ack så svåra att besvara.
Det som jag tycker har rätats under de fyra eller fem jag intresserat mig för Zonen gäller framförallt de triviala sakerna som Zonens geografiska placering och vilka olika bergrum som finns inom dess område.
De frågor jag idag tycker är mest spännande är att förstå hur Zonen var uppbyggd rent organisatoriskt, hur man skulle mobilisera, transportera VIP:ar från Stockholm, hur stora skulle närskyddszonerna vara, vart skulle folk boende i Nora, Gyttorp osv. evakueras när VIP:arna tog över i området etc.
Samt givetvis också tidsaxeln hur Zonen - och dess föregångare och efterträdare - har utvecklats geografiskt och organisatoriskt sedan 50-talets början.
Har plöjt genom tråden baklänges från dags dato. Vill tacka alla för intressant och upplysande läsning.
Trodde Zonen skulle bli en väl förborgad hemlighet för all framtid.. Blivit många aha-upplevelser, bl a frågan om transporter. Gjorde vpl i början på ´90 som hkpmek hos Marinen.
Nu slog det en tanke på om det var en slump att FM hade relativt stor flotta med Vertol-hkp? Som även stod i hyfsad beredskap 24/7. Hade de en täckt beredduppgift som var maskerad som sjö-, flyg-, ambulansflygning.
Även kvällar och helger kunde de sig iväg med kort varsel (ex Estonia). Var även jourmek en påskhelg då larmet gick på natten om en person med magsmärtor ombord på en Finlandsbåt.
Vaktchefen drog ut maskinen ur hangaren och vi kopplade kragg m m. Sedan började besättningen trilla in inom en timma. Nog aldrig sett en snabbare start av en hkp 4. Motorerna igång med det samma och rotorerna direkt efter. Precis man hann koppla loss när man fick tecken "markström ifrån".
De kom tillbaka efter ett par timmar i oförättat ärende. Färdmeken muttrade om att "patienten" nog "ätit för mycket glass..". D v s tagit en i båda benen.. :j