2021-12-14, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Haha, en av dem på listan är morbror till en bekant. Han är en helt galen kvacksalvare, känd i hela sin stad bland läkare för att vara en komplett scharlatan som lever high life på att lura i rika kärringar att de har adrenal fatigue osv.

Förmodligen är de andra samma skrot och korn.
Förmodligen? Haha! Du var snabb att avfärda många som har en annan åsikt än etablissemanget och läkare som faktiskt lyssnar på sina patienter. Finns en stor skara männniskor som skickas runt bland läkare utan att bli botade eller ens få en vettig diagnos. Läkekonsten är långt ifrån fulländad. Så var försiktig med vem du kallar charlatan. En sådan kanske hjälper dig eller någon släkting en vacker dag.
Citera
2021-12-14, 21:39
Medlem
" I Sverige har man haft en högre grundsmitta under pandemin som lett till en högre grad av immunitet bland befolkningen. Den siffra jag har hört är att 25 procent har haft corona i Sverige, medan det i Norge är ungefär fem procent. Det ger ett slags skydd mot att man få corona på nytt. "

Friode fra Norge.
https://www.expressen.se/gt/norska-omikronlarmet-smittan-sprids-rekordsnabbt/

" Ett slags skydd " wtf?
Ett som har effekt ?

Nu när det klarlagt att vaccin inte funkar mot Omicron så blir det rätt tydligt att vaccin inte behövs överhuvudtaget OM sjukhusen och bårhusen inte svämmar över av Omikron offer
Citera
2021-12-14, 21:47
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Har som arbetsgivare aldrig varit med om något liknande med sjukskrivningar som nu.
Flera nya bara nu ikväll, tror det blir mindre än 40% på jobbet imorgon.

Alla har naturligvis testat sig, ingen positiv ännu.
Citera
2021-12-14, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Har som arbetsgivare aldrig varit med om något liknande med sjukskrivningar som nu.

Karensdag borta?
Citera
2021-12-14, 21:51
Medlem
Davys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts

Verkar vara hård influensa i år. Har själva varit däckad i två veckor. Ej covid. Många som är risiga länge nu.
Citera
2021-12-14, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Davy
Verkar vara hård influensa i år. Har själva varit däckad i två veckor. Ej covid. Många som är risiga länge nu.

Undrar om omikron visar falskt negativt eller något. Hör samma sak. Halva skolklasser som är utslagna men testar negativt. Iofs finns ju influensa och RSV men det borde väl testas även för dessa tycker man.
Citera
2021-12-14, 22:04
Medlem
Davys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Karensdag borta?

Snart införs en "positiv karensdag". De som har vaccinpass får betalt för en dag extra....

Näääe, nu tar vi tag i detta genom att:
1) Ta en fjärde dos.
2) Vaccinpass överallt.
3) Tvättar händerna.

Tillsammans kan vi!

We shall be alright
We shall be alright
We shall be alright, someday

Oh, deep in my heart
I know that I do believe
We shall overcome, someday

We shall live in peace
We shall live in peace
We shall live in peace, someday
Citera
2021-12-14, 22:06
Medlem
Davys avatar
Citat:
Undrar om omikron visar falskt negativt eller något. Hör samma sak. Halva skolklasser som är utslagna men testar negativt. Iofs finns ju influensa och RSV men det borde väl testas även för dessa tycker man.

Har tänkt samma sak. Men hade inga covidsymtom nu. Hade covid I våras. Testa neg två gånger förra veckan. Bara en vanlig svennebananinfluensa. Men jävlar vad den satt.

Har ju varit svaga influenser två år tidigare.
Citera
2021-12-14, 22:08
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det är som att Tedros Adhanom Ghebreyesus drivs av en ideologi som går ut på att alltid omfördela resurser från Europa till andra delar av Världen. Han klarar inte att ändra sin syn på Världen nu när Europa har drabbats hårdare än andra delar av Världen. Han vill fortfarande att Europa ska ge hjälp till andra. Det är som diverse kvinnorganisationer, som har en oföränderlig syn på jämställdhet. Deras uppfattning om jämställdhet bygger på att det alltid är män som ska göra uppoffringar till fördel för kvinnor.

Skall vi undvika farliga exporterade mutationer från den Afrikanska kontinenten så är det sannolikt inte vaccin mot C-19 vi primärt skall bistå med, utan bromsmediciner mot obehandlad HIV.
Citera
2021-12-14, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Så svaret är att ingen borde tagit fram eller distribuerat ett vaccin, utan sagt åt folk att ta det som män?
Folk och företag får såklart göra vad de vill men när ett vaccin måste tas 3-4 gånger per så år det inget vidare bra vaccin utan mer av ett näringstillskott! Att vaccinet nu påstås fungera bäst ihop med naturlig infektion är dessutom extremt tragikomiskt!
Citera
2021-12-14, 22:16
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Influensan går hårt i år och det är ingenting konstigt med det.

Inte bra om folk börjar tro att de haft Covid-19 när det är influensa de haft.

Det blir en hård vinter för de äldre. Regeringen borde förutsett och åtgärdat bristerna gällande smittspridning på äldreboenden, men vad trodde man ...
Citera
2021-12-14, 22:19
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Kan det då vara idé att ta vaccin för att minska risken för långvarig ohälsa till följd av infektion?
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Fast om risken redan är liten nog? Då ser jag ingen anledning att sätta press på folk.

Jag tycker inte att jag försöker att sätta press på folk. Jag försöker uppmuntra till ifrågasättande av vaccinmotståndarnas bluff.

Och jag håller inte med om att risken för långvarig ohälsa är liten nog.

Citat:
Jag vill inte tvinga någon att ta vaccin. Jag vill bara varna andra på att inte falla för vaccinmotståndarnas vilseledande retorik. Det jag retar mig mest på, är att vaccinmotståndarna bedömmer vaccinerna utifrån en helt annan filosofi än dom bedömmer viruset. När vaccinmotståndarna bedömmer viruset, så ser dom endast till andelen överlevare. Men när vaccinmotståndarna övergår till att bedömma vaccinet, så anser dom genast viktigt att se till andra möjliga effekter på hälsan. Vaccinmotståndarna skiftar hela tiden mellan att bara se till dödsfall, och att även se till andra effekter på hälsan. Jag vill uppmärksamma andra på vaccinmotståndarnas knep för att vilseleda.
Citat:
Det är inte så jag uppfattar det. Virus och vaccin är inte jämförbara. Vaccin är ett medicinskt ingrepp. Virus är något vi alltid har omkring oss.

Jag tycker att det är rimligt att väga riskerna med vaccination med riskerna med infektion. Man kan kanske kräva av vaccinet att det ska vara tydligt att risken är mindre än med infektion. Men jag tycker att det är oärligt att fullständigt byta tankesätt, såsom vaccinmotståndarna gör. I ena fallet så varnar dom för eventuella okända risker på lång sikt. I andra fallet bortser dom från allt annat än dödsfall.

Citat:
Dessutom kan man undra om inte flockimmunitet trots allt är en väg ur eländet.

Frågan är hur flockimmuniteten ska byggas upp. Med infektion eller vaccination?

Citat:
Tanken från början var att riskgrupper skulle skyddas och när det blev möjligt vaccineras, medan man kunde tillåta försiktig spridning utanför riskgrupper.

Det gick inte så bra som man hoppats av olika anledningar att skydda de känsligaste, men nu har man i alla fall vaccin för dem och är förhoppningsvis bättre på att ta hand om de som behöver det.

Jag tolkar principen i första hand inte skada som att man bör vara lite mer försiktig med åtgärder som aktivt utförs på folk, än "naturliga" risker vi utsätts för. Inte som att man ska dra till med en himla massa åtgärder för att det kanske kan skada om man inte gör det.

Jag tycker att försiktighetsprincipen borde ha tillämpats när man ställdes inför ett nytt virus med okända egenskaper.

Citat:
Att brassa på med fler och fler doser till fler och fler åldersgrupper tycker jag inte följer principen i första hand inte skada.

Däremot tycker jag det är helt okej att alla (vuxna åtminstone) får välja fritt om de vill ha vaccinet. Det är tillräckligt oskadlighetsgranskat för det - med viss reservation eftersom vissa vaccin och vissa batcher visat sig vara problematiska.

Att försöka övertyga folk att ta vaccinet trots att de inte vill är mer problematiskt eftersom vi vill få bestämma över vår egen kropp. Det bör betraktas som ett övergrepp att försöka pressa folk att ta vaccinet.

Jag tänker att det är bakvänt att göra som Sveriges regering, och införa hårdare restriktioner nu. I epidemins inledning var det mer befogat med hårda restriktioner, eftersom det inte fanns vaccin. Men då förmådde regeringen och myndigheterna inte att agera. Smittbärarna fick forsa in i landet, och viruset fick spridas ohindrat. Istället agerar regeringen nu, när det redan är för sent. Vaccinpassen kommer inte att göra alla sjuk- och döds-fallen ogjorda.

I nuläget borde allt fokus ligga på att snabbt erbjuda påfyllnadsdoser med vaccin. Men den viktiga uppgiften har Folkhälsomyndigheten misslyckats med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in